Natural events are considered disasters when they cause harm to people and living spaces. Since natural disasters cannot be prevented, individuals need to learn to live with and become aware of them. This awareness is critical in minimizing the impact of disasters and can only be achieved through disaster education. Disaster-related outcomes in secondary school are concentrated in the social studies curriculum, and therefore, social studies is an important subject for disaster education. If high-quality disaster education is provided as a part of this course, students are likely to acquire skills to cope with disasters. In this regard, the purpose of this study was to examine the level of disaster awareness among secondary school students. Accordingly, a mixed-method approach, combining qualitative and quantitative methods, was employed in the study. This study was conducted using an explanatory sequential design within the mixed-method approach. The sample was selected using criterion sampling, one of the purposeful sampling methods. Consequently, the study was conducted with 396 students selected from the 5th, 6th, and 7th grades during the 2023-2024 academic year. The study group was selected on a voluntary basis from the sample to which quantitative data were applied. In the quantitative part of the study, the "Disaster Awareness Scale for Secondary School Students" was used to collect data, and in the qualitative part, a semi-structured interview form developed by the researchers was used. The quantitative findings of the study showed that secondary school students had high levels of disaster awareness. However, the qualitative findings did not support the quantitative findings.
Disaster Education Disaster Awareness Natural Disasters Social Studies
Doğal olaylar, insanlara ve yaşam alanlarına zarar verdiğinde afet olarak nitelendirilir. Doğal afetlerin oluşumu önlenemeyeceği için bireylerin afetlerle yaşamayı öğrenmesi, afetlere karşı bilinçlenmesi gerekmektedir. Bu bilinçlendirme, afetin etkilerinin en aza indirilmesi açısından kritik olup, ancak afet eğitimi yoluyla sağlanabilir. Ortaokulda afetlerle ilgili kazanımların sosyal bilgiler dersi öğretim programında yoğunlaştığı söylenebilir. Bu nedenle sosyal bilgiler, afet eğitimi açısından önemli bir derstir. Bu ders kapsamında nitelikli afet eğitimi verildiğinde, öğrencilerin afetlerle başa çıkma becerilerine sahip olması beklenmektedir. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin afet bilinci algılarının düzeyini belirlemek ve bu bilinç düzeylerini derinlemesine incelemektir. Bu doğrultuda, araştırmada nitel ve nicel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem tercih edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin afet bilinci algı düzeylerinin belirlenmesine yönelik olan bu araştırma, karma yaklaşımda açımlayıcı sıralı desen ile yürütülmüştür. Örneklem, amaçsal örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Buna göre araştırma, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinden seçilen 396 kişi ile yürütülmüştür. Çalışma grubu ise nicel verilerin uygulandığı örneklemden gönüllülük esasına bağlı olarak seçilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda veri toplama aracı olarak “Ortaokul Öğrencileri Afet Bilinci Ölçeği”, nitel boyutunda ise araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bulguları, ortaokul öğrencilerinin afet bilinci algı düzeylerinin yüksek olduğunu gösterse de nitel bulguların, nicel bulguları desteklemediği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 3 |