Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEB Açık Uçlu Yazılı Sınav Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri: Bir Karma Yöntem Araştırması

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 1, 438 - 478, 29.03.2025
https://doi.org/10.46778/goputeb.1593937

Öz

Millî Eğitim Bakanlığı, 2023-2024 eğitim-öğretim yılından bu yana açık uçlu yazılı sınavları uygulamaya koymuştur. Resmî makamların aldığı kararların sahada nasıl karşılık bulduğunu öğrenmenin yollarından biri ilk elden uygulamaya muhatap kişilerin görüşlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, MEB açık uçlu yazılı sınav uygulamalarına yönelik öğrenci görüşlerinin incelemektir. Araştırma karma yöntemle gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, nicel boyutta 6.sınıfta öğrenim gören 408 öğrenci, nitel boyutta 16 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veriler “Açık Uçlu Yazılı Yoklamalara İlişkin Özyeterlik Algısı Ölçeği”, “Okumaya Yönelik Tutum ve Alışkanlık Ölçeği”, odak grup görüşme ve yansıtma yazılarıyla elde edilmiştir. Araştırmada yazma öz yeterlik puanlarının aritmetik ortalamanın üstünde ve altındaki öğrencilerin oranının büyük ölçüde eşit ve okuma alışkanlıklarının düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilerin açık uçlu yazılı sınavlara yönelik olumsuz duygu ve düşüncelere sahip oldukları, akranlarıyla yeni uygulamayı eleştirdikleri görülürken aynı zamanda açık uçlu yazılı sınavların öğrencilerin çalışma alışkanlıklarında değişikliklere neden olduğu ve ailelerin Bakanlığın uygulamaya koyduğu yeni ölçme değerlendirme sistemi konusunda öğrencileri destekledikleri belirlenmiştir. Araştırma sonuçlardan hareketle açık uçlu yazılı sınavların öğrencilerin okuma ve yazma becerilerinin gelişmesine katkı sağlayacağı ancak açık uçlu soruların yer aldığı yazılı sınavlarda yapılacak bazı değişikliklerin sınavları daha nitelikli hâle getirebileceği düşünülmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışma Kırıkkale Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Etik Kurulunda 22.04.2024 tarihli 246761 sayılı yazı ile yürütülmüştür

