6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA ANLAMADAKİ BAŞARILARI İLE PROBLEM ÇÖZMEDEKİ BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Yıl 2022,
Cilt: 8 Sayı: 2, 201 - 226, 28.10.2022
Erva Nur Bayrak
,
Yasin Soylu
Öz
Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisi ile problem çözme becerisi arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaçla, çalışmada nicel bir yöntem olan korelasyonel araştırma modeli kullanılmıştır. Bu bağlamda çalışmanın örneklemi, anlamlı veriler elde edebilmek için amaçsal örnekleme ile Doğu Anadolu’da ki bir ilde sınavla öğrenci alan bir devlet okulundaki 94, 6. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplamak amacıyla Okuduğunu Anlama Testi (OAT) ve Problem Çözme Becerisini Ölçme Testi (PÇBÖT) geliştirilip uygulanmıştır. Elde edilen verilerin sonuçları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını kontrol etmek için korelasyon analizi kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonucunda örneklemdeki öğrencilerin okuduğunu anlama ve problem çözme becerileri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmektedir. Matematik derslerinde problem çözerken Polya (1957)’nın problem çözme basamaklarından ilki olan problemi anlama basamağında daha çok durulması gerektiği söylenebilir.
Kaynakça
- Aksoy, B. (2003). Problem çözme yönteminin çevre eğitiminde. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 14 (14) , 83-98 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/pauefd/issue/11129/133094
- Aktan, E. N. K., Aslan C., Yalçın A. (2021). Okuma stratejisi eğitiminin matematik dersi problem çözme becerisine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 381-394 DOI: https://doi.org/10.16916/aded.851966
- Arsal, Z. (2016). Problem Çözme Stratejilerinin Problem Çözme Başarısını Yordama Gücü . Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 9 (1) , 103-113 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/aibuefd/issue/1496/18100
- Atılgan, H., Kan, A. & Aydın, B. (2017). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (10. Baskı). Anı Yayıncılık.
- Bakanlığı, T. C. M. E. (n.d.). (2018). T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329
- Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Derya Kitabevi.
- Baki, A. (2020). Matematik öğretme bilgisi. Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052410318
- Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi 6-8. sınıflar. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Bernabini, L., Bonifacci, P., & de Jong, P. F. (2021). The relationship of reading abilities with the underlying cognitive skills of math: A dimensional approach. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.577488
- Berkant, H. G. & Tüzer, A. (2017). Sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve sayısal ders başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 171-190. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksusbd/issue/31599/303291
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri (30. baskı). Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9789944919289
Bozkurt, B. (2014). PISA 2000’den PISA 2009’a Güney Kore’de okuma becerisinin gelişimi. Eğitim ve Bilim, 39(173), http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1949/679
- Cohen, J.W. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciens (2nd edn). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Dewey, J. (1991). How we think. New York: Prometheus Books, Buffalo.
- Erdem, E. (2016). Matematiksel Muhakeme İle Okuduğunu Anlama Arasındaki İlişki: 8. Sınıf Örneği . Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi , 10 (1) , 0-0 . DOI: 10.17522/nefefmed.31802
- Göktaş, Ö. (2010). Okuduğunu Anlama Becerisinin İlköğretim İkinci Kademe Matematik Dersindeki Akademik Başarıya Etkisi. (Tez No: 270778) [Yüksek Lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Güneş, F. (2000). Okuma-yazma öğretimi ve beyin teknolojisi. Ocak Yayınları.
- Güler, H. (2013). Türk öğrencilerin PISA'da karşılaştıkları güçlüklerin analizi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26.2 (2013): 501-522
- Gürsoy, S. E. & Çeliköz, N. (2022). İlkokul 2. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersindeki Okuduğunu Anlama Becerilerinin Matematik Dersindeki Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 0 (17). 78-96 . DOI: 10.20860/ijoses.1084867
- llgın, H. & Arslan, D. (2012). Türkçe dersinde metinlerle problem çözme öğretiminin öğrencilerin problem çözme becerilerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2) , 157-176 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59489/854981
- Karakılıç, S. & Arslan, S. (2019). Kitap okumanın öğrencilerin matematik başarısı ve problem çözme becerisi üzerine etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 10 (2), 456-475. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.497143
- Memnun, D. S. ve Kanbur, N. İ. (2020). Üçüncü sınıf öğrencilerinin okuma becerilerine göre problem çözme başarıları ve çözüm sürecinde karşılaştıkları güçlükler. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(22), 927-965
- Özenç, E. (2021). Ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin öğrencilerin okuduğunu anlama becerisinin geliştirmeye etkisi. (Tez No. 675327) [Yüksek Lisan Tezi, Siirt Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
Öztürk, M. N., & Programı, E. Y. (2021). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Soru Çözerken Yaptıkları Yanlışların Analizi. Journal of Social Research and Behavioral Sciences, 7(13)
- Pallant, J. (2020). SPSS kullanma kılavuzu SPSS ile adım adım veri analizi (S. Balcı; B. Ahi, Çev.). Anı Yayıncılık.
- Polya, G. 1957. How to Solve it. Second Edition. U.S.A. :Princeton University Pres Princeton, New Jersey.
- Şahin, İ. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri. Journal of Yüzüncü Yıl University Faculty of Education, 10(1), 142-167.
- Saraçoğlu Yıldırım, Ö. (2021). 8. sınıf öğrencileri için okuduğunu anlama becerisine ilişkin başarı testi geliştirme ve testin LGS’yi yordama düzeyi. (Tez No. 673439) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Sertsöz, T. (2003). İlköğretim okullarının 6. sınıflarında okuduğunu anlama davranışının kazandırılmasının matematik başarısına etkisi. (Tez No. 13068) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. Ulusal Tez Merkezi | Anasayfa (yok.gov.tr)
- Sever, S. (1982). Bilgi toplumu olma aşamasında, ülkemizde kitap ve okuma olgusu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 001–007. https://doi.org/10.1501/egifak_0000000767
- Stevens, M. (1998). Sorun çözümleme. (Çev. Ali Çimen). İstanbul: Timaş Yayınları.
- Tatar, E. & Soylu, Y. (2006). Okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2), 503-508. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49104/626627
- Uzun, C. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersi problem çözme başarılarının bazı demografik değişkenler ve okuduğunu
anlama becerisi açısından incelenmesi. (Tez No. 290010) [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi. Ulusal Tez Merkezi | Anasayfa (yok.gov.tr)
- Yılmaz, B. (2012). Okuma alışkanlığının okuma başarısına etkisi: Ankara keçiören atapark ilköğretim okulu öğrencileri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi, 209-218. http://hdl.handle.net/11655/11695
- WebDersanesi (2010, 16 Temmuz). Güvenirlik. https://www.webdersanesi.com/egitim-bilimleri/olcme-ve-degerlendirme/1-guvenirlik/319/