Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Character and Values for World Citizenship: The Case of Social Studies Prospective Teachers

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 11, 56 - 69, 21.04.2022
https://doi.org/10.31458/iejes.1036273

Öz

The aim of the study was to reveal the characteristics and values of social studies prospective teachers for world citizenship. In line with this purpose, the study group of the research consists of 129 (82 Female, 47 Male) prospective teachers who were studying at the Department of Social Studies Education at the Faculty of Education of a state university in the 2019-2020 academic year. The data were collected through a “Personal Information Form” prepared by the researchers and the “Character and Values for World Citizenship Scale” developed by Lee, Yoo, Choi, Kim, Krajcik, Herman, and Zeidler (2013) and adapted into Turkish by Karışan and Yılmaz-Tüzün (2017). The study was conducted using descriptive survey model as a quantitative research method. The data obtained from the data collection tool were analyzed using IBM SPSS 24.0 package program. The results of the research revealed that the Citizenship Knowledge Course taken by the social studies prospective teachers was found sufficient in terms of gender and world citizenship. It was concluded that there was no statistically significant difference in thinking variable while a significant difference existed in the whole scale and some sub-factors in terms of class variable and the sufficiency of science technology and social change lesson in the context of world citizenship.

Kaynakça

  • Acat, M. B., & Aslan, M. (2011). Okulların karakter eğitimi yetkinliği ölçeği (OKEYÖ) [Schools' character education competency scale (SCECS)]. Journal of Values Education, 9(21), 7-27. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29179/312453
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış [An overview of value education trends]. Journal of Values Education, 6(16), 9-27. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29184/312499
  • Aktepe, V. (2019). Karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen [Teacher as a role model in character and value education]. In, V. Aktepe & M. Gündüz (Eds.) Karakter ve değer eğitimi [Character and value education] (pp. 296-324). Ankara: Pegem Akademi.
  • Anar, S. (1983). Değerlerin sosyolojik açıdan incelenmesi [The sociological examination of values]. Journal of Contemporary Education, 82, 8- 44.
  • Avcı, E. (2012). Sosyal bilgilerde karakter eğitimi [Character education in social studies]. In, M. Safran (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies teaching] (pp. 151-164). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ay, E. (2014). Karakter eğitiminde vatandaşlık eğitiminin yeri ve önemi [The place and importance of citizenship education in character education]. In, R. Turan ve K. Ulusoy (Eds.), Farklı yönleriyle değerler eğitimi [Values education with different aspects] (pp. 211-225). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ay, E. (2015). Sosyal bilgilerde değerler eğitimi [Values education in social studies]. In, Dönmez & K. Yazıcı (Eds.), Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies teaching] (pp. 233-260). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, M. (2003). Gençliğin değer algısı: Konya örneği [Youth’s values perception: Konya sample]. Journal of Values Education, 1(3), 121-144.
  • Bakdemir, A. (2010). Öğretmenlerin ahlak ve karakter eğitimi konusundaki algı, tutum ve eğitimsel uygulamaları [Primary and secondary school teachers working in their perception of morality and character education, attitudes and educational practices]. [Doctoral dissertation, University of Gaziosmanpaşa, Social Sciences Institute, Tokat]. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Balcı, A., & Yelken, T. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri [Teachers’ opinions about the values in primary education social studies curriculum and values education]. Ahi Evran University Journal of Kırşehir Education Faculty, 14(1), 195-213.
  • Baş, V. & Hamarta, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde değerler ve yaşamın anlamı arasındaki ilişki [The correlation between values and the meaning of life of university students]. Journal of Values Education, 13(29), 369-391.
  • Başcı-Namlı, Z. (2015). Sosyal bilgiler dersinde değer eğitimi [Value education in social studies course]. In, R. Sever (Ed.) Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies teaching] (pp. 351-372), Ankara: Nobel Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (14. Baskı) [Manual of data analysis for social sciences (14th ed.)]. Ankara: Nobel Publishing House.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve Türkiye’deki uygulamaya bir bakış [Values education at schools and its practice in Turkey]. Electronic Turkish Studies, 9(2).
