Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2019-2020 eğitim öğretim yılında, Şanlıurfa ili Siverek ilçesinde öğrenim gören 309 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada hem nicel hem de nitel verilerden yararlanılmıştır. Araştırmada karma yöntemlerden olan keşfedici ardışık desen kullanılmıştır. Bu araştırmada 38 maddelik beşli likert tipinde lise öğrencileri için görsel okuryazarlık ölçeği geliştirilmiştir. Ölçek 1. faktörde (görseli kullanma) .578 ile .753 arasında faktör yükleri olan 10 madde, 2. faktörde (görseli algılama) .428 ile .646 arasında faktör yükleri olan 13 madde, 3. faktörde (görseli tanıma) .474 ile .746 arasında faktör yükleri olan 7 madde ve 4. faktörde (görseli düşünme) .447 ile .629 arasında faktör yükleri olan 8 madde olarak ölçek dört alt faktörden oluşturulmuştur. Geliştirilen ölçeğin alt boyutlarının Cronbach alpha katsayıları 0.875, 0.863, 0.796 ve 0.783 ve ölçeğin tüm güvenirlik katsayısı 0.928 olarak hesaplanarak güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma sonucunda 38 maddeden oluşan, 4 alt boyuta sahip, 5’li likert tipinde ve güvenilir bir ölçek elde edildiği söylenebilir. Araştırmanın son bölümünde doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları gerçekleştirmiş ve uyum indeksine göre kabul edilebilir düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi açısından kullanılabilir bir ölçek olarak değerlendirilebilir.
Görsel okuryazarlık ortaöğretim öğrencileri ölçek geliştirme geçerlilik güvenirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 1 |