Kaynakça

  • Akbaba, R. S., & Yalçın, A. K. (2016). 6. sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinde görülen hataların sınıflandırılması [Classification of the observed errors in writing skills of 6th grade students]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(3), 1320-1338.
  • Akın, E. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı ve yazma tutumları ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Middle school students ' reading habits and attitudes of writing with turkish lessons assessment of the relationship between academic achievement]. Akademik Bakış Dergisi, 54, 469–483.
  • Aksoy, T. (2018). Okuma alışkanlığının temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavına etkisi [The effect of the readıng habit on the transıtıon from primary to secondary education (TPSE) Exam]. [Unpublished master thesis]. Gazi Üniversitesi.
  • Akyol, H. (2000). Yazı öğretimi [Teaching writing]. Millî Eğitim, 146, 37-48.
  • Andersen, S. C., Christensen, M. V., Nielsen, H. S., Thomsen, M. K., Østerbye, T., & Rowe, M. L. (2018). How reading and writing support each other across a school year in primary school children. Contemporary Educational Psychology, 55, 129-138. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2018.09.005
  • Andrade, H. L., Wang, X., Du, Y., & Akawi, R. L. (2009). Rubric-referenced self-assessment and self-efficacy for writing. The Journal of Educational Research, 102(4), 287-302.
  • Arıcı, A. F. (2012). Okuma eğitimi [Reading training]. Pegem Akademi.
  • Arıcı, A. F. (2018). Okuma eğitimi [Reading training]. Pegem Akademi.
  • Arıcı, M. A., & Dölek, O. (2020). Ortaokul öğrencilerinin yazma özyeterlik algı düzeyleri ile yazma başarımları arasındaki ilişki [Relationship between writing self-efficacy perception levels and writing performance of secondary school students]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1204-1217. https://doi.org/10.16916/aded.780393
  • Ateş, A., & Akaydın, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarının incelenmesi: Malatya ili örneği [An investigation of secondary school student‘s writing anxieety: (Malatya province sample]. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 16, 24-38.
  • Atılgan, H. (2006). Eğitimde ölçme ve değerlendirme [Measurement and evaluation in education]. Anı Yayıncılık.
  • Aydın, G., & Bağcı-Ayrancı, B. (2018). Meta cognitive writing skills strategy awareness of secondary school students. Modern Journal of Language Teaching Methods, 8(5), 435-445.
  • Bakırcı, H., Şevgin Uçar, E., & Genel, Y. (2024). Öğretmenlerin fen bilimleri dersine yönelik olarak yaptıkları ölçme-değerlendirme uygulamalarında açık uçlu soruların kullanılmasına ilişkin görüşleri [Teachers' opinions on the application of open-ended questions in science lesson evaluations]. Uluslararası Eğitimde Mükemmellik Arayışı Dergisi (UEMAD), 4 (1), 1-12.
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış [A general overview of mixed method researches]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Bashir, I., & Mattoo, N. H. (2012). A study-on-study habits and academic performance among adolescents (14-19) Years. International Journal of Social Science Tomorrow, 1, 1-5.
  • Bayat N., Şekercioğlu, G., & Bakır, S. (2014). Okuduğunu anlama ve fen başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi [The relationship between reading comprehension and success in science]. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(176), 457-466. https://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3693
  • Bayis, S. (2010). 4. 5. 6. ve 7. sınıf ilköğretim öğrencilerinin okuma ve kütüphane kullanım alışkanlıklarının incelenmesi [Library perceptions in the written expressions and drawings of middle school fifth grade students]. [Unpublished master's thesis]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Bektaş, Ö., & Zabun E. (2019), Ortaokul öğrencilerinde algılanan sosyal destek [Perceived social support by secondary school students]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(64,) 530-539.
  • Berkant, H. G., & Tüzer, A. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve sayısal ders başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Investigation of eight grade students’ reading habits and quantitative courses achievements in terms of various variables]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 171–190.
  • Bircan-Manay, E. B., Türkel, A., & Savaş, B. (2017). Kelime ağı yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarına ve yazma öz yeterlik algısına etkisi [The effects of method cluster on 6th grade students manner of writing skills and their perceptıon of self-effıcacyon wrıtıng]. Electronic Turkish Studies, 12(14), 257-284. http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.11648
  • Braun, H. I., Bennett, R. E., Frye, D., & Soloway, E. (1990). Scoring constructed responses using expert systems. Journal of Educational Measurement, 27(2), 93–108. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1990.tb00736.x
  • Büyükikiz, K. (2011). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma becerileri ile öz yeterlilik algıları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma [A study on the relationship between Turkish as a foreign language learners' writing skills and their self-efficacy perceptions]. [Unpublished doctoral dissertation]. Gazi Üniversitesi.
  • Can, E., & Topçuoğlu Ünal, F. (2019). Öyküleyici metin türünde yazma becerisini geliştirmeye yönelik bir uygulama: kurgu merdiveni [ An implementation for improving narrative writing skills: fiction stairs]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 190-204. https://doi.org/10.16916/aded.477355
  • Carson, J. (1990). Reading-writing connections: Toward a description for second language learners. In Kroll, B. (Ed.), Second language writing: Research insights for the classroom (pp. 88-102). Cambridge University Press.
  • Ceran, D., & Deniz, K. (2015). TEOG sınav sorularının okuma becerisiyle çözülebilme düzeyi [The level of solving questions of transition from primary to secondary education (TPSE) test by reading skills]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(2), 92-109. https://doi.org/10.16916/aded.62200
  • Chettri, K & Rout, S.K. (2013). Reading habits - An overview. IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS) 14 (1), 13-17.
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi [Designing and conducting mixed methods research ] (D. Alice, Trans.). Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. Sage.
  • Çimen, B., Aysu, A., & Değer, B. B. (2023) Ortaokul öğrencilerinin arkadaşlık kavramına ilişkin metaforik algıları [ Metaphorical perceptions of secondary school students related to friendship concept]. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (1), 55-67.
  • Demir, K. (2013). Yazma becerisine yönelik kazanımların ortaokulda gerçekleşme düzeyi [Realization of gains related to writing skills in the secondary school]. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 45-56.
  • Demir, Z. A. (2016). Ortaöğretim son sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının incelenmesi- Siirt örneği [Analysis of reading habits of secondary education senior class students – Siirt]. [Unpublished master's thesis]. Siirt Üniversitesi.
  • Deniz, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığının geliştirilmesi üzerine Türkçe öğretmenlerinin görüşleri [The opinions of Turkish teachers on the development of reading habits of secondary school students]. [Unpublished master's thesis]. Adıyaman Üniversitesi.
  • Dölek, O. (2021). Okuma alışkanlığı ve üstbilişsel yazma stratejileri farkındalığının yazma başarımı üzerindeki etkisi: Bir yapısal eşitlik modellemesi [The effect of reading habits and metacognitive writing strategies awareness on writing success: a structural equation modeling]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(3), 931-946. https://doi.org/10.16916/aded.912057
  • Eroğlu, A., & Okur, A. (2022). Dijital hikâye anlatımının ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin hikâye yazma kaygıları üzerindeki etkisi [ The effect of digital storytelling on anxieties of the 7th graders at secondary school towards story writing]. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1529-1552. https://doi.org/10.37669/milliegitim.824215
