Bu
araştırmada altıncı sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki başarı
düzeylerini incelemek amaçlanmıştır. Tarama modelinin benimsendiği çalışma,
altıncı sınıf düzeyinde rastgele seçilen toplam 143 öğrenci ile yürütülmüştür.
Veri toplama aracı olarak; literatürde yer alan çalışmalar, ortaokul matematik
ders kitapları ile öğretim programında yer verilen ilgili kazanımlar göz önüne
alınarak hazırlanan 12 açık uçlu sorudan oluşan ölçme aracı kullanılmıştır.
Verilerin analizinde ise betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır.
Betimsel analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin cebir öğrenme alanına (cebirsel
ifadeler) yönelik başarı düzeyleri oldukça düşüktür. Her bir sorunun yanı sıra
kazanımlara göre elde edilen puan ortalaması da orta düzeyin altında yer
almıştır. Özellikle “basit cebirsel ifadelerin anlamını açıklar” kazanımında en
düşük ortalama değer elde edilmiştir. Benzer şekilde, “bir doğal sayı ile bir
cebirsel ifadeyi çarpar” kazanımı için de oldukça düşük puan ortalaması elde
edilmiştir. Tüm kazanımlar dikkate alındığında öğrencilerin puan ortalaması
orta düzeyin bile gerisinde kalmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin
cebir öğrenme alanındaki sergiledikleri düşük başarı nedeniyle
öğreticilere/eğiticilere birtakım önerilerde bulunulmuştur.
In this study, it was aimed to examine sixth
grade students’ success levels on algebra learning domain. The study, in which
survey method was used, was conducted with 143 students randomly selected at
sixth grade. As a data collection tool; 12 open-ended questionnaires were used,
prepared by considering the studies in the literature, the related course
objectives included in the secondary school mathematics textbooks and the
curriculum. The descriptive statistical techniques were used in the analysis of
the data. According to the descriptive analysis results, it has been determined
that the students' achievement levels for algebraic learning (algebraic
expressions) are very low. In addition to each problem, the average score
obtained according to course objectives is also below the middle level. In
particular, the lowest average value is obtained in the "explains the meaning
of simple algebraic expressions" course objectives. Similarly, a very low
average score was obtained for the "multiplication of an algebraic
expression with a natural number" course objectives. Taking into account
all course objectives, the average score of the students is even lower than the
middle level. As a result, some suggestions have been made to the
instructors/trainees due to the low achievement of students in the field of
algebra learning.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2017 |
Submission Date | November 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.