5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçek Geliştirme Çalışması
Yıl 2012,
Cilt: 11 Sayı: 2, 479 - 490, 26.06.2012
Gülden Uyanık Balat
,
Hülya Bilgin
,
Atiye Adak Özdemir
Öz
Bu çalışmanın amacı 5-6 yaş çocukları için öğrenme stillerini değerlendiren geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini ondört farklı okulun anasınıfına devam eden olan 5-6 yaş grubu 270 çocuk oluşturmuştur. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda ölçeğin 27 maddeli, üç faktörlü bir yapıdan oluştuğu ve üç faktörün birlikte açıkladıkları varyans oranının %64 olduğu görülmüştür. “5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçeği”nin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayıları ölçeğin bütünü için .95 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin test-tekrar test güvenirliği korelasyon katsayısının .85 olduğu görülmüştür. Ölçekteki maddelerin üst %27 ile alt %27’lik grupların madde ortalama puanları arasındaki farklar için uygulanan t testi sonuçlarına göre, tüm farkların üst %27 grup lehine anlamlı olduğu saptanmıştır. Elde edilen bu bulgular ışığında “5-6 Yaş Çocukları İçin Öğrenme Stilleri Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir
Kaynakça
- Askar, P. ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb ögrenme stili envanter. Egitim ve Bilim, 87, 37-47.
- Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Borchetta, J. & Dunn, R. (2010). Helping parents understand how children learn. Momentum, 41, 40-43.
- Bozkurt, O. ve Aydoğdu, M. (2009). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde Dunn ve dunn öğrenme stili modeline dayalı öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 8(3), 741-754, [Online]: http://ilkogretim- online.org.tr adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Calissendorff, M.(2006). Understanding the learning sytles of pre-school children learning the violin. Music Education Research, 8(1), 83-96.
- Cesur, M.O., Fer, S.(2009). Öğrenme stilleri anketinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir? Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5(2), 289-314.
- Coffield, F. Moseley, D. Hall, E. & Ecclestone, K. (2004). Learning Styles and Pedagogy in Post-16 Learning: A Systematic and Critical Review. [Online]: http://www.scribd.com/doc/15567514/Learning-Styles- Pedagogy adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Dangwal, R., Mitra, S. (1999). Learning sytles and perception of self. International Educational Journal, 1(1), 61-71.
- Das, J. P. (1988). Simultaneous-successive processing and planning: Implications for school learning. In R. Schmeck (Ed.), Learning strategies and learning styles (pp. 101-130). New York: Plenum Press.
- Davis, S.E. (1999). What’s your child learning styles. Parenting 13 (7), 158-160.
- Dunn, R. (1982). Would you like to know your learning style? And how you can learn more and remember better than ever? Early Years, 13(2), 27 - 30.
- Dunn, R. (1986). Learning styles: Link between individual differencesand effective instruction. North Carolina Educational Leadership, 2(1), 4 - 22.
- Dunn, R. (1990). Understanding the Dunn and Dunn learning styles model and the need for individual diagnosis and prescription. Reading, Writing and Learning Disabilities, 6, 223 – 247.
- Ekici, G. (2002). Gregorc öğrenme stili ölçeği. Eğitim ve Bilim, 27 (123), 42-48.
- Felder, R. M., & Siverman L. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education 78(7), 674-681, [Online]: Retrieved on 18 April-2011, at URL http://www.ncsu.edu/felder- public/Papers/LS-1988.pdf. adresinden 18 Nisan 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Felder, R.M. (1993). Reaching the second tier: Learning and teaching styles in college science education. J. College http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/Secondtier.html adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir. Teaching, 23(5), 286-290 [Online]:
- Felder, R. M. (1996). Matters of styles. ASSE Prims, 6 (4), 18-23. [Online]: Retrieved on 10 October -2010, http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/LS-Prism.htm
- Fleming, N.D. ( 2001). Teaching and learning styles: VARK Strategies. Honolulu Community College ISBN 0- 473-07956-9.
- Given, B.K. (1996). Learning styles; A synthesized model. Journal Of Accelerated Learning And Teaching, 21, 11-44. [Online]: Retrieved on 2 May 2011, at URL: http://eric.ed.gov/PDFS/ED436959.pdf
- Griggs, S.A. (1991). Learning styles counseling. Ann Arbor, MI: ERIC Counseling and Personnel Services Clearinghouse: The University of Michigan. [Online]: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED333308.pdf adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Güven, B.ve Özbek, Ö. (2007). Developing learning style inventory for effective instructional design. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1303-6521, 6(2), 15-23.
- Hawk, T.F., & Shah, A.J. (2007). Using learning styles instruments to enhance student learning. Decision Sciences http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4609.2007.00125.x/pdf adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir. of Innovative Education, 5(1),1-19, [Online]:
- İslamoğlu, G., ve Börü, D. (2007). Politik davranış boyutları: bir ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi, 14, 135-153.