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar [ Teachers’ proficiency perceptions of about the measurement and evaluation techniques and the problems they confront]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135–145.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi [Writing education in Turkish teaching]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178‐195.
  • Grabe, W., & Stoller. F. L. (2013). Teaching and researching reading. Routledge.
  • Graham, S., Kiuhara, S. A., Harris, K., & Fishman, E., J. (2017). The relationship among strategic writing behavior, writing motivation and writing performance with young, developing writers. Elementary School Journal, 118(1), 82-104.
  • Gül-Özdil, B. & Demir, S. (2020). Okuma tutum ve alışkanlık ölçeği geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışması [ Development of the reading attitude and habits scale: reliability and valıdıty study]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(30), 528-547. https://doi.org/10.35675/befdergi.666071
  • Gültekin, S. (2014). Testlerde kullanılacak madde türleri, hazırlama ilkeleri ve puanlanması [Competencies of middle school teachers to prepare open-ended ıtems used in open-ended test for ın-classroom assessment]. In R.N. Demirtaşlı (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (pp.161-247). Edge Akademi https://doi.org/10.35675/befdergi.666071
  • Güngör, C. (2021). Ortaokul öğrencilerinin liselere giriş sınavına (LGS) hazırlık sürecine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi [ Analysis of parental perceptions of secondary school students concerning the high school entrance exam (LGS) preparation]. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(23), 171-200.
  • Gürbüz, N., & Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri [ Research methods in social sciences]. Seçkin Yayıncılık.
  • Hetthong, R., & Teo, A. (2013). Does writing self-efficacy correlate with and predict writing performance?. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 2(1), 157-166.
  • Hidi, S., & Boscolo, P. (2006). Motivation and writing. In Macarthur, C., Graham, S. & Fitzgerald, J, (Eds.) Handbook of writing research (pp. 144–157). The Guilford Press.
  • İşeri, K. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma tutumlarının incelenmesi [The investigation of the reading attitudes of second grade students]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 468-487.
  • Karadağ, N. (2022). Ortaokul öğrencilerinin okuma tutum ve alışkanlıklarıyla akademik başarıları arasındaki ilişki [ The relationship between secondary school students’ reading attitudes and habits and their academic success]. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları 10(2), 175-193. https://doi.org/10.35233/oyea.1177433
  • Kırs, F., & Kinay, İ. (2022). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığına ilişkin Türkçe öğretmenlerinin görüşleri [The opinions of Turkish language teachers on the reading habits of secondary school students ]. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 322-349. https://doi.org/10.29000/rumelide.1073930
  • Kırs, F., & Kinay, İ. (2023). Türkiye’de öğrencilerin okuma alışkanlığı: Bir meta sentez çalışması [Reading habits of students’ in Turkey: A meta synthesis study]. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. (33), 163-190. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1244941
  • Kıvrak, Y. (2014). Okuma anlamadaki başarının matematik başarısına etkisi.[ Effect of success in reading-comprehension to the success in mathematics] [Unpublished master's thesis]. Uludağ Üniversitesi.
  • Kleijnen, E., Huysmans, F., Ligtvoet, R., & Elbers, E. (2017). Effect of a school library on the reading attitude and reading behaviour in Non-Western migrant students. Journal of Librarianship and Information Science, 49(3), 269-286.
  • Korkmaz, İ. (2020). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri[ Scientific research methods in education from theory to practice]. In B. Oral & A. Çoban (Eds.), Nicel araştırmalarda evren, örneklem, örnekleme teknikleri [Universe, sample, sampling techniques in quantitative research] (pp. 147-159). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kruger, R. A., & Casey, M. A. (2015). Focus groups: A practical guide for applied research (5th edition). Sage.
  • Kurt, A. A., Sarsar, F., Filiz, O., Telli, E., Orhan-Göksün, D., & Bardakci, S. (2019). Teachers’ use of web 2.0: Education bag project experiences. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 7(4), 110-125.
  • Kush, J. C., Marley, W. W., & Brookhart, S. M. (2005). The temporal-interactive influence of reading on achievement and reading attitude. Educational Research and Evaluation, 11(1), 29-44.
  • Kuzu, Y., Kuzu, O., & Gelbal, S. (2019). TEOG ve LGS sistemlerinin öğrenci, öğretmen, veli ve öğretmen velilerin görüşleri açısından incelenmesi [Investigation of TEOG and LGS systems in terms of students’, teachers’, parents’ and teacher parents’ opinions]. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 112- 130. https://doi.org/10.31592/aeusbed.559002
  • Küçük, N., & Özyeter, N, T., (2024). Ortaokul öğrencileri için açık uçlu sınavlara yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. XI. International Eurasian Educational Research Congress, Kocaeli Üniversitesi, 224-225.
  • Locher, F., & Pfost, M. (2020). The relation between time spent reading and reading comprehension throughout the life course. Journal of Research in Reading, 43(1), 57–77.
  • Maltepe, S. (2006), Türkçe öğretiminde yazılı anlatım uygulamaları için bir seçenek: Yaratıcı yazma yaklaşımı [ An alternative for the written expression activities in Turkish language teaching: creative writing approach]. Dil Dergisi, 132, 56-66. https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000056
  • Martinez, C. T., Kock, N., & Cass, J. (2011). Pain and pleasure in short essay writing: Factors predicting university students’ writing anxiety and writing self-efficacy. Journal of Adoloscent & Adult Literacy, 54, 351–360.
  • Maxwell, J. A. (2016). Expanding the history and range of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 10(1).12-27.
  • McMillan, J.H. (2015). Açık uçlu sorularla değerlendirme: Tamamlama soruları, kısa cevaplı sorular ve yazılı yoklama [Assessment with open-ended questions: Completion questions, short-answer questions and written probe] (M. Alemdar Trans.). In (A. Arı Trans. Ed.), Sınıf içi değerlendirme: Etkili ölçütlere dayalı etkili bir öğretim için ilke ve uygulamalar [Classroom Assessment: Principles and Practice for Effective Standards-based Instruction] (pp. 238-358). Eğitim Yayınevi.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber [A guide to qualitative research design and implementation] (S. Turan, Trans.). Nobel Yayıncılık.
  • Mete, G. (2012). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlığı üzerine bir araştırma (Malatya ili örneği) [A research on elementary 8th grade students’ reading habits (Malatya sample) ]. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-66.
  • Miles, B. Matthew., & Huberman, A. Micheal (2016). Nitel veri analizi [Qualitative data analysis: an expanded sourcebook]. (S. Akbaba Akgül & A. Ersoy, Trans.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2023) 2022 PİSA Türkiye Raporu. https://meb.ai/IVuoj1
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2023, Aralık). Haberler ve Duyurular. https://meb.ai/qQAzSE
  • Ocak, G., Ocak, İ., & Akyol, N. (2016). A scale development study to determine the self-efficacy perception of students on written exams. Participatory Educational Research (PER), Special Issue, 53—67.
  • Ocak, G., Ocak, İ., & Aykol, N. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinin yazılı yoklamalara ilişkin özyeterlik algısı [Self-efficacy perception of students in secondary and high school grade in written examination]. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(4), 254-268.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe özel öğretim yöntemleri II [Turkish special teaching methods II] (2th ed.) Öncü Kitap ve Yayıncılık.
  • Özbay, M. (2014). Türkçe özel öğretim yöntemleri II [Turkish special teaching methods II]. Öncü Kitap.
