Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Dersinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Kullanımının Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 7, 327 - 342, 07.05.2018

Öz

Ülkemizde
Milli Eğitim Bakanlığı, 2011 yılında
Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi
İyileştirme Hareketi (FATİH) projesini uygulamaya
koymuş olup, proje kapsamında, Eğitim Bilişim Ağı (EBA) olarak adlandırılan
çevrim içi bir içerik olan eğitim platformu geliştirilmiştir. Bu
çalışma, ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersinde Dolaşım
Sistemi konusunda EBA kullanımının öğrenci başarısı üzerine etkililiğini
incelemek amacı ile yapılmıştır. “Kontrol gruplu ön-test/son-test modeli” ne
uygun deneysel bir çalışma gerçekleştirilmiştir.
EBA
içeriği ile ders alan öğrenciler deney grubunu, yenilenen ilköğretim programına
dayalı öğrenme yöntemi ile ders alan öğrenciler ise kontrol grubunu
oluşturmuştur.
İki
deney grubu yansız atama ile oluşturulmuş ve her iki gruba da öğretimden önce
ön-test, öğretimden sonra da son-test uygulanmıştır.
Araştırmada, EBA platformunu kullanılarak öğretim alan
öğrenci grubu ile yenilenen ilköğretim programına göre öğretim alan öğrenci
grubunun akademik başarıları arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığına
bakılmıştır
.
Araştırma grubunu, Muğla ili Menteşe ilçesinde yer alan bir devlet okulunda 6.
sınıf şubesinde öğrenim gören 56 (deney grubu:29; kontrol grubu:27) öğrenci oluşturmaktadır
. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonucu elde edilen bulgular doğrultusunda,
deney grubundaki öğrencilerin EBA
platformu içerikleri uygulandıktan sonra kontrol grubundaki öğrencilere göre akademik
başarılarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular doğrultusunda, eğitim
ortamlarında teknoloji destekli EBA kullanımının ortaokul öğrencilerinin akademik
başarısını arttırmada etkili bir yol olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akekin-Başkaya, A. (2014). İlköğretimde görev yapan branş öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktay, S.,&Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 27-44.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba(eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ateş, M., Çerçi, A. & Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya UniversityJournal of Education, 5(3), 105-117.
  • Barak, M. (2017).Scienceteachereducation in thetwenty-firstcentury: a pedagogicalframeworkfortechnology-ıntegratedsocialconstructivism, Research in Science Education, 47(2), 283–303. https://doi.org/10.1007/s11165-015-9501-y
  • Bell, R. L.,Maeng, J. L., &Binns, I. C. (2013). Learning in context: technologyintegration in a teacherpreparation program informedbysituatedlearningtheory. Journal of Research in ScienceTeaching, 50(3), 348–379.
  • Bolat, Y. (2016). Ters yüz edilmiş sınıflar ve eğitim bilişim ağı (EBA). Journal of Human Sciences, 13(2), 3373- 3388. doi:10.14687/jhs.v13i2.3952.
  • Buzzetto-More, N. &Guy, R. (2006). Incorporatingthehybridlearning model intominorityeducation at a historicallyblackuniversity. Journal of Information Technology in Education, 5, 153-164.
  • L. Briz-Ponce.,Pereira,A., Carvalho, L., Juanes-Mendez, J.A.,&García-Peñalvo F.J. (2017). Learning with mobile technologies – students' behaviour, Computers in Human Behavior, 72 (C), 612-620.
  • Clark, R.C.,&Mayer R.E. (2008). E-learningandthescience of instruction: Provenguidelinesforconsumersanddesigners of multimedialearning,John Wiley&Sons.
  • Çiftçi, S.,Taşkaya, S. M., & Alemdar, M. (2012, Mayıs). Sınıf öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu,Sözlü bildiri, Rize.
  • EBA, (2017). EBA Web Sitesi - Hakkımızda URL: http://www.eba.gov.tr/hakkimizda [Erişim Tarihi: 17.02.2017.
  • Ekici, M, Arslan, İ. & Tüzün, H. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) web portalı kullanılabilirliğinin göz izleme yöntemiyle değerlendirilmesi. Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde. (Eds: İşman, A., Odabaşı, H. F. & Akkoyunlu, B.), 273-297, Ankara: TOJET.
