Bu çalışma Türk muhafazakâr çevrelerinin
tüketim toplumu eksenli radikal dönüşümünü ele almaktadır. Bu kapsamda gündelik
hayatın tüketim temelli değişim dinamikleri incelenmiş; muhafazakâr kesimin
gündelik hayatında tüketim alışkanlıklarının ve buna bağlı farklılaşmanın
izleri sürülmüştür. Türkiye’nin yaşadığı sosyal, kültürel ve iktisadi
değişimlerin tüketim toplumuna geçişi nasıl tetiklediği; muhafazakâr kesimi
nasıl dönüştürdüğü; tüketim eksenli yeni muhafazakârlık olgusunun gündelik
yaşamda nasıl karşılık bulduğu gibi soruların yanıtlanması, bu çalışmanın
öncelikli amacıdır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden kavramsal analiz
metoduyla tasarlanmıştır. Çalışmada ele alınan temel kavramlar: muhafazakârlık
ve tüketim toplumudur. Çalışmada tüketim toplumuna uyum sağlama çabasında olan
muhafazakârların giyim, eğlence ve boş zaman alışkanlıklarındaki değişim
pratikleri çözümlenmeye çalışılmıştır. Muhafazakârların kendi habituslarını
oluşturdukları gerçeğini dikkate alan çalışma, tüketim toplumuna dönüşümün
kaçınılmaz olduğunu ve muhafazakârların zamanla neoliberal akımlardan daha
fazla etkilenerek tüketim kültürü içinde çözüleceği yönündeki tartışmaları test
etmiştir. Muhafazakâr tüketim ve tüketim toplumuna dönüşümün süreçleri ve
dönüşümün somut örneklerinin de yer aldığı bu çalışmanın, gündelik yaşam ve
tüketim toplumu tartışmalarına katkı sağlayacağı umulmaktadır.
Makalenin oluşum sürecinde değerli fikirlerini, görüş ve eleştirilerini esirgemeyen değerli hocalarım Prof. Dr. Daron Acemoğlu, Prof. Dr. Ejder Okumuş ve Prof. Dr. Asım Yapıcı ile Mustafa Dönmez ve Mehmet Ali Demir beylere; ayrıca makaleyi okuyup düzeltmeler yapan değerli anonim hakemler ile dergi editörlerine katkılarından dolayı teşekkürlerimi sunarım.
This study deals
with the radical transformation of Turkish conservative circles in the context
of consumer society. In this context, the dynamics of consumption-based change
of daily life were examined; marks of consumption habits and related
differentiation have been traced in the daily life of the conservative segment. The primary objective of
this study is to answer questions such as "How does Turkey’s social,
cultural and economic transition trigger the change of the consumer
society?"; "how it transforms the conservative circles?"; “how
the new consumption-based conservatism phenomenon meets in daily life?". The study was
designed with conceptual analysis method, which is one of the qualitative
research methods. The main concepts discussed in the study are conservatism and
consumer society. In this study, it is tried to analyze the practices of change
in fashion, entertainment and leisure habits of conservatives who are trying to
adapt to consumption society. Considering the fact that conservatives create their own habitus, the
study tested the debate that transformation into consumer society was
inevitable and that conservatives would be more influenced by neoliberal
currents over time and resolved within the consumption culture. It is hoped that
this study, which includes the processes of transformation into conservative
consumption and consumption society and concrete examples of transformation,
will contribute to the discussions of daily life and consumer society.
Lifestyle Conservatism Habitus Consumption Consumption Society
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 42 |
Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.