  • Özdemir-Kurt, E. (2017). Ortaokul öğrencilerinin sosyal destek algılarıyla ilgili olarak sınav kaygısı ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi [The analysıs of exam anxiety and despair in relation with social support perception levels ın the secondary school students]. [Unpublished master’s thesis]. Beykent Üniversitesi.
  • Özkan, Y. Ö., Güvendir, M. A., & Satıcı, D.K. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavının uygulama koşullarına ilişkin öğrenci görüşleri [The opinions of the students about transition from basic education to the secondary education (BESE-TEOG) exam’s implementation conditions]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12, 1160-1180.
  • Özonat, Z. (2015). Sekizinci sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algıları [A study on the writing self-efficacy perception of eighth grade secondary students]. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 207-220.
  • Pajares, F., & Valiante, G. (1997). Influence of writing self-efficacy beliefs on the writing performance of upper elementary students. Journal of Educational Research, 9(60), 353-360.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. ( M. Bütün & S. B. Demir, Trans.). Pegem Akademi.
  • Pressley, M. (2002). Reading instruction that works: The case for balanced teaching, GuilfordPress.
  • Reiner, C. M. Bothell, T. W. Sudweeks, R., & R. Wood, B. (2002). Preparing Effective essay questions, New Forums Press.
  • Sabah, (2023, 24 Eylül). Ortaokul ve liselerde sınavlar artık test olmayacak mı, yazılı sınav mı uygulanacak? Sınav sisteminde kritik karar! [Will there be no more tests in middle and high schools, or will there be written exams? Critical decision in the exam system!] Sabah. https://www.sabah.com.tr/fotohaber/gundem/bakan-yusuf-tekin-acikladi-ortaokul-liselerde-sinavlar-artik-test-olmayacak-mi-test-sinavlar-tarihe-mi-karisiyor
  • Sanca, M., Artun, H., Bakırcı, H., & Okur, M. (2021). Ortaokul beceri temelli soruların yeniden yapılandırılmış Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi [Evaluation of secondary school skill-based questions in accordance with the restructured bloom technology]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 219-248. https://doi.org/10.33711/yyuefd.859585
  • Sanders-Reio, J., Alexander, P. A., Reio, T. G., & Newman, I. (2014). Do students’ beliefs about writing relate to their writing self-efficacy, apprehension, and performance? Learning and Instruction, 33, 1-11.
  • Sartika, F. D., Afifah, N., & Anggraini, Y. (2020). The correlation between students’ reading habit and their reading comprehension. Journal Basis, 7(1), 207-216. https://doi.org/10.33884/basisupb.v7i1.1856
  • Savran, E. (2022). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının duygu düzenleme becerilerine etkisi [The effect of 6th and 7th grade students' reading habits on emotion regulation skills] [Unpublished master’s thesis]. KTO Karatay Üniversitesi.
  • Sevmez, H. (2009). Türkçe öğretmen adaylarının okuma alışkanlığı ve kütüphane kullanımı üzerine bir inceleme (SÜ Eğitim Fakültesi örneği) [A study on Turkish language teachers’ reading habits and library usage (An example of Selcuk University Education Faculty)]. [Unpublished master's thesis]. Selçuk Üniversitesi.
  • Şad, S. N., & Şahiner, Y. K. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sistemine ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri [Students’ teachers’ and parents’ views about Transition From Basic Education To Secondary Education (BESE) system]. İlköğretim Online, 15(1). https://doi.org/10.17051/io.2016.78720.
  • Şen, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin serbest zamanlı okuma alışkanlıklarının sosyal bilgiler dersindeki akademik başarıya etkisi [The effect of free time reading habits of seventh graders students in secondary school on academic success in the social studies].[Unpublished master's thesis]. Erzincan Üniversitesi.
  • Şengül, M. (2013). Ortaokul öğrencilerine yönelik “yazma öz yeterlikleri ölçeği” geliştirme çalışması [Validation of “writing self-efficacies scale” for secondary school students]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 81-94.
  • Taşkın G., & Aksoy, G. (2018). Öğrencilerin ve öğretmenlerinin TEOG sistemi görüşleri ışığında ortaöğretime geçiş sisteminden beklentileri [Students’ and teachers’ expectations from the Transition to Secondary Education System in the Light of TEOG system views of them]. International Journal of Active Learning, 3(1), 19-43.
  • Tekin, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme [ Measurement and evaluation in education.] Yargı Yayınevi.
  • Temizkan, M. (2009). Metin türlerine göre okuma türleri [ Types of reading according to text types]. Nobel Yayıncılık.
  • Temizkan, M., & Sallabaş, M. E. (2011). Okuduğunu anlama becerisinin değerlendirilmesinde çoktan seçmeli testlerle açık uçlu yazılı yoklamalarin karşıtırılması [Comparison of multiple-choice tests and open-ended written examinations in the assessment of reading comprehension skills]. Sosyal Bilgiler Dergisi, 30, 207-220.
  • Tok, M., & Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi [Evaluation of the writing skill problems in accordance with elemantary, middle and high school teachers’ opinion comperatively ]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (50), 73-95. https://doi.org/10.17755/esosder.04506
  • Topçu, Y. E. (2005). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ( Kayseri örneği). [Reading habits of the secondary school students (6, 7, 8.grades) (sample of Kayseri)]. [Unpublished master's thesis]. Gazi Üniversitesi.
  • Toytok E., Eren Z., & Gezen M. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin sınav hazırlık sürecindeki destek ağlarının sosyal ağ analizi [ Socıal network analysıs of support networks of 8th grade students ın the exam preperatıon process]. Turkish Studies, 14(2), 801-825. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14773
  • Tüzer, A. (2016). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ile sayısal ders başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between eight grade students' reading habits and their success at quantitative courses]. [Unpublished master's thesis]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Uğur, F. (2018). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazma başarıları arasındaki ilişki, okuma yazma [The relationship between reading comprehension and writing success of 7th graders at secondary school]. Eğitimi Araştırmaları, 6(1), 1-12.
  • Ürün-Karahan, B. (2015). 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin okumaya karşı tutum ve motivasyonlarının okuduğunu anlama becerileri ile ilişki [The relation of 5th and 6th grade students' attitude and motivation toward reading to reading comrehension skills]. [Unpublished doctoral dissertation]. Atatürk Üniversitesi.
  • Yamoah, E. (2015). An investigation into there adding habits of students in Ayeduase [Unpublished dissertation]. Kwame Nkrumah University.
  • Yavuz, İ., & Bilgeç, İ. (2016). Açık uçlu sorularla yapılan matematik sınavlarının ölçme ve değerlendirilmesinin incelenmesi. [Inspection of mathematic exams with open ended questions from the perspective of measurement and evaluation]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 183-193.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in social sciences]. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz-Soylu, M., ve Akkoyunlu, B. (2019). Yazma öz-yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması [Turkish adaptation of writing self-efficacy scale]. Kastamonu Education Journal, 27(5), 2233-2242. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3423
  • Yiğit, B., & Kaçire, İ (2015). Ortaokul öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesine yönelik bir araştırma [A survey about examination of secondary school students’ study habits]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 309-319. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/183424
  • Zainal, Z., & Husin, S. H. B. M. (2011). A study on the effects of reading on writing performance among faculty of civil engineering students. Journal of Science and Mathematics Education, 1-8. https://core.ac.uk/download/pdf/11787211.pdf
  • Zorbaz, K. Z., & Kayatürk, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Studying writing attitudes of secondary school students with regard to various variables]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1415- 1435.

