Bu
araştırmada ortaokul 7. sınıf Fen Bilimleri dersi programında işlenen “İnsan ve Çevre İlişkileri” ünitesinin
öğretiminde kelime oyunları kullanmanın, öğrencilerin çevreye yönelik tutumları
üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu doğrultuda araştırmada, ön test-son test
eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı-deneysel araştırma deseni kullanılmıştır.
Araştırma Samsun ilinde, rastgele belirlenen bir merkez ortaokulda öğrenim
gören 7. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Uygulama, deney grubunda 18 ve
kontrol grubunda 18 olmak üzere toplam 36 öğrenci ile yürütülmüştür. Kontrol
grubuyla Fen Bilimleri dersi programında yer alan etkinlikler ile öğretim
yapılırken, deney grubunda üniteye yönelik olarak hazırlanmış olan kelime
oyunları etkinlikleri ile öğretim desteklenmiştir. Veri toplama aracı olarak,
Aslan, Uluçınar Sağır ve Cansaran (2008) tarafından geliştirilen, Çevre Tutum
Ölçeği kullanılmış, elde edilen veriler SPSS 18.00 programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Veri analizleri sonucunda, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin
çevreye yönelik tutum ön-test sonuçları arasında anlamlı bir fark çıkmazken;
son-test sonuçlarına göre deney grubu öğrencilerinin, kontrol grubu
öğrencilerinden daha yüksek tutum puanına sahip olduğu ortaya çıkmıştır.
Araştırma sonucunda, “İnsan ve Çevre
İlişkileri” ünitesinin öğretiminde, sınıf içi oyun etkinlikleri ile
özellikle kavramlara yönelik hazırlanan kelime oyun kartları ile desteklenen
öğretimin öğrencilerin çevreye yönelik olumlu tutum geliştirmeleri üzerinde
etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
In this study, the effects of using word games on the students'
attitudes towards the environment in teaching of "Human and Environment Relations" unit in the 7th
grade science course of secondary school. With this purpose, The matching
pre-test and post-test control group quasi-experimental design was used in the
research. The research was applied to 7th grade students in a
randomly determined center secondary school in Samsun province. The
implementation was conducted with a total of 36 students, 18 in the
experimental group and 18 in the control group. While the teaching was done
with the activities included in science curriculum in the control group, it was
done by using word games in accordance with the unit in the experimental group.
As a means of data collection, Environmental Attitude Scale developed by Aslan,
Uluçınar Sağır and Cansaran (2008) was used, the data were analyzed using the
SPSS 18.00 program. As a result of the data analysis, there was no significant
difference between pre-test attitudes of students of experimental and control
group towards environment; the results of the post-test revealed that the
students in the experimental group had significantly higher retention than the
students in the control group. As a result of the research, it has been
concluded that the teaching of the “Human
and Environment Relations” unit, the classroom game activities and the
vocabulary cards prepared especially for the concepts have an influence on the
students' positive attitude towards the environment.
Word games teaching through games environment attitude science education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present. https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.