Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers' Opinions on Teaching ‘Separation of Solid Wastes’ with an Educational Game

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 15, 69 - 87, 29.04.2021

Öz

In this study, it has been tried to determine teachers' opinions about teaching some of the acquisitions in the "Sustainable Development" subject area in the 8th grade science lesson curriculum with the designed educational games and educational games. In this study, phenomenology method, one of the qualitative research methods, was used. In the study, opinions were taken from 9 science teachers who work in public and private schools who are currently taking classes. The game designed was sent to the teachers in advance and they were asked to review, and then the study data were obtained by conducting semi-structured interviews with them. "Code" and "Theme" titles were created by analyzing the data and content analysis was made. From the findings, it was understood that the game did not fully meet an acquisition, and it was concluded that the teachers were positive about educational games. At the end of the study, necessary suggestions were made about the content of the research. Some of these suggestions are presented respectively. Educational games should be used more frequently in the teaching of lessons to benefit from the entertaining, stimulating and concretizing effects of it. Designed and successful educational games should be offered to teachers from open sources, and qualified games should be used in teaching.

Kaynakça

  • Akdemir, M. & Demircioğlu, H. (2019). Maddenin halleri konusunun eğitsel oyunlarla öğretimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12(64), 540-546.
  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişişine ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Amory, A. (2007). Game object model version II: A theoretical framework for educationel game development. Educational Technology Resarch & Development, 55(1), 51-77.
  • Arık, S. & Özdemir, E. (2018). Çocukların üstbilişsel farkındalıkları ile sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi. 3(1), 1-22.
  • Çangır, M. (2008). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde eğitsel oyun yönteminin uygulanma durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çavuş, R., Berk, H., G., Kaplan, A. & Kulak, B. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde oyun etkinlikleri ve günlük hayattaki oyunların derse uyarlanması. İGEDER İstanbul Gönüllü Eğitimciler Derneği Fen ve Teknoloji Öğretmenler Zirvesi, İstanbul.
  • Çiftçibaşı, F. & Karamustafaoğlu, O. (2019, Eylül). Eğitsel bir oyunla fen öğretimi: Işığın kırılması ve mercekler. II. Uluslararası Öğrenme, Öğretim ve Eğitim Araştırmaları Kongresi (ILTER 2019), Tam Metin Bildiriler Kitabı s.: 93-99, Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Gençer, S. & Karamustafaoğlu, O. (2014). ‘Durgun Elektrik’ konusunun eğitsel oyunlarla öğretiminde öğrenci görüşleri, Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 4(2), 72-87. Hazar, Z. & Altun, M. (2018). Eğitsel oyunlara yönelik öğretmen görüşleri ve yeterliliklerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 52-72.
  • Karamustafaoğlu O. & Aksoy, S. (2020). ‘Canlıların sınıflandırılması’ konusunda geliştirilen eğitsel oyunla ilgili öğretmen görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi. 5(1), 90-109.
  • Karamustafaoğlu, O. & Kaya, M. (2013). Eğitsel oyunlarla ‘yansıma ve aynalar’ konusunun öğretimi: yansımalı koşu örneği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 3(2), 41-49.
  • Korkusuz, M. & Karamete, A. (2013). Educationel game development models. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). 7(2), 78-109.
  • Merriam, S.B (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA, USA: John Wiley & Sons.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokullar ve ortaokullar 3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflar öğretim programı), Ankara.
  • Önen, F., Demir, S. & Şahin F. (2012). Fen öğretmen adaylarının oyunlara ilişkin görüşleri ve hazırladıkları oyunların değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 13(3), 299-318.
  • Özmen, H. & Karamustafaoğlu, O. (Ed.) (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M.Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods (4rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Topçu, H., Göktaş, Y. & Küçük, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının ilköğretim matematik öğretiminde eğitsel bilgisayar oyunlarının kullanımına yönelik görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 119-136.
  • Tortop, Y. & Ocak, Y. (2010). Sınıf öğretmenlerinin eğitsel oyunlara yönelik görüşlerinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 1(1), 14-22.
  • Tüzün, H., Yılmaz Soylu, M., Karakuş, T., İnal, Y. & Kızılkaya, G. (2008). The Effects of computer games on primary school students achievement and motivation in geography learning. Computers & Education, 52(1), 68-77.
  • Ün Açıkgöz, K. (2014). Aktif öğrenme. İzmir: Biliş Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2015). Eğitsel oyun ve dönüt-düzeltmenin öğrenme düzeyi ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Zorlu, A. & Karamustafaoğlu, O. (2019, Ekim). Fen öğretimine yönelik tasarlanan bir eğitsel oyun: döngüyü tamamla. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası 100. yıl Eğitim Sempozyumu, Tam Metin Bildiriler Kitabı s.: 50-62., Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.