  • Çakmak, Z. & Akgün, İ. H. (2014). Vatandaşlık, demokrasi ve insan hakları eğitiminin gerekliliği [The necessity of citizenship, democracy and human rights education]. In, R. Turan & K. Ulusoy (Eds.), Farklı yönleriyle değerler eğitimi [Values education with different aspects] (pp. 227-242). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Çokdolu, N. (2013). Karakter eğitimi programının ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin çatışma çözme ve saldırganlık düzeylerine etkisi [Effect of character education program on secondary school students conflict resolution and aggression levels]. [Master’s thesis, University of Necmettin Erbakan, Institute of Education Sciences, Konya.] Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Demirel, M. (2009). Sınıf öğretmenlerinin ve okul yöneticilerinin karakter eğitimine ilişkin öz-yeterlik inançları [Self-Efficacy beliefs of classroom teachers and school administrators on character education]. Hacettepe University Journal of Education, 37(37), 36-49.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., & Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen adaylarının değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi [The investigation of teacher candidates’ value perceptions in terms of various variables]. The Journal of Values Education, 6(16), 69-91.
  • Dönmez, C. (2015). Dünyada ve ülkemizde sosyal bilgiler [Social studies in the world and in our country]. In, Dönmez & K. Yazıcı (Eds.), Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies teaching] (pp. 3-19). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insanî değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları [Character education programs: an approach for acquiring core human values]. The Journal of Values Education, 1(1), 79-96.
  • Ereş, F. (2015). Vatandaşlık eğitimi ve karakter eğitimi politikalarının değerlendirilmesine yönelik nitel bir çalışma [A qualitative study on the evaluation of citizenship education and character education policies]. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 1(36), 120-136. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19409/206393
  • Halis-Öztürk, B. & Bozkurt, V. (2020). Cinsiyete göre değerlerde farklılaşma [Difference in values by gender]. In, A. Duran & G. Çatlı Özen (Eds.), Tarih sosyoloji ve antropoloji bağlamında incelemeler [English name of “Studies in the context of history, sociology and anthropology”] (pp. 474-498). İstanbul: Hiper Yayın.
  • Higher Education Institutions [HEI] (2020). https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sosyal_Bilgileri_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf accessed on September 8, 2020.
  • Hoge, J. D. (2002). Character education, citizenship education, and the social studies. The Social Studies, 93(3), 103-108.
  • Kan, Ç. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık [Global citizenship in social studies education]. Pamukkale University Journal of Education, 26(26), 25-30. Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi (26. Baskı). [Scientific research method (26th ed)] Ankara: Nobel Publishing House.
  • Karatay, H. (2011). Karakter eğitiminde edebi eserlerin kullanımı [Using literary works in character education]. Electronic Turkish Studies, 6(1), 1439-1454.
  • Karışan, D. & Yılmaz-Tüzün, Ö. (2017). Dünya vatandaşlığı için karakter ve değerler ölçeğinin türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of character and values as global citizens assessment questionnaire into Turkish: Validity and reliability study]. Pamukkale University Journal of Education,42(42),74-85.
  • Kohn, A. (1997). How not to teach values: A critical look at character education. Phi Delta Kappan, 78, 428-439. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ539111
  • Kronfli, M. (2011). Educating for global citizenship and anexploration of two curricular methods. Master’s thesis, University of Toronto, Department of Adult Education and Counselling Psychology, Canada.
  • Kuçuradi, İ. (2013). İnsan ve değerleri değer problem (5. Baskı) [People and their values value problem (5th ed)]. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Publishing House.
  • Kuş, Z., Güneş, E., Başarmak, U. & Yakar, H. (2017). Gençlere yönelik dijital vatandaşlık ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of a digital citizenship scale for youth: A validity and reliability study]. Journal of Computer and Education Research, 5 (10), 298-316. https://doi.org/10.18009/jcer.335806
  • Lee, H., Chang, H., Choi, K., Kim, S. W., & Zeidler, D. L. (2012). Developing character and values for global citizens: Analysis of pre-service science teachers’ moral reasoning on socioscientific issues. International Journal of Science Education, 34(6), 925-953.