Student Opinions on MoNE Open-ended Written Examination Practices: A Mixed Method Research

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 1, 438 - 478, 29.03.2025
https://doi.org/10.46778/goputeb.1593937

Öz

The Ministry of National Education has introduced open-ended written exams since the 2023-2024 academic year. One of the ways to find out how the decisions taken by the official authorities are responded to in the field is to reveal the opinions of the people who are first-hand addressees of the practice. Accordingly, the aim of this study is to examine student opinions on MoNE's open-ended written exams. The research was conducted with a mixed method approach. The participants consisted of 408 6th grade students in the quantitative dimension and 16 students in the qualitative dimension. The data were collected through the “Self-Efficacy Perception Scale for Open-Ended Written Examinations”, “The Reading Attitude and Habits Scale”, focus group interviews and reflective essays. In the study, it was determined that the ratio of students whose writing self-efficacy scores were above and below the arithmetic mean was largely equal and their reading habits were at a low level. Within the scope of the research, it was seen that students had negative feelings and thoughts about open-ended written exams and criticized the new practice with their peers, while at the same time, it was determined that open-ended written exams caused changes in students' study habits and that their families supported the new assessment and evaluation system put into practice by the Ministry. Based on the results of the research, it is thought that open-ended written exams will contribute to the development of students' reading and writing skills, but some changes to be made in written exams with open-ended questions can make the exams more qualified.

Etik Beyan

This study was conducted at Kırıkkale University Social and Human Sciences Research Ethics Committee with the letter dated 22.04.2024 and numbered 246761.

