Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 2, 479 - 490, 26.06.2012

Öz

Bu çalışmanın amacı 5-6 yaş çocukları için öğrenme stillerini değerlendiren geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini ondört farklı okulun anasınıfına devam eden olan 5-6 yaş grubu 270 çocuk oluşturmuştur. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda ölçeğin 27 maddeli, üç faktörlü bir yapıdan oluştuğu ve üç faktörün birlikte açıkladıkları varyans oranının %64 olduğu görülmüştür. “5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçeği”nin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayıları ölçeğin bütünü için .95 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin test-tekrar test güvenirliği korelasyon katsayısının .85 olduğu görülmüştür. Ölçekteki maddelerin üst %27 ile alt %27’lik grupların madde ortalama puanları arasındaki farklar için uygulanan t testi sonuçlarına göre, tüm farkların üst %27 grup lehine anlamlı olduğu saptanmıştır. Elde edilen bu bulgular ışığında “5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir

Kaynakça

  • Askar, P. ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb ögrenme stili envanter. Egitim ve Bilim, 87, 37-47.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Borchetta, J. & Dunn, R. (2010). Helping parents understand how children learn. Momentum, 41, 40-43.
  • Bozkurt, O. ve Aydoğdu, M. (2009). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde Dunn ve dunn öğrenme stili modeline dayalı öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 8(3), 741-754, [Online]: http://ilkogretim- online.org.tr adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Calissendorff, M.(2006). Understanding the learning sytles of pre-school children learning the violin. Music Education Research, 8(1), 83-96.
  • Cesur, M.O., Fer, S.(2009). Öğrenme stilleri anketinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir? Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5(2), 289-314.
  • Coffield, F. Moseley, D. Hall, E. & Ecclestone, K. (2004). Learning Styles and Pedagogy in Post-16 Learning: A Systematic and Critical Review. [Online]: http://www.scribd.com/doc/15567514/Learning-Styles- Pedagogy adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Dangwal, R., Mitra, S. (1999). Learning sytles and perception of self. International Educational Journal, 1(1), 61-71.
  • Das, J. P. (1988). Simultaneous-successive processing and planning: Implications for school learning. In R. Schmeck (Ed.), Learning strategies and learning styles (pp. 101-130). New York: Plenum Press.
  • Davis, S.E. (1999). What’s your child learning styles. Parenting 13 (7), 158-160.
  • Dunn, R. (1982). Would you like to know your learning style? And how you can learn more and remember better than ever? Early Years, 13(2), 27 - 30.
  • Dunn, R. (1986). Learning styles: Link between individual differencesand effective instruction. North Carolina Educational Leadership, 2(1), 4 - 22.
  • Dunn, R. (1990). Understanding the Dunn and Dunn learning styles model and the need for individual diagnosis and prescription. Reading, Writing and Learning Disabilities, 6, 223 – 247.
  • Ekici, G. (2002). Gregorc öğrenme stili ölçeği. Eğitim ve Bilim, 27 (123), 42-48.
  • Felder, R. M., & Siverman L. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education 78(7), 674-681, [Online]: Retrieved on 18 April-2011, at URL http://www.ncsu.edu/felder- public/Papers/LS-1988.pdf. adresinden 18 Nisan 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Felder, R.M. (1993). Reaching the second tier: Learning and teaching styles in college science education. J. College http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/Secondtier.html adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir. Teaching, 23(5), 286-290 [Online]:
  • Felder, R. M. (1996). Matters of styles. ASSE Prims, 6 (4), 18-23. [Online]: Retrieved on 10 October -2010, http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/LS-Prism.htm
  • Fleming, N.D. ( 2001). Teaching and learning styles: VARK Strategies. Honolulu Community College ISBN 0- 473-07956-9.
  • Given, B.K. (1996). Learning styles; A synthesized model. Journal Of Accelerated Learning And Teaching, 21, 11-44. [Online]: Retrieved on 2 May 2011, at URL: http://eric.ed.gov/PDFS/ED436959.pdf
  • Griggs, S.A. (1991). Learning styles counseling. Ann Arbor, MI: ERIC Counseling and Personnel Services Clearinghouse: The University of Michigan. [Online]: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED333308.pdf adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Güven, B.ve Özbek, Ö. (2007). Developing learning style inventory for effective instructional design. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1303-6521, 6(2), 15-23.
  • Hawk, T.F., & Shah, A.J. (2007). Using learning styles instruments to enhance student learning. Decision Sciences http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4609.2007.00125.x/pdf adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir. of Innovative Education, 5(1),1-19, [Online]:
  • İslamoğlu, G., ve Börü, D. (2007). Politik davranış boyutları: bir ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi, 14, 135-153.