  • Lickona, T., & Davidson, M. (2013). Character. New Catholic Encyclopedia, Ethics and Philosophy Supplement, 244-252. Retrieved from http://files.hbe.com.au/samplepages/KA1465.pdf
  • Parlar, H., Çavuş, M., Levent, F., & Ekşi, H. (2010). Yöneticilerin karakter eğitimi yeterlik inancı ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması [A study of validy and reliability of administrators’ character education efficiacy belief scale in Turkish]. Journal of Values Education, 8(19), 177-205.
  • Puyo, J. G. B. (2021). A value and character educational model: repercussions for students, teachers, and families. Journal of Culture and Values in Education, 4(1), 100-115.
  • Quinn, G. J. (2004). Moral education in America: Its future in an age of personal autonomy and multiculturalism. NewYork, USA: Universe, Inc
  • Quliyeva-Kabaoğlu, S. (2021). Karakterin gelişimi ve şekillenmesinde aile, çevre ve okulun rolü [The role of family, environment and school in the development and shaping of character]. In, S. T. Kamer (Ed.), Toplum ve kültür bağlamında karakter ve değerler eğitimi [Character and values education in the context of society and culture] (pp. 15-39). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği [Value preferences of prospective teachers: a case of Giresun faculty of education]. Journal of Values Education, 3(10), 75-90.
  • Schwartz, S. H. & Bilsky, W. (1987). Toward a psychologıcal structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 550-562. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.3.550
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65.
  • Seçer, İ. (2015). Spss ve lisrel ile pratik veri analizi, analiz ve raporlaştırma [Practical data analysis, analysis and reporting with spss and lisrel]. Ankara: Anı Publishing House.
  • Suriyachinnavar, K. (2016). Role of parents, guardians and teachers in value education. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas in Education, 1(2), 33-38.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Allyn & Bacon.
  • Tahiroğlu, M. (2021). Geçmişte ve günümüzde bilim ve teknoloji ilişkisi [The relationship between science and technology in the past and present]. In, A. Meydan & A. Durmaz (Eds.), Sosyal değişim sürecinde bilim, teknoloji ve toplum [Science, technology and society in the process of social change] (pp. 18-49). Ankara: Pegem Akademi.
  • Taşpınar, M. (2017). Sosyal bilimlerde spss uygulamalı nicel veri analizi [Spss applied quantitative data analysis in social sciences]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Thornberg, R., & Oğuz, E. (2016). Moral and citizenship educational goals in values education: A cross-cultural study of Swedish and Turkish student teachers' preferences. Teaching and Teacher Education, 55, 110-121. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.01.002
  • Topal, Y. (2019). Değerler eğitimi ve on kök değer [Values education and ten root value]. Mavi Atlas, 7(1), 245-254. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.543521
  • Turkish Language Society [TLS] (2020). https://sozluk.gov.tr/ accessed on September 10, 2020.
  • Ulusoy, K. & Arslan, A. (2014). Değerli bir kavram olarak “değer ve değerler eğitimi [Values and values education” as a valuable concept]. In, R. Turan & K. Ulusoy (Eds.), Farklı yönleriyle değerler eğitimi [Values education with different aspects] (pp. 1-16). Ankara: Pegem
  • Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2016). Değerler eğitimi (4. Baskı) [Values education]. Ankara: Pegem
  • Uyguç, N. (2003). Cinsiyet, bireysel değerler ve meslek seçimi [Gender, personal values and choice of profession]. Dokuz Eylül University Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal, 18(1), 93-104.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimi’ne genel bir bakış [An overview of values education]. Journal of Turkology Research, (19), 499-522.
  • Yazıcı, K. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının, demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [An analysis of social studies prospective teachers’ democratic values in relation to various variables]. Education and Science, 36(59), 165-178.
  • Yazıcı, M. (2016). Değerler ve toplumsal yapıda sosyal değerlerin yeri [Values and the place of social values in social structure]. Fırat University Journal of Social Sciences, 24(1), 209-223.
  • Yeşilbursa, C. C. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde temel yaklaşımlar [Basic approaches in teaching social studies]. In, C. Dönmez & K. Yazıcı (Eds.), Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies teaching] (pp. 47-57). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı) [Qualitative research methods in the social sciences (10th ed.)”]. Ankara, Turkey: Seçkin Yayıncılık.

