This study aimed to examine the activities in the secondary education geography textbooks in the context of textbook units and critical thinking skills. The study used document analysis, which is qualitative research method. The data consisted of 222 activities in the geography textbooks (9th, 10th, 11th, and 12th grades). The data were subjected to content analysis using a form prepared by the researchers. The analysis results showed that the activities in the secondary education geography textbooks are mainly found in the “Natural Systems” and “Human Systems” units. The results also showed that the activities in the geography textbooks predominantly focus on “interpretation” among the key critical thinking skills. This situation indicates that the activities in the geography textbooks generally tend to support students’ intellectual processes such as “understanding and classifying geographic information and discussing arguments”.
Bu araştırmada ortaöğretim coğrafya ders kitaplarındaki etkinliklerin öğrenme alanları ve eleştirel düşünme becerisi bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri coğrafya ders kitaplarında (9,10,11 ve 12. Sınıf) yer alan 222 etkinlikten oluşmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan forma göre içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, ders kitaplarındaki etkinliklerin, ağırlıklı olarak “Doğal Sistemler” ve “Beşeri Sistemler” öğrenme alanında bulunduğu tespit edilmiştir. Ders kitaplardaki etkinliklerin, eleştirel düşünme becerisi bağlamında ise çoğunlukla “yorumlama” boyutunda olduğu saptanmıştır. Bu durum coğrafya ders kitaplarında yer alan etkinliklerin genel olarak öğrencilerin “coğrafi bilgileri anlama, sınıflandırma ve argümanları tartışma” gibi düşünsel süreçlerini destekleme eğiliminde olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 47 |