Global literacy refers to the ability to recognize the political, ecological, and economic aspects of developments worldwide, access global information, classify and use information, and understand and interpret the power and effectiveness of information technologies and mass media. The aim of this study was to examine the global literacy levels of pre-service teachers and the factors affecting these levels. A cross-sectional survey design, one of the quantitative research methods, was used in the study. The sample consisted of 701 pre-service teachers studying in various teacher education programs at the faculty of education of a public university, selected through convenience sampling, and who voluntarily participated in the study. The data were collected using the Global Literacy Scale (GLS), developed by the researchers, and analyzed using the SPSS Statistics program. Descriptive statistics, independent samples t-test, and one-way analysis of variance (ANOVA) were used in the data analysis. The findings revealed that pre-service teachers had high levels of global literacy, global awareness, and global attitudes, while their level of global participation was moderate. In addition, significant differences were found in the overall scale and its sub-dimensions based on gender, grade level, department, and foreign language proficiency. Based on the results of the study, it is recommended that practical activities be organized—especially to enhance the level of global participation—and that global literacy be integrated into undergraduate programs.
Global Literacy Global Awareness Global Attitude Global Participation Pre-service Teachers
Within the scope of ethics committee permission, a document dated 09.05.2024 and numbered 24214 was obtained from Fırat University Social and Human Sciences Research Ethics Committee.
Küresel okuryazarlık; dünyadaki gelişmelerin politik, ekolojik ve ekonomik yönlerini fark etme, küresel bilgiye ulaşma, bilgiyi sınıflama ve kullanma, bilgi teknolojilerinin ve kitle iletişim araçlarının gücünü ve etkililiğini anlama ve anlamlandırma becerisidir. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının küresel okuryazarlık düzeylerini ve küresel okuryazarlık düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde, farklı öğretmenlik programlarında öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 701 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen Küresel Okuryazarlık Ölçeği (KOÖ) ile toplanmış ve SPSS Statistics programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde; betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının küresel okuryazarlık, küresel farkındalık ve küresel tutumlarının yüksek; küresel katılımlarının ise orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet, sınıf, branş ve yabancı dil bilme durumlarına göre ölçek geneli veya alt boyutlarında anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda, öğretmen adaylarının özellikle küresel katılım düzeylerini artırmak amacıyla uygulamalı etkinlikler düzenlenmesi ve küresel okuryazarlığın lisans programlarına entegre edilmesi gibi önerilerde bulunulmuştur.
Küresel Okuryazarlık Küresel Farkındalık Küresel Tutum Küresel Katılım Öğretmen Adayları
Etik kurul izni kapsamında; Fırat Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Etik Kurulu’ndan 09.05.2024 tarih ve 24214 sayılı belge alınmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1 |