Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Learning Management Systems Towards Self-Learning and Self-Evaluation in Foreign Language Education

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 4, 12 - 22, 30.12.2018

Öz

The aim of this study is to give information on the Learning Management Systems (LMS) used in foreign language education and its effectiveness on the development of basic language skills, the contributions that it has in the process of individual evaluation, areas of usage, the encountered problems and solutions of them. During the study, the LMS which is especially used in Europe in a common sense is searched in terms of its contributions in the foreign language education and its application criterion. In the last years, it has been seen that distance education and online learning have been effectively used by many educational institutions and not only learning isn’t tied up only classes any more but also online learning tools have many advantages especially on the development of language skills activities. The contributions of these systems are getting increased day by day on the learners’ motor skills and analytic thinking abilities also on the development of competences regarding the ability of solving the different problems fast and practically. In many educational institutions even in primary and secondary educational settings stimulate both technological knowledge and learning process in every level by means of activities like robotic codification; design, code and apply; think, design and code. Today, the LMS are used together with the package program and also open source code systems are developed by the users who have technical infrastructure. Especially in the recent years, we have seen that systems like these have started to be common. In many different departments and areas, digital software’s are used as educational materials. In this study, the different system types designed to be used in foreign language education and their application criterion are planned to be given in a detailed way and in light with these information, the question of “how to use creative and innovative technologies in the process of language education?” will be tried to clarify.

Kaynakça

  • Alexeyeva, I. (2004). Ethical, Psychological and Societal Problems of the Application of ICTs in Education. UNESCO, Institute for Information Technologies in Education.
  • Aydın, Ö. (2013). Yeni Başlayanlar İçin Moodle. Bilkent Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, s.1-23.
  • Churchill, D. (2017). Digital Resources for Learing. Springer:Hong Kong
  • Cole, J. & Foster, H. (2005). Using Moodle, Teaching with the Popular Open Source Management System. O’Reilly Community Press: USA.
  • Ergüney, M. (2015). Uzaktan Eğitimin Geleceği: MOOC (Massive Open Online Course), Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:4, Sayı:4, s.15-22.
  • Günday, R. (2015). Yabancı Dil Öğretiminde Yaklaşımlar, Yöntemler, Teknikler ve Multimedya Araç ve Materyalleri. Favori Yayınları: Ankara.
  • Hubbard, R. (2013). The Really Useful eLearig Instruction Manual. Wiley: Cornwall.
  • Lopez, F.L& Faulin, J. &, Juan, A.A. &, Cavealer, V. (2010). Monitoring and Assessment in Online Collaborative Environments: Emergent Computational Technologies for E-Learning Support. Information Science Reference: New York.
  • Memiş, M.R. (2018). Kelime Hazinesi ve Yabancı Dilde Kelime Öğretimi Üzerine. Turkish Studies. 13/19, s.1273-1289.

Yabancı Dil Eğitiminde Bireysel Öğrenmeye ve Bireysel Değerlendirmeye Yönelik Öğrenme Yönetim Sistemleri

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 4, 12 - 22, 30.12.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, yabancı dil eğitiminde kullanılan Öğrenim Yönetim Sistemlerinin temel dil becerilerinin geliştirilmesi ve bireysel değerlendirme sürecinde sağlamış olduğu katkılar, kullanım alanları, karşılaşılan olası sorunlar ve çözüm önerileri hakkında bilgi sunmaktır. Çalışma boyunca, özellikle Avrupa’da yaygın olarak kullanılan öğrenim yönetim sistemlerinin (Learning Management Systems-LMS) yabancı dil eğitimine yönelik sağladığı katkılar ve kullanım ölçütleri araştırılmıştır. Son yıllarda uzaktan eğitim ve çevrimiçi öğrenme gibi sistemlerin birçok eğitim kurumu tarafından etkin olarak kullanıldığı, öğrenmenin yalnızca sınıf ortamıyla sınırlı olmadığı, sanal öğrenme araçlarının özellikle beceri geliştirme etkinliklerine yönelik pek çok avantaj sağladığı görülmektedir. Öğrenenlerin motor becerilerinin, analitik düşünme yeteneklerinin ve farklı problem türlerini hızlı ve pratik bir şekilde çözebilme yetilerinin geliştirilmesinde bu sistemlerin katkısı her geçen gün artmaktadır. İlköğretim/ortaöğretim de dahil olmak üzere, birçok eğitim kurumunda son yıllarda Robotik Kodlama, Tasarla, Kodla ve Uygula ve Düşün, Tasarla, Kodla vb. etkinlikler aracılığıyla her düzeyde öğrencinin hem teknolojik bilgisi geliştirilmekte hem de öğrenme süreçleri pekiştirilmektedir. Günümüzde öğrenim yönetim sistemleri paket program olarak kullanılmakla birlikte, açık kaynak kodlu sistemler teknik altyapıya sahip kullanıcılar tarafından da geliştirilebilmektedir. Ülkemizde de özellikle son yıllarda bu gibi sistemlerin yaygınlaşmaya başladığını görmekteyiz. Farklı birçok alanda dijital yazılımlar eğitim materyali olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada yabancı dil eğitimine yönelik tasarlanan sistemlerin türleri ve kullanım ölçütleri hakkında detaylı bilgilerin verilmesi planlanmakta ve bu bilgiler ışığında yaratıcı ve yenilikçi teknolojiler dil eğitimi sürecinde etkin bir şekilde nasıl kullanılabilir? sorunsalı üzerinde durulması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • Alexeyeva, I. (2004). Ethical, Psychological and Societal Problems of the Application of ICTs in Education. UNESCO, Institute for Information Technologies in Education.
  • Aydın, Ö. (2013). Yeni Başlayanlar İçin Moodle. Bilkent Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, s.1-23.
  • Churchill, D. (2017). Digital Resources for Learing. Springer:Hong Kong
  • Cole, J. & Foster, H. (2005). Using Moodle, Teaching with the Popular Open Source Management System. O’Reilly Community Press: USA.
  • Ergüney, M. (2015). Uzaktan Eğitimin Geleceği: MOOC (Massive Open Online Course), Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:4, Sayı:4, s.15-22.
  • Günday, R. (2015). Yabancı Dil Öğretiminde Yaklaşımlar, Yöntemler, Teknikler ve Multimedya Araç ve Materyalleri. Favori Yayınları: Ankara.
  • Hubbard, R. (2013). The Really Useful eLearig Instruction Manual. Wiley: Cornwall.
  • Lopez, F.L& Faulin, J. &, Juan, A.A. &, Cavealer, V. (2010). Monitoring and Assessment in Online Collaborative Environments: Emergent Computational Technologies for E-Learning Support. Information Science Reference: New York.
  • Memiş, M.R. (2018). Kelime Hazinesi ve Yabancı Dilde Kelime Öğretimi Üzerine. Turkish Studies. 13/19, s.1273-1289.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Aycan

Rıfat Günday

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aycan, A., & Günday, R. (2018). Yabancı Dil Eğitiminde Bireysel Öğrenmeye ve Bireysel Değerlendirmeye Yönelik Öğrenme Yönetim Sistemleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(4), 12-22.