Bu çalışmanın temel amacı, Bilim ve Sanat Merkezlerinde öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin fen bilimleri öğretmenlerinin argümantasyon yöntemine ilişkin görüşlerini incelenmek, buna ek olarak fen bilimleri öğretmenlerinin argümantasyonu öğretim sürecine dahil etme konusundaki ihtiyaçlarını belirlemektir. Araştırma Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinde yer alan Bilim ve Sanat Merkezlerinde görev yapan 5 fen bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmaya katılan fen bilimleri öğretmenleri, farklı eğitim düzeyinde ve farklı mesleki kıdeme sahip olup, gönüllülük esasına göre belirlenmiştir. Fen bilimleri öğretmenleri ile yapılan görüşmeler çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiş olup, katılımcıların izni alınarak görüşmeler kayıt altına alınmıştır. Görüşmelerde veri toplama aracı olarak 5 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış mülakat soruları kullanılmış ve fen bilimleri öğretmenlerinin argümantasyona dayalı öğretim becerisini geliştirmeye yönelik hangi noktalarda rehberliğe ihtiyaç duydukları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler; nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sürecinde öncelikle fen bilimleri öğretmenleri ile gerçekleştirilen çevrimiçi görüşme kayıtları transkript edilmiştir. Daha sonra bu transkriptler, üç farklı kodlayıcı tarafından iki ayrı zaman diliminde kodlanmıştır. Verilerin analizinden elde edilen kodların ortak özelliklerine göre kategoriler oluşturulmuş, bu kategoriler birleştirilerek de temalar oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular; Bilim ve Sanat Merkezlerinde görev yapmakta olan fen bilimleri öğretmenlerinin argümantasyona yönelik olumlu bir görüşe sahip olduğunu göstermektedir. Diğer yandan fen bilimleri öğretmenlerinin, argümantasyona yönelik eğitim içeriğinin oluşturulması ve bu eğitim içeriğinin öğretim sürecine dahil edilmesine yönelik rehberliğe ve mesleki gelişim eğitimine ihtiyaç duyduğu dikkat çekmektedir. Buna ek olarak fen bilimleri öğretmenleri, mesleki gelişim eğitiminin içeriğinin hem teorik bilgi, hem de bu bilgileri kullanabilecekleri uygulama örneklerini içermesi beklentisinde olduklarını ifade etmişlerdir.
Bilimsel Tartışma (Argümantasyon) Mesleki Gelişim Özel Yetenekli Öğrenciler Bilim ve Sanat Merkezleri
Bu çalışma için Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimlerde İnsan Araştırmaları Etik Kurulundan 2021/266 sayısı ile etik izin alınmıştır (30.06.2021).
The primary aim of this study is to examine the perspectives of science teachers working with gifted students in Science and Art Centers regarding argumentation. Additionally, the study seeks to identify the specific needs of these teachers in integrating argumentation into the teaching process. The research was conducted with five science teachers working at Science and Art Centers located in different geographical regions of Türkiye. The participating teachers, who were selected on a voluntary basis, have varying levels of education and professional experience. Data collection was carried out through semi-structured interviews consisting of five questions, conducted online with the consent of the participants. The interviews aimed to explore the areas in which science teachers require guidance to enhance their argumentation-based teaching skills. The collected data were analyzed using content analysis, a qualitative research method. In the data analysis process, the online interview recordings were first transcribed, and three independent coders subsequently coded the transcripts at two different time intervals. Based on the common characteristics of the identified codes, categories were formed and subsequently consolidated into overarching themes. The findings of the study indicate that science teachers working at Science and Art Centers hold a positive attitude toward argumentation. However, it is noteworthy that they express a need for professional development training and guidance in designing instructional content based on argumentation and incorporating it effectively into the teaching process. Furthermore, the participating teachers emphasized their expectation that professional development programs should encompass both theoretical knowledge and practical applications that they can implement in their teaching practices.
Scientific Argumentation Professional Development Gifted Students Science and Art Centers
Ethical permission for this study was obtained from Bolu Abant İzzet Baysal University Human Research Ethics Committee in Social Sciences with the number 2021/266 (30.06.2021).
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1 |