Okul
öncesi dönem çocukları içinde bulundukları aile ve çevrede kazandıkları deneyimler
yoluyla, günlük yaşamda karşılaştıkları problemleri izleme, tahminlerde
bulunma, planlamalar yapma gibi adımlarla çözmeye çalışırlar. Duygu ve
davranışlarında kendini kontrol etme ve düzenleme becerileri kazanan çocukta,
olumlu benlik algısının oluşumu desteklenebilir. Dolayısıyla çocuklarda olumlu
benlik algısının geliştirilmesi ve desteklenmesi açısından, söz konusu iki
kavramın birbirlerine etkileri üzerine araştırmalar yapılması gerektiği
düşünülmektedir. Bu nedenle araştırmanın amacını; okul öncesi dönem
çocuklarının öz düzenleme becerileri ile benlik algıları arasındaki ilişkisinin
incelenmesi ve çocukların öz düzenleme becerileri ile benlik algılarının
demografik özelliklere göre (cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, anne ve baba öğrenim
durumu, okul öncesi eğitim kurumuna devam etme süresi) incelenmesi
oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu; devlete ait okul öncesi kurumuna
devam etmekte olan 220 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak, “Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği” ve “DeMoulin Çocuklar İçin Benlik
Algısı Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, okul öncesi dönem çocuklarının
öz düzenleme becerileri ile benlik algıları arasında orta düzeyde ve pozitif
yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca çocukların öz düzenleme becerilerinin
cinsiyet, yaş ve okul öncesi eğitim kurumuna devam etme süresi değişkenlerine
göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Çocukların benlik algılarının ise
anne ve baba öğrenim durumu ve okul öncesi eğitim kurumuna devam etme süresi
değişkenlerine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
okul öncesi dönem çocukları öz düzenleme becerisi benlik algısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ekim 2019 Özel Sayısı |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences