Due to the Covid-19 pandemic, food and beverage enterprises, like all businesses operating under the tourism industry, were negatively affected and faced with a major crisis. Therefore, the decisions that the food and beverage enterprises take in this crisis period will become vital for the futures. In this context, the main purpose of this study is to determine the impacts of the Covid-19 pandemic on food and beverage enterprises, what measures they will take in this crisis period and what kind of crisis management they will apply. Findings show that the biggest concerns of the enterprises are their own sustainability. While, it is seen that enterprises are not well-prepared for possible crises in general, it also has been determined that large and corporate type enterprises work on crisis scenarios are better prepared for crises comparing to smaller enterprises.
Covid- 19 Pandemic Food and Beverage Enterprises Crisis Management
Covid-19 salgınını nedeniyle turizm endüstrisinde faaliyet gösteren tüm işletmeler gibi yiyecek içecek işletmeleri de olumsuz yönde etkilenmiş ve büyük bir kriz ile karşı karşıya kalmıştır. Bu nedenle yiyecek içecek işletmelerinin bu kriz döneminde alacakları kararlar işletmelerinin geleceği açısından hayati bir önem kazanmıştır. Bu bağlamda Covid-19 salgınının yiyecek içecek işletmeleri üzerindeki etkisini, işletmelerin bu kriz döneminde ne gibi önlemler alacaklarını ve nasıl bir kriz yönetimi uygulayacaklarını belirlemek bu çalışmanın temel amacını oluşturmuştur. Yapılan analizler sonucunda işletmelerin en büyük kaygılarının kendi sürdürülebilirlikleri olduğu anlaşılmıştır. İşletmeler genel anlamda olası krizlere yeterinde hazırlıklı olmadıkları görülürken, büyük ve kurumsal işletmelerin küçük işletmelere nazaran krizlere daha hazır oldukları ve kriz senaryoları üzerinde çalıştıkları belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Özgün Bilimsel Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2 |