  • Englund, C.,Olofson A.D., &Price, L.(2016). Teachingwithtechnology in highereducation: understandingconceptualchangeanddevelopment in practice, HigherEducationResearch& Development, 36(1), 73-87, DOI: 10.1080/07294360.2016.1171300.
  • Fidan, K. N.,Erbasan, Ö. & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağından (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Güvendi, G.M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın Öğretmenlere Sunmuş Olduğu Çevrimiçi Eğitim Ve Paylaşım Sitelerinin Öğretmenlerce Kullanım Sıklığının Belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Örneği, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Karamustafaoğlu, O. & Yaman, S. (2006). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II. 5. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayahan, S. &Özduran, K. (2016). İngilizce dersinde uygulanan EBA market mobil yazılımlarına ilişkin öğrenci görüşleri. XVIII. Akademik Bilişim Konferansı, Şubat 2016, Adnan Menderes Üniversitesi: Aydın.
  • Klašnja-Milićević, A., Vesin, B., &Ivanović, M. (2018). Socialtaggingstrategyforenhancing e-learningexperience, Computers & Education, 118, 166-181. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.12.002.
  • Krumsvik, R.J. (2014). Teachereducators’ digitalcompetence. ScandinavianJournal of EducationalResearch, 58(3), 269–280. doi: 10.1080/00313831.2012.726273.Kurtdede F., N., Erbasan, Ö. & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Lau, K.H., Lam, T., Kam, B.H., Nkhoma, M.,Richardson, J., &Thomas, S. (2018).The role of textbooklearningresources in e-learning: A taxonomicstudy. Computers& Education,118, 10-24.
  • MEB,(2017). http://www.eba.gov.tr/hakkinda http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele. Erişim:20.01.2017.
  • Medcalfe, S. (2013). Is theresuch a thing as a freetextbook?Journal of EconomicsandEconomicEducationResearch, 14 (1), 71-78.Nunnally, J.(1994). PsychometricTheory(3rd edition). New York: McGraw-Hill.
  • Osio, S. A. (2002). An evaluation of theuse of microcomputer-basedlaboratoryınstruction on middleschoolstudents' conceptattainmentandattitudestowardscomputer-basedınstruction,University of Southern California.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. TheTurkish Online Journal of EducationalTechnology, 3(1), 100-111.
  • Palavan,Ö.&Sungur, B. (2017). Bilgisayar Destekli Öğretimin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi Üzerine Meta Analiz Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(2), 2017, 603-638.
  • Salman, Ş. (2013). Fatih projesi kapsamında yer alan öğretmen ve öğrencilerin projeden beklentileri ve bilişim teknolojileri kullanımına karşı algıları üzerine bir araştırma: İstanbul bağcılar dr.Kemal Naci Ekşi anadolu lisesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uşun, S. (2004).Bilgisayar destekli öğretimin temelleri, İkinci Baskı, NobelYayın Dağıtım, Ankara.
  • Üçışık, S. & Tuna, F. (2004). Orta öğretim kurumlarında coğrafya anlatım becerisinin bilgisayar destekli anlatımla geliştirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 9, 97-118.Watson G. H. (2002). Using technologytopromotesuccess in pblcourses, thetech¬nologysource, May/June. Web:http://technologysource.org/article/usingtechnologytopromotesuccess in pblcourses/. Erişim: 18 Kasım 2018.
  • Tang, T.,&McCalla G.(2005) Smart recommendationfor an evolving e-learningsystem: Architecture andexperiment, International Journal on E-learning, 4(1), 105-129.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Türker, A. & Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • Tüysüz, C. &Çümen, V. (2016). Eba Ders Web Sitesine İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 278-296.
  • Weng, C.,Otanga, S., Weng, A.,&Cox, J.(2018). Effects of interactivity in E-textbooks on 7th graderssciencelearningandcognitiveload, Computers & Education, 120, 172-184. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.02.008.
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. 7.Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.

The Effect of the Use of Educational Informatics Network (EBA) in Science Lesson on the Secondary School Students’ Academic Achievement

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 7, 327 - 342, 07.05.2018

Öz

In Turkey,
Ministry of National Education launched the FATİH Project (Movement of
Enhancing Opportunities and Improving Technology Project) in 2011; an educational e-content platform called Educational Informatics Network (EBA)
was developed within the scope of this
project.
This study aims at investigating the effect of teaching the topic of the Human Circulatory System
with EBA in science lesson of 6th grade on elementary students’
achievement.
An experimental study was carried out in accordance with
the "pre-test / post-test model with control group". The students
taking the lesson with EBA content formed the experimental group, while the
students taking the lesson with the new primary education program formed the
control group. In the study, the two experimental groups were created in
this study by
using random assignment,
and the pre-test was administered to all
subjects in both groups

before teaching while the post-test  was administered to all subjects in both groups after teaching.
In the
study, whether
there is a
meaningful difference between scores of the students taking the lesson with EBA
content and the students taking the lesson with the new primary education
program was investigated.
The study group
consisted of 56 6th grade students (experimental group: 29, control group: 27)
from an elementary school located in the Menteşe district of Muğla province.
The obtained data were
analyzed with SPSS packet program.
As a result of the study findings, it was found that the students in the
experimental group were more successful than those in the control group after
implementing EBA platform contents. In line with these findings, it was
concluded that the use of technology-supported EBA in educational environments
is an effective way in increasing the elementary students’ academic
achievements.