Character and Values for World Citizenship: The Case of Social Studies Prospective Teachers

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 11, 56 - 69, 21.04.2022
https://doi.org/10.31458/iejes.1036273

Öz

The aim of the study was to reveal the characteristics and values of social studies prospective teachers for world citizenship. In line with this purpose, the study group of the research consists of 129 (82 Female, 47 Male) prospective teachers who were studying at the Department of Social Studies Education at the Faculty of Education of a state university in the 2019-2020 academic year. The data were collected through a “Personal Information Form” prepared by the researchers and the “Character and Values for World Citizenship Scale” developed by Lee, Yoo, Choi, Kim, Krajcik, Herman, and Zeidler (2013) and adapted into Turkish by Karışan and Yılmaz-Tüzün (2017). The study was conducted using descriptive survey model as a quantitative research method. The data obtained from the data collection tool were analyzed using IBM SPSS 24.0 package program. The results of the research revealed that the Citizenship Knowledge Course taken by the social studies prospective teachers was found sufficient in terms of gender and world citizenship. It was concluded that there was no statistically significant difference in thinking variable while a significant difference existed in the whole scale and some sub-factors in terms of class variable and the sufficiency of science technology and social change lesson in the context of world citizenship.

Kaynakça

  • Acat, M. B., & Aslan, M. (2011). Okulların karakter eğitimi yetkinliği ölçeği (OKEYÖ) [Schools' character education competency scale (SCECS)]. Journal of Values Education, 9(21), 7-27. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29179/312453
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış [An overview of value education trends]. Journal of Values Education, 6(16), 9-27. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29184/312499
  • Aktepe, V. (2019). Karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen [Teacher as a role model in character and value education]. In, V. Aktepe & M. Gündüz (Eds.) Karakter ve değer eğitimi [Character and value education] (pp. 296-324). Ankara: Pegem Akademi.
  • Anar, S. (1983). Değerlerin sosyolojik açıdan incelenmesi [The sociological examination of values]. Journal of Contemporary Education, 82, 8- 44.
  • Avcı, E. (2012). Sosyal bilgilerde karakter eğitimi [Character education in social studies]. In, M. Safran (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies teaching] (pp. 151-164). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ay, E. (2014). Karakter eğitiminde vatandaşlık eğitiminin yeri ve önemi [The place and importance of citizenship education in character education]. In, R. Turan ve K. Ulusoy (Eds.), Farklı yönleriyle değerler eğitimi [Values education with different aspects] (pp. 211-225). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ay, E. (2015). Sosyal bilgilerde değerler eğitimi [Values education in social studies]. In, Dönmez & K. Yazıcı (Eds.), Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies teaching] (pp. 233-260). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, M. (2003). Gençliğin değer algısı: Konya örneği [Youth’s values perception: Konya sample]. Journal of Values Education, 1(3), 121-144.
  • Bakdemir, A. (2010). Öğretmenlerin ahlak ve karakter eğitimi konusundaki algı, tutum ve eğitimsel uygulamaları [Primary and secondary school teachers working in their perception of morality and character education, attitudes and educational practices]. [Doctoral dissertation, University of Gaziosmanpaşa, Social Sciences Institute, Tokat]. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Balcı, A., & Yelken, T. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler programında yer alan değerler ve değer eğitimi uygulamaları konusunda öğretmen görüşleri [Teachers’ opinions about the values in primary education social studies curriculum and values education]. Ahi Evran University Journal of Kırşehir Education Faculty, 14(1), 195-213.
  • Baş, V. & Hamarta, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde değerler ve yaşamın anlamı arasındaki ilişki [The correlation between values and the meaning of life of university students]. Journal of Values Education, 13(29), 369-391.
  • Başcı-Namlı, Z. (2015). Sosyal bilgiler dersinde değer eğitimi [Value education in social studies course]. In, R. Sever (Ed.) Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies teaching] (pp. 351-372), Ankara: Nobel Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (14. Baskı) [Manual of data analysis for social sciences (14th ed.)]. Ankara: Nobel Publishing House.
  • Cihan, N. (2014). Okullarda değerler eğitimi ve Türkiye’deki uygulamaya bir bakış [Values education at schools and its practice in Turkey]. Electronic Turkish Studies, 9(2).