- Jenkins, M. (2008) Metacognitive strategies and learning styles. Bentley College, [Online]: http://theguiguru.com/wp-content/uploads/2008/03/metacognitive-strategies-and-learning-styles.pdf
- Kabadayı, A. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilişsel öğrenme stilleri ve cinsiyetlerine göre karşılaştırılması: Konya ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18, 1-16.
- Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. (11.Baskı). Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
- Keefe, J. W. (1991). Learning sytles, cognitive and thinking skills. Reston V.A: National Association of Secondary School Principals. [Online]: http://www.eric.ed.gov/ adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Kolb, A.Y., & Kolb, D.A. (2005).The Kolb Learning styles inventory- Version 3.1 2005 Tecnical Spefications. [Online]: http://www.whitewater-rescue.com/support/pagepics/lsitechmanual.pdf. adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Leite, W. L., Svinicki, M. & Shi, Y. (2010). Attempted validation of the scores of the VARK: Learning styles inventory with multitrait–multimethod confirmatory factor analysis models. Educational and Psychological Measurement, 70(2), 323-339.
- Leutner, D., & Plass, J.L. (1998). Measuring learning sytles with quetinaire versus direct observation of preferential choice in authentic learning situation: The visualizer/verbalizer behaviour observation scale (VV-BOSS). Computer in Human Behaviour, 14, 543-557.
- Litzinger, A.T, Lee S. H., Wise, J.C., & Felder, R.M.(2007). A pyschometric study of the ındex of learning styles. http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILS adresinden 10 Aralık 2010 tarihinde indirilmiştir. of Engineering Education, 96(4), 309-319. [Online]:
- Mumford, A., & Honey, P. (1996). Using Your Learning Sytles. Maidenhead, UK: Peter Honey Publications.
- Otrar, M. (2007). Marmara öğrenme stilleri ölçeği, geçerlilik ve güvenilirliği. Educational Sciences: Theory and Practice, 7 (3),1403-1419.
- Özgen, K., Bindak, R. (2008). Matematik okuryazarlığı öz-yeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 517-528.
- Reid, J.(1984). Perceptual Learning Style Preference Questionnaire. Copyrighted by Reid. Available through Joy Reid, Department of English, University of Wyoming, Laramie, WY 82070. [Online]: http://lookingahead.heinle.com/filing/l-styles.htm adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
- Reid, J. (1987). The perceptual learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly 21, 87-111.
- Sharp, J.G., Bryne, J., & Bowker, R. (2008). The trouble with VAK. Educational Features, 1(1), 89-97. [Online]: http://eprints.soton.ac.uk/58451/ adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
- Smith, M. K. (2001). David A. Kolb on experiential learning. [Online]: http://www.infed.org/biblio/b-explrn.htm adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
- Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Ural-Alşan, E. (2009). Temel kimya laboratuarı dersinde öğretmen adaylarının başarılarına öğrenme stili tercihlerinin etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 117- 133.
- Veznedaroğlu, R.L. ve Özgür, A.O. (2005). Öğrenme stilleri: tanımlamalar, modeller ve işlevleri. İlköğretim Online, 4(2), 1-16.[Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/vol4say2/v04s02m1.pdf adresinden 7 Ekim 2010 tarihinde alınmıştır.
- Wintergerst, A.C., DeCapua, A. & Itzen, R.C. (2001) The construct validity of one learning styles instrument. System, 29(3), 385-405. [Online]: Retrieved on 18-December-2010, URL: http://www.sciencedirect.com/
- Yazıcılar, Ö. ve Güven, B. (2009). Öğrenme stili özelliklerinin dikkate alındığı öğretim etkinliklerini uygulamanın akademik başarı, tutumlar ve hatırda tutma düzeyi üzerindeki etkisi. Elementary Education Online, 8(1), 9-23. http://ilkogretim-online.org.tr/vol8say1/v8s1m2.pdf adresinden 2 Ocak 2010 tarihinde alınmıştır.
A Study on the Development of the Learning Styles Scale for 5-6 Year-Old Children
Yıl 2012,
Cilt: 11 Sayı: 2, 479 - 490, 26.06.2012
Gülden Uyanık Balat
,
Hülya Bilgin
,
Atiye Adak Özdemir
Öz
The purpose of this study is to develop a valid and reliable assessment instrument which evaluates the learning
styles of 5-6-year-old children. The sample consists of 270 children of 5-6 year-old age group having education in nursery
classes of 14 different schools. As a result of the statistical analysis performed it has been seen that the scale consists of a 27-
item and three-factor structure and that the variance ratio explained by these three factors is 64%. Croanbach Alfa
coefficients of internal consistency of “Learning Styles Scale for 5-6-year-old Children” have been calculated as .95 for the
whole scale. The test-retest reliability correlation coefficient of the scale has been found as .85. According to t-test results
performed for the differences between items’ means of upper 27% and lower 27% of the group points, it has been determined
that all differences are in support of the upper 27% group. In the light of these findings, it can be said that “Learning Styles
Scale for 5-6-year-old Children” is a valid and reliable assessment instrument.
