The aim of this study is to reveal the purpose
and cartographic features of the maps in the content of secondary education
geography textbooks. The study was designed according to the descriptive
research method. Research data was obtained by scanning the 9th, 10th,
11th and 12th grade geography textbooks, which were
approved by the Ministry of Education’s Head Council of Education and Morality
and published in Turkey in 2017, in compliance with document examination
techniques. It was determined that of a total of 207 maps, 73 was used to
visualize, 59 to measure- evaluation, 47 to create a sense of space and 28 to
show distribution.
It was seen that the vast majority of these
maps did not meet the requirements of accuracy, completeness,
clarity-comprehensibility, easy readability and beauty. Major mistakes were
also detected in terms of mapping criteria such as name, date, scale, direction
arrows, coordination system, and data source. In the light of these findings,
it does not seem possible to expect secondary students to attain the
achievements related to the map skills in the Geography Course Secondary
Education Curriculum with the existing maps. In order to be able to fully
acquire the map skills, the problems found in existing textbooks need to be
addressed immediately.
Secondary School Geography Textbooks Map Information Use of Maps
Bu
araştırmada, ortaöğretim coğrafya ders kitapları içeriğinde yer alan
haritaların ne amaçla kullanıldığını ve kartografik özelliklerini ortaya koymak
amaçlanmıştır. Çalışma, betimsel araştırma yöntemine göre tasarlanmıştır.
Araştırmanın verileri, Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye
Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanarak 2017 yılında yayınlanmış lise düzeyindeki
9, 10, 11 ve 12. sınıf coğrafya ders kitaplarının doküman inceleme tekniğine
uygun olarak taranması sonucunda elde edilmiştir. İncelenen toplam 207
haritanın kullanım amacı bakımından 73’ünün görselleştirme, 59’unun ölçme-değerlendirme,
47’sinin mekân algısı oluşturma ve 28’sinin de dağılışı gösterme amacıyla
kullanıldığı tespit edilmiştir. Bu haritaların büyük çoğunluğunun doğruluk,
eksiksizlik, açıklık-anlaşılırlık, kolay okunabilirlik ve güzellik şartlarını
karşılamadığı görülmüştür. Haritaların adı, tarihi, ölçeği, yön oku, koordinat
sistemi, veri kaynağı gibi harita olma kriterlerini sağlayan hususlarda da
önemli hatalar olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında;
ortaöğretim öğrencilerinin mevcut haritalarla Coğrafya Dersi Öğretim
Programında yer alan harita becerilerine ilişkin kazanımlara ulaşmasını
beklemek mümkün gözükmemektedir. Harita becerilerinin tam olarak
kazandırılabilmesi için mevcut ders kitaplarında tespit edilen aksaklıkların
ivedilikte giderilmesi gerekmektedir.
Ortaöğretim Coğrafya Ders kitapları Harita Bilgisi Harita Kullanımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 38 |