  • Çakmak, Z. & Akgün, İ. H. (2014). Vatandaşlık, demokrasi ve insan hakları eğitiminin gerekliliği [The necessity of citizenship, democracy and human rights education]. In, R. Turan & K. Ulusoy (Eds.), Farklı yönleriyle değerler eğitimi [Values education with different aspects] (pp. 227-242). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Çokdolu, N. (2013). Karakter eğitimi programının ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin çatışma çözme ve saldırganlık düzeylerine etkisi [Effect of character education program on secondary school students conflict resolution and aggression levels]. [Master’s thesis, University of Necmettin Erbakan, Institute of Education Sciences, Konya.] Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Demirel, M. (2009). Sınıf öğretmenlerinin ve okul yöneticilerinin karakter eğitimine ilişkin öz-yeterlik inançları [Self-Efficacy beliefs of classroom teachers and school administrators on character education]. Hacettepe University Journal of Education, 37(37), 36-49.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., & Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen adaylarının değer algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi [The investigation of teacher candidates’ value perceptions in terms of various variables]. The Journal of Values Education, 6(16), 69-91.
  • Dönmez, C. (2015). Dünyada ve ülkemizde sosyal bilgiler [Social studies in the world and in our country]. In, Dönmez & K. Yazıcı (Eds.), Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies teaching] (pp. 3-19). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insanî değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları [Character education programs: an approach for acquiring core human values]. The Journal of Values Education, 1(1), 79-96.
  • Ereş, F. (2015). Vatandaşlık eğitimi ve karakter eğitimi politikalarının değerlendirilmesine yönelik nitel bir çalışma [A qualitative study on the evaluation of citizenship education and character education policies]. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty, 1(36), 120-136. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19409/206393
  • Halis-Öztürk, B. & Bozkurt, V. (2020). Cinsiyete göre değerlerde farklılaşma [Difference in values by gender]. In, A. Duran & G. Çatlı Özen (Eds.), Tarih sosyoloji ve antropoloji bağlamında incelemeler [English name of “Studies in the context of history, sociology and anthropology”] (pp. 474-498). İstanbul: Hiper Yayın.
  • Higher Education Institutions [HEI] (2020). https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sosyal_Bilgileri_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf accessed on September 8, 2020.
  • Hoge, J. D. (2002). Character education, citizenship education, and the social studies. The Social Studies, 93(3), 103-108.
  • Kan, Ç. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık [Global citizenship in social studies education]. Pamukkale University Journal of Education, 26(26), 25-30. Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi (26. Baskı). [Scientific research method (26th ed)] Ankara: Nobel Publishing House.
  • Karatay, H. (2011). Karakter eğitiminde edebi eserlerin kullanımı [Using literary works in character education]. Electronic Turkish Studies, 6(1), 1439-1454.
  • Karışan, D. & Yılmaz-Tüzün, Ö. (2017). Dünya vatandaşlığı için karakter ve değerler ölçeğinin türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması [Adaptation of character and values as global citizens assessment questionnaire into Turkish: Validity and reliability study]. Pamukkale University Journal of Education,42(42),74-85.
  • Kohn, A. (1997). How not to teach values: A critical look at character education. Phi Delta Kappan, 78, 428-439. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ539111
  • Kronfli, M. (2011). Educating for global citizenship and anexploration of two curricular methods. Master’s thesis, University of Toronto, Department of Adult Education and Counselling Psychology, Canada.
  • Kuçuradi, İ. (2013). İnsan ve değerleri değer problem (5. Baskı) [People and their values value problem (5th ed)]. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Publishing House.
  • Kuş, Z., Güneş, E., Başarmak, U. & Yakar, H. (2017). Gençlere yönelik dijital vatandaşlık ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması [Development of a digital citizenship scale for youth: A validity and reliability study]. Journal of Computer and Education Research, 5 (10), 298-316. https://doi.org/10.18009/jcer.335806
  • Lee, H., Chang, H., Choi, K., Kim, S. W., & Zeidler, D. L. (2012). Developing character and values for global citizens: Analysis of pre-service science teachers’ moral reasoning on socioscientific issues. International Journal of Science Education, 34(6), 925-953.
  • Lickona, T., & Davidson, M. (2013). Character. New Catholic Encyclopedia, Ethics and Philosophy Supplement, 244-252. Retrieved from http://files.hbe.com.au/samplepages/KA1465.pdf
  • Parlar, H., Çavuş, M., Levent, F., & Ekşi, H. (2010). Yöneticilerin karakter eğitimi yeterlik inancı ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması [A study of validy and reliability of administrators’ character education efficiacy belief scale in Turkish]. Journal of Values Education, 8(19), 177-205.