  • Jenkins, M. (2008) Metacognitive strategies and learning styles. Bentley College, [Online]: http://theguiguru.com/wp-content/uploads/2008/03/metacognitive-strategies-and-learning-styles.pdf
  • Kabadayı, A. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilişsel öğrenme stilleri ve cinsiyetlerine göre karşılaştırılması: Konya ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18, 1-16.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. (11.Baskı). Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Keefe, J. W. (1991). Learning sytles, cognitive and thinking skills. Reston V.A: National Association of Secondary School Principals. [Online]: http://www.eric.ed.gov/ adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Kolb, A.Y., & Kolb, D.A. (2005).The Kolb Learning styles inventory- Version 3.1 2005 Tecnical Spefications. [Online]: http://www.whitewater-rescue.com/support/pagepics/lsitechmanual.pdf. adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Leite, W. L., Svinicki, M. & Shi, Y. (2010). Attempted validation of the scores of the VARK: Learning styles inventory with multitrait–multimethod confirmatory factor analysis models. Educational and Psychological Measurement, 70(2), 323-339.
  • Leutner, D., & Plass, J.L. (1998). Measuring learning sytles with quetinaire versus direct observation of preferential choice in authentic learning situation: The visualizer/verbalizer behaviour observation scale (VV-BOSS). Computer in Human Behaviour, 14, 543-557.
  • Litzinger, A.T, Lee S. H., Wise, J.C., & Felder, R.M.(2007). A pyschometric study of the ındex of learning styles. http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILS adresinden 10 Aralık 2010 tarihinde indirilmiştir. of Engineering Education, 96(4), 309-319. [Online]:
  • Mumford, A., & Honey, P. (1996). Using Your Learning Sytles. Maidenhead, UK: Peter Honey Publications.
  • Otrar, M. (2007). Marmara öğrenme stilleri ölçeği, geçerlilik ve güvenilirliği. Educational Sciences: Theory and Practice, 7 (3),1403-1419.
  • Özgen, K., Bindak, R. (2008). Matematik okuryazarlığı öz-yeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 517-528.
  • Reid, J.(1984). Perceptual Learning Style Preference Questionnaire. Copyrighted by Reid. Available through Joy Reid, Department of English, University of Wyoming, Laramie, WY 82070. [Online]: http://lookingahead.heinle.com/filing/l-styles.htm adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
  • Reid, J. (1987). The perceptual learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly 21, 87-111.
  • Sharp, J.G., Bryne, J., & Bowker, R. (2008). The trouble with VAK. Educational Features, 1(1), 89-97. [Online]: http://eprints.soton.ac.uk/58451/ adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
  • Smith, M. K. (2001). David A. Kolb on experiential learning. [Online]: http://www.infed.org/biblio/b-explrn.htm adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ural-Alşan, E. (2009). Temel kimya laboratuarı dersinde öğretmen adaylarının başarılarına öğrenme stili tercihlerinin etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 117- 133.
  • Veznedaroğlu, R.L. ve Özgür, A.O. (2005). Öğrenme stilleri: tanımlamalar, modeller ve işlevleri. İlköğretim Online, 4(2), 1-16.[Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/vol4say2/v04s02m1.pdf adresinden 7 Ekim 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Wintergerst, A.C., DeCapua, A. & Itzen, R.C. (2001) The construct validity of one learning styles instrument. System, 29(3), 385-405. [Online]: Retrieved on 18-December-2010, URL: http://www.sciencedirect.com/
  • Yazıcılar, Ö. ve Güven, B. (2009). Öğrenme stili özelliklerinin dikkate alındığı öğretim etkinliklerini uygulamanın akademik başarı, tutumlar ve hatırda tutma düzeyi üzerindeki etkisi. Elementary Education Online, 8(1), 9-23. http://ilkogretim-online.org.tr/vol8say1/v8s1m2.pdf adresinden 2 Ocak 2010 tarihinde alınmıştır.

A Study on the Development of the Learning Styles Scale for 5-6 Year-Old Children

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 2, 479 - 490, 26.06.2012

Öz

The purpose of this study is to develop a valid and reliable assessment instrument which evaluates the learning
styles of 5-6-year-old children. The sample consists of 270 children of 5-6 year-old age group having education in nursery
classes of 14 different schools. As a result of the statistical analysis performed it has been seen that the scale consists of a 27-
item and three-factor structure and that the variance ratio explained by these three factors is 64%. Croanbach Alfa
coefficients of internal consistency of “Learning Styles Scale for 5-6-year-old Children” have been calculated as .95 for the
whole scale. The test-retest reliability correlation coefficient of the scale has been found as .85. According to t-test results
performed for the differences between items’ means of upper 27% and lower 27% of the group points, it has been determined
that all differences are in support of the upper 27% group. In the light of these findings, it can be said that “Learning Styles
Scale for 5-6-year-old Children” is a valid and reliable assessment instrument.