Kaynakça

  • Akekin-Başkaya, A. (2014). İlköğretimde görev yapan branş öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktay, S.,&Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 27-44.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba(eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ateş, M., Çerçi, A. & Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya UniversityJournal of Education, 5(3), 105-117.
  • Barak, M. (2017).Scienceteachereducation in thetwenty-firstcentury: a pedagogicalframeworkfortechnology-ıntegratedsocialconstructivism, Research in Science Education, 47(2), 283–303. https://doi.org/10.1007/s11165-015-9501-y
  • Bell, R. L.,Maeng, J. L., &Binns, I. C. (2013). Learning in context: technologyintegration in a teacherpreparation program informedbysituatedlearningtheory. Journal of Research in ScienceTeaching, 50(3), 348–379.
  • Bolat, Y. (2016). Ters yüz edilmiş sınıflar ve eğitim bilişim ağı (EBA). Journal of Human Sciences, 13(2), 3373- 3388. doi:10.14687/jhs.v13i2.3952.
  • Buzzetto-More, N. &Guy, R. (2006). Incorporatingthehybridlearning model intominorityeducation at a historicallyblackuniversity. Journal of Information Technology in Education, 5, 153-164.
  • L. Briz-Ponce.,Pereira,A., Carvalho, L., Juanes-Mendez, J.A.,&García-Peñalvo F.J. (2017). Learning with mobile technologies – students' behaviour, Computers in Human Behavior, 72 (C), 612-620.
  • Clark, R.C.,&Mayer R.E. (2008). E-learningandthescience of instruction: Provenguidelinesforconsumersanddesigners of multimedialearning,John Wiley&Sons.
  • Çiftçi, S.,Taşkaya, S. M., & Alemdar, M. (2012, Mayıs). Sınıf öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu,Sözlü bildiri, Rize.
  • EBA, (2017). EBA Web Sitesi - Hakkımızda URL: http://www.eba.gov.tr/hakkimizda [Erişim Tarihi: 17.02.2017.
  • Ekici, M, Arslan, İ. & Tüzün, H. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) web portalı kullanılabilirliğinin göz izleme yöntemiyle değerlendirilmesi. Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde. (Eds: İşman, A., Odabaşı, H. F. & Akkoyunlu, B.), 273-297, Ankara: TOJET.
  • Englund, C.,Olofson A.D., &Price, L.(2016). Teachingwithtechnology in highereducation: understandingconceptualchangeanddevelopment in practice, HigherEducationResearch& Development, 36(1), 73-87, DOI: 10.1080/07294360.2016.1171300.
  • Fidan, K. N.,Erbasan, Ö. & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağından (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Güvendi, G.M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın Öğretmenlere Sunmuş Olduğu Çevrimiçi Eğitim Ve Paylaşım Sitelerinin Öğretmenlerce Kullanım Sıklığının Belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Örneği, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Karamustafaoğlu, O. & Yaman, S. (2006). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II. 5. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayahan, S. &Özduran, K. (2016). İngilizce dersinde uygulanan EBA market mobil yazılımlarına ilişkin öğrenci görüşleri. XVIII. Akademik Bilişim Konferansı, Şubat 2016, Adnan Menderes Üniversitesi: Aydın.
  • Klašnja-Milićević, A., Vesin, B., &Ivanović, M. (2018). Socialtaggingstrategyforenhancing e-learningexperience, Computers & Education, 118, 166-181. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.12.002.
  • Krumsvik, R.J. (2014). Teachereducators’ digitalcompetence. ScandinavianJournal of EducationalResearch, 58(3), 269–280. doi: 10.1080/00313831.2012.726273.Kurtdede F., N., Erbasan, Ö. & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Lau, K.H., Lam, T., Kam, B.H., Nkhoma, M.,Richardson, J., &Thomas, S. (2018).The role of textbooklearningresources in e-learning: A taxonomicstudy. Computers& Education,118, 10-24.
  • MEB,(2017). http://www.eba.gov.tr/hakkinda http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele. Erişim:20.01.2017.
  • Medcalfe, S. (2013). Is theresuch a thing as a freetextbook?Journal of EconomicsandEconomicEducationResearch, 14 (1), 71-78.Nunnally, J.(1994). PsychometricTheory(3rd edition). New York: McGraw-Hill.
  • Osio, S. A. (2002). An evaluation of theuse of microcomputer-basedlaboratoryınstruction on middleschoolstudents' conceptattainmentandattitudestowardscomputer-basedınstruction,University of Southern California.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. TheTurkish Online Journal of EducationalTechnology, 3(1), 100-111.
  • Palavan,Ö.&Sungur, B. (2017). Bilgisayar Destekli Öğretimin İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi Üzerine Meta Analiz Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(2), 2017, 603-638.
  • Salman, Ş. (2013). Fatih projesi kapsamında yer alan öğretmen ve öğrencilerin projeden beklentileri ve bilişim teknolojileri kullanımına karşı algıları üzerine bir araştırma: İstanbul bağcılar dr.Kemal Naci Ekşi anadolu lisesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uşun, S. (2004).Bilgisayar destekli öğretimin temelleri, İkinci Baskı, NobelYayın Dağıtım, Ankara.
  • Üçışık, S. & Tuna, F. (2004). Orta öğretim kurumlarında coğrafya anlatım becerisinin bilgisayar destekli anlatımla geliştirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 9, 97-118.Watson G. H. (2002). Using technologytopromotesuccess in pblcourses, thetech¬nologysource, May/June. Web:http://technologysource.org/article/usingtechnologytopromotesuccess in pblcourses/. Erişim: 18 Kasım 2018.
  • Tang, T.,&McCalla G.(2005) Smart recommendationfor an evolving e-learningsystem: Architecture andexperiment, International Journal on E-learning, 4(1), 105-129.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Türker, A. & Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • Tüysüz, C. &Çümen, V. (2016). Eba Ders Web Sitesine İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 278-296.
  • Weng, C.,Otanga, S., Weng, A.,&Cox, J.(2018). Effects of interactivity in E-textbooks on 7th graderssciencelearningandcognitiveload, Computers & Education, 120, 172-184. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.02.008.
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. 7.Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Buket Ballıel Ünal

Gamze Hastürk

Yayımlanma Tarihi 7 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Ballıel Ünal, B., & Hastürk, G. (2018). Fen Bilimleri Dersinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Kullanımının Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 4(7), 327-342.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.