Bu
çalışmada, matematik öğretmen adaylarının matematik kavramına ilişkin algıları
metaforlar yardımıyla incelenmiştir. Araştırmanın katılımcıları, Türkiye'de bir
devlet üniversitesindeki eğitim fakültesinde öğrenim gören 337 ilköğretim ve
ortaöğretim matematik öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmada adayların
matematik kavramına yönelik olarak geliştirdikleri metaforlar, gerekçelerine
göre sınıflandırılarak kavramsal kategoriler oluşturulmuştur. Araştırma
sonucunda elde edilen 80 metafor, 11 kavramsal kategori altında toplanmıştır.
Buna göre matematik öğretmen adaylarının çoğunun matematiği günlük hayatın
içinde ihtiyaç duyulan, emek gerektiren ya da uğraşmaktan zevk alınan bir alan
olarak gördükleri tespit edilmiştir. Öte yandan, matematiğin doğasıyla ilgili,
geniş ve gelişen, çok sayıda bilinmeyeni içinde barındıran, ardışık ve yığılmalı
bir bilim olma özelliklerinden oluşan kavramsal kategorilerin ortaya çıktığı
bulunmuştur. Ayrıca çalışmada çok az oranda matematik öğretmen adayının
matematik hakkında olumsuz yönde metafor geliştirdikleri izlenmiştir. Günlük
hayatın içinde ihtiyaç duyulan bir alan kategorisi, kadın öğretmen adaylarının
ve ilköğretim öğretmen adaylarının en fazla temsil edildiği kategori olmuştur.
Benzer şekilde uğraşmaktan zevk alınan bir alan kategorisi erkek öğretmen
adaylarının, emek gerektiren bir alan kategorisi ise ortaöğretim matematik
öğretmen adaylarının en fazla yer aldığı kategorilerdir.
In this
study, pre-service mathematics teachers' perceptions about mathematics concept
were examined with the help of metaphors. Participants of the study consists of
337 primary and secondary school pre-service mathematics teachers studying in a
faculty of education at a state university in Turkey. In the study, metaphors
developed by each pre-service teacher for the concept of mathematics were
classified according to their reasons and conceptual categories were formed. 80
metaphors were obtained as a result of data analysis and were grouped under 11
conceptual categories. Accordingly, it was found that most of the pre-service
mathematics teachers perceived mathematics as an area needed in daily life, an
area requiring intensive labor or an enjoying area. On the other hand, it was also
found that conceptual categories consisting of the features related to the
nature of mathematics, such as a large and developing area, an area containing
many unknowns or a consecutive and cumulative area were occurred. In addition, it was observed that very few
mathematics teachers developed negative metaphors about mathematics. The category
of an area needed in daily life was the most represented category by female and
primary school pre-service teachers. Similarly, it was determined that a
category of an enjoying area is with the highest number of male teachers and a
category of requiring intensive labor is with the highest number of secondary
school mathematics teachers .
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3 |