Kaynakça

  • Akbaba, R. S., & Yalçın, A. K. (2016). 6. sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinde görülen hataların sınıflandırılması [Classification of the observed errors in writing skills of 6th grade students]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(3), 1320-1338.
  • Akın, E. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı ve yazma tutumları ile Türkçe dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Middle school students ' reading habits and attitudes of writing with turkish lessons assessment of the relationship between academic achievement]. Akademik Bakış Dergisi, 54, 469–483.
  • Aksoy, T. (2018). Okuma alışkanlığının temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavına etkisi [The effect of the readıng habit on the transıtıon from primary to secondary education (TPSE) Exam]. [Unpublished master thesis]. Gazi Üniversitesi.
  • Akyol, H. (2000). Yazı öğretimi [Teaching writing]. Millî Eğitim, 146, 37-48.
  • Andersen, S. C., Christensen, M. V., Nielsen, H. S., Thomsen, M. K., Østerbye, T., & Rowe, M. L. (2018). How reading and writing support each other across a school year in primary school children. Contemporary Educational Psychology, 55, 129-138. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2018.09.005
  • Andrade, H. L., Wang, X., Du, Y., & Akawi, R. L. (2009). Rubric-referenced self-assessment and self-efficacy for writing. The Journal of Educational Research, 102(4), 287-302.
  • Arıcı, A. F. (2012). Okuma eğitimi [Reading training]. Pegem Akademi.
  • Arıcı, A. F. (2018). Okuma eğitimi [Reading training]. Pegem Akademi.
  • Arıcı, M. A., & Dölek, O. (2020). Ortaokul öğrencilerinin yazma özyeterlik algı düzeyleri ile yazma başarımları arasındaki ilişki [Relationship between writing self-efficacy perception levels and writing performance of secondary school students]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1204-1217. https://doi.org/10.16916/aded.780393
  • Ateş, A., & Akaydın, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarının incelenmesi: Malatya ili örneği [An investigation of secondary school student‘s writing anxieety: (Malatya province sample]. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 16, 24-38.
  • Atılgan, H. (2006). Eğitimde ölçme ve değerlendirme [Measurement and evaluation in education]. Anı Yayıncılık.
  • Aydın, G., & Bağcı-Ayrancı, B. (2018). Meta cognitive writing skills strategy awareness of secondary school students. Modern Journal of Language Teaching Methods, 8(5), 435-445.
  • Bakırcı, H., Şevgin Uçar, E., & Genel, Y. (2024). Öğretmenlerin fen bilimleri dersine yönelik olarak yaptıkları ölçme-değerlendirme uygulamalarında açık uçlu soruların kullanılmasına ilişkin görüşleri [Teachers' opinions on the application of open-ended questions in science lesson evaluations]. Uluslararası Eğitimde Mükemmellik Arayışı Dergisi (UEMAD), 4 (1), 1-12.
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış [A general overview of mixed method researches]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Bashir, I., & Mattoo, N. H. (2012). A study-on-study habits and academic performance among adolescents (14-19) Years. International Journal of Social Science Tomorrow, 1, 1-5.
  • Bayat N., Şekercioğlu, G., & Bakır, S. (2014). Okuduğunu anlama ve fen başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi [The relationship between reading comprehension and success in science]. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(176), 457-466. https://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3693
  • Bayis, S. (2010). 4. 5. 6. ve 7. sınıf ilköğretim öğrencilerinin okuma ve kütüphane kullanım alışkanlıklarının incelenmesi [Library perceptions in the written expressions and drawings of middle school fifth grade students]. [Unpublished master's thesis]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Bektaş, Ö., & Zabun E. (2019), Ortaokul öğrencilerinde algılanan sosyal destek [Perceived social support by secondary school students]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(64,) 530-539.
  • Berkant, H. G., & Tüzer, A. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve sayısal ders başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Investigation of eight grade students’ reading habits and quantitative courses achievements in terms of various variables]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 171–190.
  • Bircan-Manay, E. B., Türkel, A., & Savaş, B. (2017). Kelime ağı yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarına ve yazma öz yeterlik algısına etkisi [The effects of method cluster on 6th grade students manner of writing skills and their perceptıon of self-effıcacyon wrıtıng]. Electronic Turkish Studies, 12(14), 257-284. http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.11648
  • Braun, H. I., Bennett, R. E., Frye, D., & Soloway, E. (1990). Scoring constructed responses using expert systems. Journal of Educational Measurement, 27(2), 93–108. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1990.tb00736.x
  • Büyükikiz, K. (2011). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma becerileri ile öz yeterlilik algıları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma [A study on the relationship between Turkish as a foreign language learners' writing skills and their self-efficacy perceptions]. [Unpublished doctoral dissertation]. Gazi Üniversitesi.
  • Can, E., & Topçuoğlu Ünal, F. (2019). Öyküleyici metin türünde yazma becerisini geliştirmeye yönelik bir uygulama: kurgu merdiveni [ An implementation for improving narrative writing skills: fiction stairs]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 190-204. https://doi.org/10.16916/aded.477355
  • Carson, J. (1990). Reading-writing connections: Toward a description for second language learners. In Kroll, B. (Ed.), Second language writing: Research insights for the classroom (pp. 88-102). Cambridge University Press.
  • Ceran, D., & Deniz, K. (2015). TEOG sınav sorularının okuma becerisiyle çözülebilme düzeyi [The level of solving questions of transition from primary to secondary education (TPSE) test by reading skills]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(2), 92-109. https://doi.org/10.16916/aded.62200
  • Chettri, K & Rout, S.K. (2013). Reading habits - An overview. IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS) 14 (1), 13-17.
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi [Designing and conducting mixed methods research ] (D. Alice, Trans.). Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. Sage.
  • Çimen, B., Aysu, A., & Değer, B. B. (2023) Ortaokul öğrencilerinin arkadaşlık kavramına ilişkin metaforik algıları [ Metaphorical perceptions of secondary school students related to friendship concept]. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (1), 55-67.
  • Demir, K. (2013). Yazma becerisine yönelik kazanımların ortaokulda gerçekleşme düzeyi [Realization of gains related to writing skills in the secondary school]. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 45-56.
  • Demir, Z. A. (2016). Ortaöğretim son sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının incelenmesi- Siirt örneği [Analysis of reading habits of secondary education senior class students – Siirt]. [Unpublished master's thesis]. Siirt Üniversitesi.
  • Deniz, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığının geliştirilmesi üzerine Türkçe öğretmenlerinin görüşleri [The opinions of Turkish teachers on the development of reading habits of secondary school students]. [Unpublished master's thesis]. Adıyaman Üniversitesi.
  • Dölek, O. (2021). Okuma alışkanlığı ve üstbilişsel yazma stratejileri farkındalığının yazma başarımı üzerindeki etkisi: Bir yapısal eşitlik modellemesi [The effect of reading habits and metacognitive writing strategies awareness on writing success: a structural equation modeling]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(3), 931-946. https://doi.org/10.16916/aded.912057
  • Eroğlu, A., & Okur, A. (2022). Dijital hikâye anlatımının ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin hikâye yazma kaygıları üzerindeki etkisi [ The effect of digital storytelling on anxieties of the 7th graders at secondary school towards story writing]. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1529-1552. https://doi.org/10.37669/milliegitim.824215
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar [ Teachers’ proficiency perceptions of about the measurement and evaluation techniques and the problems they confront]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135–145.