Kaynakça

  • Askar, P. ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb ögrenme stili envanter. Egitim ve Bilim, 87, 37-47.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Borchetta, J. & Dunn, R. (2010). Helping parents understand how children learn. Momentum, 41, 40-43.
  • Bozkurt, O. ve Aydoğdu, M. (2009). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde Dunn ve dunn öğrenme stili modeline dayalı öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 8(3), 741-754, [Online]: http://ilkogretim- online.org.tr adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Calissendorff, M.(2006). Understanding the learning sytles of pre-school children learning the violin. Music Education Research, 8(1), 83-96.
  • Cesur, M.O., Fer, S.(2009). Öğrenme stilleri anketinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir? Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5(2), 289-314.
  • Coffield, F. Moseley, D. Hall, E. & Ecclestone, K. (2004). Learning Styles and Pedagogy in Post-16 Learning: A Systematic and Critical Review. [Online]: http://www.scribd.com/doc/15567514/Learning-Styles- Pedagogy adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Dangwal, R., Mitra, S. (1999). Learning sytles and perception of self. International Educational Journal, 1(1), 61-71.
  • Das, J. P. (1988). Simultaneous-successive processing and planning: Implications for school learning. In R. Schmeck (Ed.), Learning strategies and learning styles (pp. 101-130). New York: Plenum Press.
  • Davis, S.E. (1999). What’s your child learning styles. Parenting 13 (7), 158-160.
  • Dunn, R. (1982). Would you like to know your learning style? And how you can learn more and remember better than ever? Early Years, 13(2), 27 - 30.
  • Dunn, R. (1986). Learning styles: Link between individual differencesand effective instruction. North Carolina Educational Leadership, 2(1), 4 - 22.
  • Dunn, R. (1990). Understanding the Dunn and Dunn learning styles model and the need for individual diagnosis and prescription. Reading, Writing and Learning Disabilities, 6, 223 – 247.
  • Ekici, G. (2002). Gregorc öğrenme stili ölçeği. Eğitim ve Bilim, 27 (123), 42-48.
  • Felder, R. M., & Siverman L. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education 78(7), 674-681, [Online]: Retrieved on 18 April-2011, at URL http://www.ncsu.edu/felder- public/Papers/LS-1988.pdf. adresinden 18 Nisan 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Felder, R.M. (1993). Reaching the second tier: Learning and teaching styles in college science education. J. College http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/Secondtier.html adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir. Teaching, 23(5), 286-290 [Online]:
  • Felder, R. M. (1996). Matters of styles. ASSE Prims, 6 (4), 18-23. [Online]: Retrieved on 10 October -2010, http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/LS-Prism.htm
  • Fleming, N.D. ( 2001). Teaching and learning styles: VARK Strategies. Honolulu Community College ISBN 0- 473-07956-9.
  • Given, B.K. (1996). Learning styles; A synthesized model. Journal Of Accelerated Learning And Teaching, 21, 11-44. [Online]: Retrieved on 2 May 2011, at URL: http://eric.ed.gov/PDFS/ED436959.pdf
  • Griggs, S.A. (1991). Learning styles counseling. Ann Arbor, MI: ERIC Counseling and Personnel Services Clearinghouse: The University of Michigan. [Online]: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED333308.pdf adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Güven, B.ve Özbek, Ö. (2007). Developing learning style inventory for effective instructional design. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1303-6521, 6(2), 15-23.
  • Hawk, T.F., & Shah, A.J. (2007). Using learning styles instruments to enhance student learning. Decision Sciences http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4609.2007.00125.x/pdf adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir. of Innovative Education, 5(1),1-19, [Online]:
  • İslamoğlu, G., ve Börü, D. (2007). Politik davranış boyutları: bir ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi, 14, 135-153.
  • Jenkins, M. (2008) Metacognitive strategies and learning styles. Bentley College, [Online]: http://theguiguru.com/wp-content/uploads/2008/03/metacognitive-strategies-and-learning-styles.pdf
  • Kabadayı, A. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilişsel öğrenme stilleri ve cinsiyetlerine göre karşılaştırılması: Konya ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18, 1-16.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. (11.Baskı). Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Keefe, J. W. (1991). Learning sytles, cognitive and thinking skills. Reston V.A: National Association of Secondary School Principals. [Online]: http://www.eric.ed.gov/ adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Kolb, A.Y., & Kolb, D.A. (2005).The Kolb Learning styles inventory- Version 3.1 2005 Tecnical Spefications. [Online]: http://www.whitewater-rescue.com/support/pagepics/lsitechmanual.pdf. adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Leite, W. L., Svinicki, M. & Shi, Y. (2010). Attempted validation of the scores of the VARK: Learning styles inventory with multitrait–multimethod confirmatory factor analysis models. Educational and Psychological Measurement, 70(2), 323-339.
  • Leutner, D., & Plass, J.L. (1998). Measuring learning sytles with quetinaire versus direct observation of preferential choice in authentic learning situation: The visualizer/verbalizer behaviour observation scale (VV-BOSS). Computer in Human Behaviour, 14, 543-557.
  • Litzinger, A.T, Lee S. H., Wise, J.C., & Felder, R.M.(2007). A pyschometric study of the ındex of learning styles. http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILS adresinden 10 Aralık 2010 tarihinde indirilmiştir. of Engineering Education, 96(4), 309-319. [Online]:
  • Mumford, A., & Honey, P. (1996). Using Your Learning Sytles. Maidenhead, UK: Peter Honey Publications.
  • Otrar, M. (2007). Marmara öğrenme stilleri ölçeği, geçerlilik ve güvenilirliği. Educational Sciences: Theory and Practice, 7 (3),1403-1419.
  • Özgen, K., Bindak, R. (2008). Matematik okuryazarlığı öz-yeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 517-528.
  • Reid, J.(1984). Perceptual Learning Style Preference Questionnaire. Copyrighted by Reid. Available through Joy Reid, Department of English, University of Wyoming, Laramie, WY 82070. [Online]: http://lookingahead.heinle.com/filing/l-styles.htm adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
  • Reid, J. (1987). The perceptual learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly 21, 87-111.
  • Sharp, J.G., Bryne, J., & Bowker, R. (2008). The trouble with VAK. Educational Features, 1(1), 89-97. [Online]: http://eprints.soton.ac.uk/58451/ adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
  • Smith, M. K. (2001). David A. Kolb on experiential learning. [Online]: http://www.infed.org/biblio/b-explrn.htm adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ural-Alşan, E. (2009). Temel kimya laboratuarı dersinde öğretmen adaylarının başarılarına öğrenme stili tercihlerinin etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 117- 133.
  • Veznedaroğlu, R.L. ve Özgür, A.O. (2005). Öğrenme stilleri: tanımlamalar, modeller ve işlevleri. İlköğretim Online, 4(2), 1-16.[Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/vol4say2/v04s02m1.pdf adresinden 7 Ekim 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Wintergerst, A.C., DeCapua, A. & Itzen, R.C. (2001) The construct validity of one learning styles instrument. System, 29(3), 385-405. [Online]: Retrieved on 18-December-2010, URL: http://www.sciencedirect.com/
  • Yazıcılar, Ö. ve Güven, B. (2009). Öğrenme stili özelliklerinin dikkate alındığı öğretim etkinliklerini uygulamanın akademik başarı, tutumlar ve hatırda tutma düzeyi üzerindeki etkisi. Elementary Education Online, 8(1), 9-23. http://ilkogretim-online.org.tr/vol8say1/v8s1m2.pdf adresinden 2 Ocak 2010 tarihinde alınmıştır.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülden Uyanık Balat