  • Puyo, J. G. B. (2021). A value and character educational model: repercussions for students, teachers, and families. Journal of Culture and Values in Education, 4(1), 100-115.
  • Quinn, G. J. (2004). Moral education in America: Its future in an age of personal autonomy and multiculturalism. NewYork, USA: Universe, Inc
  • Quliyeva-Kabaoğlu, S. (2021). Karakterin gelişimi ve şekillenmesinde aile, çevre ve okulun rolü [The role of family, environment and school in the development and shaping of character]. In, S. T. Kamer (Ed.), Toplum ve kültür bağlamında karakter ve değerler eğitimi [Character and values education in the context of society and culture] (pp. 15-39). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği [Value preferences of prospective teachers: a case of Giresun faculty of education]. Journal of Values Education, 3(10), 75-90.
  • Schwartz, S. H. & Bilsky, W. (1987). Toward a psychologıcal structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 550-562. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.3.550
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65.
  • Seçer, İ. (2015). Spss ve lisrel ile pratik veri analizi, analiz ve raporlaştırma [Practical data analysis, analysis and reporting with spss and lisrel]. Ankara: Anı Publishing House.
  • Suriyachinnavar, K. (2016). Role of parents, guardians and teachers in value education. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas in Education, 1(2), 33-38.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Allyn & Bacon.
  • Tahiroğlu, M. (2021). Geçmişte ve günümüzde bilim ve teknoloji ilişkisi [The relationship between science and technology in the past and present]. In, A. Meydan & A. Durmaz (Eds.), Sosyal değişim sürecinde bilim, teknoloji ve toplum [Science, technology and society in the process of social change] (pp. 18-49). Ankara: Pegem Akademi.
  • Taşpınar, M. (2017). Sosyal bilimlerde spss uygulamalı nicel veri analizi [Spss applied quantitative data analysis in social sciences]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Thornberg, R., & Oğuz, E. (2016). Moral and citizenship educational goals in values education: A cross-cultural study of Swedish and Turkish student teachers' preferences. Teaching and Teacher Education, 55, 110-121. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.01.002
  • Topal, Y. (2019). Değerler eğitimi ve on kök değer [Values education and ten root value]. Mavi Atlas, 7(1), 245-254. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.543521
  • Turkish Language Society [TLS] (2020). https://sozluk.gov.tr/ accessed on September 10, 2020.
  • Ulusoy, K. & Arslan, A. (2014). Değerli bir kavram olarak “değer ve değerler eğitimi [Values and values education” as a valuable concept]. In, R. Turan & K. Ulusoy (Eds.), Farklı yönleriyle değerler eğitimi [Values education with different aspects] (pp. 1-16). Ankara: Pegem
  • Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2016). Değerler eğitimi (4. Baskı) [Values education]. Ankara: Pegem
  • Uyguç, N. (2003). Cinsiyet, bireysel değerler ve meslek seçimi [Gender, personal values and choice of profession]. Dokuz Eylül University Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal, 18(1), 93-104.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimi’ne genel bir bakış [An overview of values education]. Journal of Turkology Research, (19), 499-522.
  • Yazıcı, K. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının, demokratik değerlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [An analysis of social studies prospective teachers’ democratic values in relation to various variables]. Education and Science, 36(59), 165-178.
  • Yazıcı, M. (2016). Değerler ve toplumsal yapıda sosyal değerlerin yeri [Values and the place of social values in social structure]. Fırat University Journal of Social Sciences, 24(1), 209-223.
  • Yeşilbursa, C. C. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde temel yaklaşımlar [Basic approaches in teaching social studies]. In, C. Dönmez & K. Yazıcı (Eds.), Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies teaching] (pp. 47-57). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı) [Qualitative research methods in the social sciences (10th ed.)”]. Ankara, Turkey: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Salih Uslu 0000-0003-0558-516X

Mehmet Çetin 0000-0002-3065-1969

Erken Görünüm Tarihi 3 Nisan 2022
Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Uslu, S., & Çetin, M. (2022). Character and Values for World Citizenship: The Case of Social Studies Prospective Teachers. International E-Journal of Educational Studies, 6(11), 56-69. https://doi.org/10.31458/iejes.1036273

2106713894             13896   14842

We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf

IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present. https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm

Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.