Objective: University students have to migrate, although temporarily, from the permanent residences they lived to other cities for education. During that period, students move from adolescence to adulthood and have to cope with physical and psychological development. Therefore, they may face positive or negative situations concerning their self-concepts. So the current study was carried out to determine how nursing students who experienced temporary residence change perceived their self-concepts when they compared themselves to others. Method: The descriptive study was undertaken with 101 of 174 first year students studying at Nursing School of Health Sciences Faculty of a university who accepted to participate the study and experienced temporary residence change. The data were gathered using Personal Information form and Social Comparison Scale and were analyzed using frequency, means, MannWithney U and Kruskall Wallis tests. Results: Of the students, 85.1% were female and 77.2% of their families adopted a democratic approach towards their children. However, 27.7% had previously separated from their families temporarily. Mean score of the students from Social Comparison Scale was 80.48±15.30. Besides, it was found that total scale scores of the students whose families adopted a democratic approach towards their children U=623.500, p=0.027 and those who had previously separated from their families temporarily U= 633.000, p=0.003 were higher than other students. Conclusion: Self-concepts of the students, particularly of those whose families adopted a democratic approach and those who had previously migrated/changed residences/separated from their families temporarily were found to be higher
Amaç: Üniversite öğrencileri öğrenim görmek amacıyla yaşadıkları şehirlerden geçici de olsa göç etmek zorundadırlar. Öğrenciler bu dönem içinde gençlikten yetişkinliğe doğru geçiş yapmakta, fiziksel ve ruhsal gelişme ile baş etmek zorunda kalmaktadır. Dolasıyla, bu süreçte benlikleri ile ilgili olumlu ya da olumsuz durumlar ile karşılaşabilmektedirler. Bu doğrultuda çalışma, geçici göç yaşayan hemşirelik öğrencilerinin kendilerini başka kişiler ile kıyasladıkları zaman benlik kavramlarını nasıl algıladıklarını belirlemek için yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu araştırma, bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde okuyan 174 birinci sınıf öğrencisinden, geçici göç yaşayan ve araştırmayı kabul eden 101 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Bilgi formu ve Sosyal Karşılaştırma Ölçeği kullanılarak toplanmış; frekans, ortalama, Mann Withney U ve Kruskall Wallis testleri ile analiz edilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin %85,1’i kız olup, %77,2’sinin ailesi onlara demokratik davranmaktadır. Bununla birlikte, %27,7’si daha önceden geçici olarak ailelerinden ayrılmıştır. Öğrencilerin Sosyal Karşılaştırma Ölçeğinden aldıkları ortalama puan 80,48±15,30’dur. Ayrıca, ailelerinin tutumu demokratik olan U=623,500, p=0,027 ve daha önceden ailesinden geçici olarak ayrılmış olan öğrencilerin U=633,000, p=0,003 ölçek toplam puanı diğerlerine göre daha yüksek bulunmuştur. Sonuç: Özellikle ailesi demokratik tutum sergileyen ve daha önce göç etmiş/yer değiştirmiş/ailesinden ayrılmış öğrenciler başta olmak üzere, öğrencilerin benlik kavramı algıları yüksek olarak saptanmıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 1 |