Hülya Bilgin

Atiye Adak Özdemir

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Balat, G. U., Bilgin, H., & Özdemir, A. A. (2012). 5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması. İlköğretim Online, 11(2), 479-490.
AMA Balat GU, Bilgin H, Özdemir AA. 5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması. İOO. Haziran 2012;11(2):479-490.
Chicago Balat, Gülden Uyanık, Hülya Bilgin, ve Atiye Adak Özdemir. “5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması”. İlköğretim Online 11, sy. 2 (Haziran 2012): 479-90.
EndNote Balat GU, Bilgin H, Özdemir AA (01 Haziran 2012) 5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması. İlköğretim Online 11 2 479–490.
IEEE G. U. Balat, H. Bilgin, ve A. A. Özdemir, “5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması”, İOO, c. 11, sy. 2, ss. 479–490, 2012.
ISNAD Balat, Gülden Uyanık vd. “5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması”. İlköğretim Online 11/2 (Haziran 2012), 479-490.
JAMA Balat GU, Bilgin H, Özdemir AA. 5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması. İOO. 2012;11:479–490.
MLA Balat, Gülden Uyanık vd. “5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması”. İlköğretim Online, c. 11, sy. 2, 2012, ss. 479-90.
Vancouver Balat GU, Bilgin H, Özdemir AA. 5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması. İOO. 2012;11(2):479-90.