Bu çalışmanın amacı; üstün yetenekli öğrenciler ile velilerinin epistemolojik inanç
profillerinin belirlenmesi ve karşılaştırılmasıdır. Bu amaçla çalışmada deneysel olmayan nicel
araştırma yöntemlerinden karşılaştırmalı araştırma deseni benimsenmiştir. Çalışmaya Bursa ili
sınırları içerisinde yer alan bir Bilim ve Sanat Merkezi’nde (BİLSEM) öğrenim gören üstün
yetenekli öğrenciler (n = 25) ve bu öğrencilerin velileri (n = 25) katılım sağlamaktadır.
Çalışmada katılımcıların epistemolojik inançları alan-bağımsız bir senaryo (vignette) ile
ölçülmeye çalışılmış ve gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış mülakatlar yoluyla elde edilen
verilere yönelik katılımcıların teyidi sağlanmıştır. Çalışmada elde edilen veriler betimsel
analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Değerlendirmeciler arası uyuma ilişkin güvenirlik değeri
%96 olarak belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, hem üstün yetenekli öğrenciler hem de
velileri için örneklemin genelinde kesinlikçi (absolutist) epistemolojik inanç profilinin hâkim
olduğu ve üstün yetenekli öğrencilerin epistemolojik inanç profillerinin velilerinin
epistemolojik inanç profilleriyle benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. Bu bağlamda, üstün
yetenekli fen eğitimi literatüründe öğrenci ve velilerin epistemolojik inançlarını odağa alan
çalışmaların artırılması önerilmektedir.
The purpose of this study; to reveal and compare epistemological belief profiles of gifted
students and their parents. For this purpose, a comparative research design, which is one of
the non-experimental quantitative research methods, was adopted in the study. In the study, gifted students (n = 25), who studies at a BİLSEM located within the boundaries of Bursa
province and parents of these students (n = 25) participated. In the study, the epistemological
beliefs of the participants were tried to be measured with a field-independent scenario
(vignette) and the participants were confirmed for the data obtained through semi-structured
interviews. The data obtained in the study were analyzed by descriptive analysis. The
reliability value for the inter-rater agreement was determined as 96%. As a result of the study,
it was seen that the absolutist epistemological belief profile was dominant throughout the
sample for both gifted students and their parents and it has been determined that the
epistemological belief profiles of gifted students are similar to the epistemological belief
profiles of their parents in this context, it is recommended to increase the number of studies
focusing on the epistemological beliefs of students and parents in the gifted science education
literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)