The aim of this study was to evaluate the courses on science teaching in the classroom teacher and science teacher education programs in terms of constructivist learning theory principles. The subjects of the study were 240 pre-service teachers. The descriptive method was used in the study. The quantitative data of the study were collected by the Scale on Assessing Constructivist Learning Environments developed by Arkün and Aşkar (2010). The qualitative data of the study were collected through an interview with teacher educators. The findings showed that science teaching in science teacher education program was based on constructivist learning theory. Group factor is important for science teaching in the classroom teacher education program
Bu araştırmada eğitim fakültesi ilköğretim fen bilgisi ve sınıf öğretmenliği öğretmen eğitim
programlarında yer alan fen öğretimi derslerinin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ilkelerine uygunluğunun
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma 240 öğretmen adayı ile yapılmıştır. Araştırma betimsel yöntemle
yapılmıştır. Araştırmanın nicel verileri Arkün ve Aşkar (2010) tarafından geliştirilen “Yapılandırmacı Öğrenme
Ortamlarını Değerlendirme Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri için dersten sorumlu öğretim
elemanları ile görüşme yapılmıştır. Araştırma sonuçları fen bilgisi öğretmenliği programındaki fen öğretiminin
yapılandırmacı öğrenme yaklaşımını temele aldığını ortaya koymuştur. Sınıf öğretmenliği programındaki fen
öğretimi dersleri için grup faktörü önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 4 |