‘Katı Atıkların Ayrıştırılması' Konusunun Eğitsel Bir Oyunla Öğretimi Hakkında Öğretmen Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 15, 69 - 87, 29.04.2021

Öz

Bu çalışmada, ortaokul 8. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan ‘Sürdürülebilir Kalkınma’ konu alanı içerisindeki bazı kazanımların tasarlanan eğitsel oyunla öğretimine ilişkin ve eğitsel oyunlar hakkında öğretmen görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada hali hazırda derslere giren devlet ve özel okullarda çalışan 9 fen bilimleri öğretmeninden görüş alınmıştır. Öğretmenlere tasarlanan oyun önceden gönderilmiş ve incelemeleri istenmiş ve daha sonra kendileriyle yarı yapılandırılmış mülakatlar yürütülerek çalışma verileri elde edilmiştir. Veriler çözümlenerek ‘Kod’ ve ‘Tema’ başlıkları oluşturulmuş ve içerik analizi yapılmıştır. Bulgulardan oyunun bir kazanımı tam karşılayamadığı anlaşılmış, öğretmenlerin eğitsel oyunlara olumlu baktığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonunda, araştırmanın içeriğiyle ilgili gerekli önerilerde bulunulmuştur. Bu önerilerden bazıları sırasıyla sunulmuştur. Eğitsel oyunların eğlendirici, güdüleyici, somutlaştırıcı etkilerinden yararlanmak için derslerin öğretiminde daha sık kullanılmalıdır. Tasarlanan ve başarılı olmuş eğitsel oyunlar açık erişim kaynaklarından öğretmenlere sunularak nitelikli, kaliteli oyunların öğretimde kullanılması sağlanmalıdır.

Kaynakça

  • Akdemir, M. & Demircioğlu, H. (2019). Maddenin halleri konusunun eğitsel oyunlarla öğretimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12(64), 540-546.
  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişişine ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Amory, A. (2007). Game object model version II: A theoretical framework for educationel game development. Educational Technology Resarch & Development, 55(1), 51-77.
  • Arık, S. & Özdemir, E. (2018). Çocukların üstbilişsel farkındalıkları ile sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi. 3(1), 1-22.
  • Çangır, M. (2008). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde eğitsel oyun yönteminin uygulanma durumu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çavuş, R., Berk, H., G., Kaplan, A. & Kulak, B. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde oyun etkinlikleri ve günlük hayattaki oyunların derse uyarlanması. İGEDER İstanbul Gönüllü Eğitimciler Derneği Fen ve Teknoloji Öğretmenler Zirvesi, İstanbul.
  • Çiftçibaşı, F. & Karamustafaoğlu, O. (2019, Eylül). Eğitsel bir oyunla fen öğretimi: Işığın kırılması ve mercekler. II. Uluslararası Öğrenme, Öğretim ve Eğitim Araştırmaları Kongresi (ILTER 2019), Tam Metin Bildiriler Kitabı s.: 93-99, Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Gençer, S. & Karamustafaoğlu, O. (2014). ‘Durgun Elektrik’ konusunun eğitsel oyunlarla öğretiminde öğrenci görüşleri, Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 4(2), 72-87. Hazar, Z. & Altun, M. (2018). Eğitsel oyunlara yönelik öğretmen görüşleri ve yeterliliklerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 52-72.
  • Karamustafaoğlu O. & Aksoy, S. (2020). ‘Canlıların sınıflandırılması’ konusunda geliştirilen eğitsel oyunla ilgili öğretmen görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi. 5(1), 90-109.
  • Karamustafaoğlu, O. & Kaya, M. (2013). Eğitsel oyunlarla ‘yansıma ve aynalar’ konusunun öğretimi: yansımalı koşu örneği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 3(2), 41-49.
  • Korkusuz, M. & Karamete, A. (2013). Educationel game development models. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). 7(2), 78-109.
  • Merriam, S.B (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA, USA: John Wiley & Sons.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokullar ve ortaokullar 3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflar öğretim programı), Ankara.
  • Önen, F., Demir, S. & Şahin F. (2012). Fen öğretmen adaylarının oyunlara ilişkin görüşleri ve hazırladıkları oyunların değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 13(3), 299-318.
  • Özmen, H. & Karamustafaoğlu, O. (Ed.) (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M.Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods (4rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Topçu, H., Göktaş, Y. & Küçük, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının ilköğretim matematik öğretiminde eğitsel bilgisayar oyunlarının kullanımına yönelik görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 119-136.
  • Tortop, Y. & Ocak, Y. (2010). Sınıf öğretmenlerinin eğitsel oyunlara yönelik görüşlerinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 1(1), 14-22.
  • Tüzün, H., Yılmaz Soylu, M., Karakuş, T., İnal, Y. & Kızılkaya, G. (2008). The Effects of computer games on primary school students achievement and motivation in geography learning. Computers & Education, 52(1), 68-77.
  • Ün Açıkgöz, K. (2014). Aktif öğrenme. İzmir: Biliş Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2015). Eğitsel oyun ve dönüt-düzeltmenin öğrenme düzeyi ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Zorlu, A. & Karamustafaoğlu, O. (2019, Ekim). Fen öğretimine yönelik tasarlanan bir eğitsel oyun: döngüyü tamamla. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uluslararası 100. yıl Eğitim Sempozyumu, Tam Metin Bildiriler Kitabı s.: 50-62., Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Orhan Karamustafaoğlu 0000-0002-2542-0998

Mehmet Ali Coşgun 0000-0002-1984-3396

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Karamustafaoğlu, O., & Coşgun, M. A. (2021). ‘Katı Atıkların Ayrıştırılması’ Konusunun Eğitsel Bir Oyunla Öğretimi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 7(15), 69-87.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.