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi [Writing education in Turkish teaching]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178‐195.
  • Grabe, W., & Stoller. F. L. (2013). Teaching and researching reading. Routledge.
  • Graham, S., Kiuhara, S. A., Harris, K., & Fishman, E., J. (2017). The relationship among strategic writing behavior, writing motivation and writing performance with young, developing writers. Elementary School Journal, 118(1), 82-104.
  • Gül-Özdil, B. & Demir, S. (2020). Okuma tutum ve alışkanlık ölçeği geliştirilmesi: Güvenirlik ve geçerlik çalışması [ Development of the reading attitude and habits scale: reliability and valıdıty study]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(30), 528-547. https://doi.org/10.35675/befdergi.666071
  • Gültekin, S. (2014). Testlerde kullanılacak madde türleri, hazırlama ilkeleri ve puanlanması [Competencies of middle school teachers to prepare open-ended ıtems used in open-ended test for ın-classroom assessment]. In R.N. Demirtaşlı (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (pp.161-247). Edge Akademi https://doi.org/10.35675/befdergi.666071
  • Güngör, C. (2021). Ortaokul öğrencilerinin liselere giriş sınavına (LGS) hazırlık sürecine ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi [ Analysis of parental perceptions of secondary school students concerning the high school entrance exam (LGS) preparation]. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(23), 171-200.
  • Gürbüz, N., & Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri [ Research methods in social sciences]. Seçkin Yayıncılık.
  • Hetthong, R., & Teo, A. (2013). Does writing self-efficacy correlate with and predict writing performance?. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 2(1), 157-166.
  • Hidi, S., & Boscolo, P. (2006). Motivation and writing. In Macarthur, C., Graham, S. & Fitzgerald, J, (Eds.) Handbook of writing research (pp. 144–157). The Guilford Press.
  • İşeri, K. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma tutumlarının incelenmesi [The investigation of the reading attitudes of second grade students]. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 468-487.
  • Karadağ, N. (2022). Ortaokul öğrencilerinin okuma tutum ve alışkanlıklarıyla akademik başarıları arasındaki ilişki [ The relationship between secondary school students’ reading attitudes and habits and their academic success]. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları 10(2), 175-193. https://doi.org/10.35233/oyea.1177433
  • Kırs, F., & Kinay, İ. (2022). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlığına ilişkin Türkçe öğretmenlerinin görüşleri [The opinions of Turkish language teachers on the reading habits of secondary school students ]. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 322-349. https://doi.org/10.29000/rumelide.1073930
  • Kırs, F., & Kinay, İ. (2023). Türkiye’de öğrencilerin okuma alışkanlığı: Bir meta sentez çalışması [Reading habits of students’ in Turkey: A meta synthesis study]. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. (33), 163-190. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1244941
  • Kıvrak, Y. (2014). Okuma anlamadaki başarının matematik başarısına etkisi.[ Effect of success in reading-comprehension to the success in mathematics] [Unpublished master's thesis]. Uludağ Üniversitesi.
  • Kleijnen, E., Huysmans, F., Ligtvoet, R., & Elbers, E. (2017). Effect of a school library on the reading attitude and reading behaviour in Non-Western migrant students. Journal of Librarianship and Information Science, 49(3), 269-286.
  • Korkmaz, İ. (2020). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri[ Scientific research methods in education from theory to practice]. In B. Oral & A. Çoban (Eds.), Nicel araştırmalarda evren, örneklem, örnekleme teknikleri [Universe, sample, sampling techniques in quantitative research] (pp. 147-159). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kruger, R. A., & Casey, M. A. (2015). Focus groups: A practical guide for applied research (5th edition). Sage.
  • Kurt, A. A., Sarsar, F., Filiz, O., Telli, E., Orhan-Göksün, D., & Bardakci, S. (2019). Teachers’ use of web 2.0: Education bag project experiences. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 7(4), 110-125.
  • Kush, J. C., Marley, W. W., & Brookhart, S. M. (2005). The temporal-interactive influence of reading on achievement and reading attitude. Educational Research and Evaluation, 11(1), 29-44.
  • Kuzu, Y., Kuzu, O., & Gelbal, S. (2019). TEOG ve LGS sistemlerinin öğrenci, öğretmen, veli ve öğretmen velilerin görüşleri açısından incelenmesi [Investigation of TEOG and LGS systems in terms of students’, teachers’, parents’ and teacher parents’ opinions]. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 112- 130. https://doi.org/10.31592/aeusbed.559002
  • Küçük, N., & Özyeter, N, T., (2024). Ortaokul öğrencileri için açık uçlu sınavlara yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. XI. International Eurasian Educational Research Congress, Kocaeli Üniversitesi, 224-225.
  • Locher, F., & Pfost, M. (2020). The relation between time spent reading and reading comprehension throughout the life course. Journal of Research in Reading, 43(1), 57–77.
  • Maltepe, S. (2006), Türkçe öğretiminde yazılı anlatım uygulamaları için bir seçenek: Yaratıcı yazma yaklaşımı [ An alternative for the written expression activities in Turkish language teaching: creative writing approach]. Dil Dergisi, 132, 56-66. https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000056
  • Martinez, C. T., Kock, N., & Cass, J. (2011). Pain and pleasure in short essay writing: Factors predicting university students’ writing anxiety and writing self-efficacy. Journal of Adoloscent & Adult Literacy, 54, 351–360.
  • Maxwell, J. A. (2016). Expanding the history and range of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 10(1).12-27.
  • McMillan, J.H. (2015). Açık uçlu sorularla değerlendirme: Tamamlama soruları, kısa cevaplı sorular ve yazılı yoklama [Assessment with open-ended questions: Completion questions, short-answer questions and written probe] (M. Alemdar Trans.). In (A. Arı Trans. Ed.), Sınıf içi değerlendirme: Etkili ölçütlere dayalı etkili bir öğretim için ilke ve uygulamalar [Classroom Assessment: Principles and Practice for Effective Standards-based Instruction] (pp. 238-358). Eğitim Yayınevi.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber [A guide to qualitative research design and implementation] (S. Turan, Trans.). Nobel Yayıncılık.
  • Mete, G. (2012). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlığı üzerine bir araştırma (Malatya ili örneği) [A research on elementary 8th grade students’ reading habits (Malatya sample) ]. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-66.
  • Miles, B. Matthew., & Huberman, A. Micheal (2016). Nitel veri analizi [Qualitative data analysis: an expanded sourcebook]. (S. Akbaba Akgül & A. Ersoy, Trans.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2023) 2022 PİSA Türkiye Raporu. https://meb.ai/IVuoj1
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2023, Aralık). Haberler ve Duyurular. https://meb.ai/qQAzSE
  • Ocak, G., Ocak, İ., & Akyol, N. (2016). A scale development study to determine the self-efficacy perception of students on written exams. Participatory Educational Research (PER), Special Issue, 53—67.
  • Ocak, G., Ocak, İ., & Aykol, N. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinin yazılı yoklamalara ilişkin özyeterlik algısı [Self-efficacy perception of students in secondary and high school grade in written examination]. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(4), 254-268.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe özel öğretim yöntemleri II [Turkish special teaching methods II] (2th ed.) Öncü Kitap ve Yayıncılık.
  • Özbay, M. (2014). Türkçe özel öğretim yöntemleri II [Turkish special teaching methods II]. Öncü Kitap.
  • Özdemir-Kurt, E. (2017). Ortaokul öğrencilerinin sosyal destek algılarıyla ilgili olarak sınav kaygısı ve umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi [The analysıs of exam anxiety and despair in relation with social support perception levels ın the secondary school students]. [Unpublished master’s thesis]. Beykent Üniversitesi.
  • Özkan, Y. Ö., Güvendir, M. A., & Satıcı, D.K. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavının uygulama koşullarına ilişkin öğrenci görüşleri [The opinions of the students about transition from basic education to the secondary education (BESE-TEOG) exam’s implementation conditions]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12, 1160-1180.
  • Özonat, Z. (2015). Sekizinci sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algıları [A study on the writing self-efficacy perception of eighth grade secondary students]. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 207-220.
  • Pajares, F., & Valiante, G. (1997). Influence of writing self-efficacy beliefs on the writing performance of upper elementary students. Journal of Educational Research, 9(60), 353-360.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. ( M. Bütün & S. B. Demir, Trans.). Pegem Akademi.
  • Pressley, M. (2002). Reading instruction that works: The case for balanced teaching, GuilfordPress.
  • Reiner, C. M. Bothell, T. W. Sudweeks, R., & R. Wood, B. (2002). Preparing Effective essay questions, New Forums Press.
  • Sabah, (2023, 24 Eylül). Ortaokul ve liselerde sınavlar artık test olmayacak mı, yazılı sınav mı uygulanacak? Sınav sisteminde kritik karar! [Will there be no more tests in middle and high schools, or will there be written exams? Critical decision in the exam system!] Sabah. https://www.sabah.com.tr/fotohaber/gundem/bakan-yusuf-tekin-acikladi-ortaokul-liselerde-sinavlar-artik-test-olmayacak-mi-test-sinavlar-tarihe-mi-karisiyor
  • Sanca, M., Artun, H., Bakırcı, H., & Okur, M. (2021). Ortaokul beceri temelli soruların yeniden yapılandırılmış Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi [Evaluation of secondary school skill-based questions in accordance with the restructured bloom technology]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 219-248. https://doi.org/10.33711/yyuefd.859585
  • Sanders-Reio, J., Alexander, P. A., Reio, T. G., & Newman, I. (2014). Do students’ beliefs about writing relate to their writing self-efficacy, apprehension, and performance? Learning and Instruction, 33, 1-11.
  • Sartika, F. D., Afifah, N., & Anggraini, Y. (2020). The correlation between students’ reading habit and their reading comprehension. Journal Basis, 7(1), 207-216. https://doi.org/10.33884/basisupb.v7i1.1856
  • Savran, E. (2022). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının duygu düzenleme becerilerine etkisi [The effect of 6th and 7th grade students' reading habits on emotion regulation skills] [Unpublished master’s thesis]. KTO Karatay Üniversitesi.
  • Sevmez, H. (2009). Türkçe öğretmen adaylarının okuma alışkanlığı ve kütüphane kullanımı üzerine bir inceleme (SÜ Eğitim Fakültesi örneği) [A study on Turkish language teachers’ reading habits and library usage (An example of Selcuk University Education Faculty)]. [Unpublished master's thesis]. Selçuk Üniversitesi.
  • Şad, S. N., & Şahiner, Y. K. (2016). Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sistemine ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri [Students’ teachers’ and parents’ views about Transition From Basic Education To Secondary Education (BESE) system]. İlköğretim Online, 15(1). https://doi.org/10.17051/io.2016.78720.
  • Şen, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin serbest zamanlı okuma alışkanlıklarının sosyal bilgiler dersindeki akademik başarıya etkisi [The effect of free time reading habits of seventh graders students in secondary school on academic success in the social studies].[Unpublished master's thesis]. Erzincan Üniversitesi.
  • Şengül, M. (2013). Ortaokul öğrencilerine yönelik “yazma öz yeterlikleri ölçeği” geliştirme çalışması [Validation of “writing self-efficacies scale” for secondary school students]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 81-94.
  • Taşkın G., & Aksoy, G. (2018). Öğrencilerin ve öğretmenlerinin TEOG sistemi görüşleri ışığında ortaöğretime geçiş sisteminden beklentileri [Students’ and teachers’ expectations from the Transition to Secondary Education System in the Light of TEOG system views of them]. International Journal of Active Learning, 3(1), 19-43.
  • Tekin, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme [ Measurement and evaluation in education.] Yargı Yayınevi.
  • Temizkan, M. (2009). Metin türlerine göre okuma türleri [ Types of reading according to text types]. Nobel Yayıncılık.
  • Temizkan, M., & Sallabaş, M. E. (2011). Okuduğunu anlama becerisinin değerlendirilmesinde çoktan seçmeli testlerle açık uçlu yazılı yoklamalarin karşıtırılması [Comparison of multiple-choice tests and open-ended written examinations in the assessment of reading comprehension skills]. Sosyal Bilgiler Dergisi, 30, 207-220.
  • Tok, M., & Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi [Evaluation of the writing skill problems in accordance with elemantary, middle and high school teachers’ opinion comperatively ]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (50), 73-95. https://doi.org/10.17755/esosder.04506
  • Topçu, Y. E. (2005). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ( Kayseri örneği). [Reading habits of the secondary school students (6, 7, 8.grades) (sample of Kayseri)]. [Unpublished master's thesis]. Gazi Üniversitesi.
  • Toytok E., Eren Z., & Gezen M. (2019). 8. sınıf öğrencilerinin sınav hazırlık sürecindeki destek ağlarının sosyal ağ analizi [ Socıal network analysıs of support networks of 8th grade students ın the exam preperatıon process]. Turkish Studies, 14(2), 801-825. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14773
  • Tüzer, A. (2016). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ile sayısal ders başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between eight grade students' reading habits and their success at quantitative courses]. [Unpublished master's thesis]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Uğur, F. (2018). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazma başarıları arasındaki ilişki, okuma yazma [The relationship between reading comprehension and writing success of 7th graders at secondary school]. Eğitimi Araştırmaları, 6(1), 1-12.
  • Ürün-Karahan, B. (2015). 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin okumaya karşı tutum ve motivasyonlarının okuduğunu anlama becerileri ile ilişki [The relation of 5th and 6th grade students' attitude and motivation toward reading to reading comrehension skills]. [Unpublished doctoral dissertation]. Atatürk Üniversitesi.
  • Yamoah, E. (2015). An investigation into there adding habits of students in Ayeduase [Unpublished dissertation]. Kwame Nkrumah University.
  • Yavuz, İ., & Bilgeç, İ. (2016). Açık uçlu sorularla yapılan matematik sınavlarının ölçme ve değerlendirilmesinin incelenmesi. [Inspection of mathematic exams with open ended questions from the perspective of measurement and evaluation]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 183-193.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in social sciences]. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz-Soylu, M., ve Akkoyunlu, B. (2019). Yazma öz-yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması [Turkish adaptation of writing self-efficacy scale]. Kastamonu Education Journal, 27(5), 2233-2242. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3423
  • Yiğit, B., & Kaçire, İ (2015). Ortaokul öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesine yönelik bir araştırma [A survey about examination of secondary school students’ study habits]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 309-319. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/183424
  • Zainal, Z., & Husin, S. H. B. M. (2011). A study on the effects of reading on writing performance among faculty of civil engineering students. Journal of Science and Mathematics Education, 1-8. https://core.ac.uk/download/pdf/11787211.pdf
  • Zorbaz, K. Z., & Kayatürk, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Studying writing attitudes of secondary school students with regard to various variables]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(4), 1415- 1435.
Toplam 104 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Faik Benli 0000-0003-0137-3813

Sümeyra Çelik Kahraman 0000-0002-2720-4164

Hilal Kılınç 0000-0002-8584-205X

Adil Vural 0009-0002-2570-6352

Erken Görünüm Tarihi 29 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2024
Kabul Tarihi 21 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Benli, F., Çelik Kahraman, S., Kılınç, H., Vural, A. (2025). Student Opinions on MoNE Open-ended Written Examination Practices: A Mixed Method Research. International Journal of Turkish Education Sciences, 13(1), 438-478. https://doi.org/10.46778/goputeb.1593937