Kaynakça
- Askar, P. ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb ögrenme stili envanter. Egitim ve Bilim, 87, 37-47.
- Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Borchetta, J. & Dunn, R. (2010). Helping parents understand how children learn. Momentum, 41, 40-43.
- Bozkurt, O. ve Aydoğdu, M. (2009). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde Dunn ve dunn öğrenme stili modeline dayalı öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 8(3), 741-754, [Online]: http://ilkogretim- online.org.tr adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Calissendorff, M.(2006). Understanding the learning sytles of pre-school children learning the violin. Music Education Research, 8(1), 83-96.
- Cesur, M.O., Fer, S.(2009). Öğrenme stilleri anketinin geçerlik ve güvenirlik çalışması nedir? Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5(2), 289-314.
- Coffield, F. Moseley, D. Hall, E. & Ecclestone, K. (2004). Learning Styles and Pedagogy in Post-16 Learning: A Systematic and Critical Review. [Online]: http://www.scribd.com/doc/15567514/Learning-Styles- Pedagogy adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Dangwal, R., Mitra, S. (1999). Learning sytles and perception of self. International Educational Journal, 1(1), 61-71.
- Das, J. P. (1988). Simultaneous-successive processing and planning: Implications for school learning. In R. Schmeck (Ed.), Learning strategies and learning styles (pp. 101-130). New York: Plenum Press.
- Davis, S.E. (1999). What’s your child learning styles. Parenting 13 (7), 158-160.
- Dunn, R. (1982). Would you like to know your learning style? And how you can learn more and remember better than ever? Early Years, 13(2), 27 - 30.
- Dunn, R. (1986). Learning styles: Link between individual differencesand effective instruction. North Carolina Educational Leadership, 2(1), 4 - 22.
- Dunn, R. (1990). Understanding the Dunn and Dunn learning styles model and the need for individual diagnosis and prescription. Reading, Writing and Learning Disabilities, 6, 223 – 247.
- Ekici, G. (2002). Gregorc öğrenme stili ölçeği. Eğitim ve Bilim, 27 (123), 42-48.
- Felder, R. M., & Siverman L. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering Education 78(7), 674-681, [Online]: Retrieved on 18 April-2011, at URL http://www.ncsu.edu/felder- public/Papers/LS-1988.pdf. adresinden 18 Nisan 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Felder, R.M. (1993). Reaching the second tier: Learning and teaching styles in college science education. J. College http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/Secondtier.html adresinden 10 Mayıs 2011 tarihinde indirilmiştir. Teaching, 23(5), 286-290 [Online]:
- Felder, R. M. (1996). Matters of styles. ASSE Prims, 6 (4), 18-23. [Online]: Retrieved on 10 October -2010, http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/LS-Prism.htm
- Fleming, N.D. ( 2001). Teaching and learning styles: VARK Strategies. Honolulu Community College ISBN 0- 473-07956-9.
- Given, B.K. (1996). Learning styles; A synthesized model. Journal Of Accelerated Learning And Teaching, 21, 11-44. [Online]: Retrieved on 2 May 2011, at URL: http://eric.ed.gov/PDFS/ED436959.pdf
- Griggs, S.A. (1991). Learning styles counseling. Ann Arbor, MI: ERIC Counseling and Personnel Services Clearinghouse: The University of Michigan. [Online]: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED333308.pdf adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Güven, B.ve Özbek, Ö. (2007). Developing learning style inventory for effective instructional design. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1303-6521, 6(2), 15-23.
- Hawk, T.F., & Shah, A.J. (2007). Using learning styles instruments to enhance student learning. Decision Sciences http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4609.2007.00125.x/pdf adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir. of Innovative Education, 5(1),1-19, [Online]:
- İslamoğlu, G., ve Börü, D. (2007). Politik davranış boyutları: bir ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz İ.İ.B.F Dergisi, 14, 135-153.
- Jenkins, M. (2008) Metacognitive strategies and learning styles. Bentley College, [Online]: http://theguiguru.com/wp-content/uploads/2008/03/metacognitive-strategies-and-learning-styles.pdf
- Kabadayı, A. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilişsel öğrenme stilleri ve cinsiyetlerine göre karşılaştırılması: Konya ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,18, 1-16.
- Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. (11.Baskı). Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
- Keefe, J. W. (1991). Learning sytles, cognitive and thinking skills. Reston V.A: National Association of Secondary School Principals. [Online]: http://www.eric.ed.gov/ adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Kolb, A.Y., & Kolb, D.A. (2005).The Kolb Learning styles inventory- Version 3.1 2005 Tecnical Spefications. [Online]: http://www.whitewater-rescue.com/support/pagepics/lsitechmanual.pdf. adresinden 20 Kasım 2011 tarihinde indirilmiştir.
- Leite, W. L., Svinicki, M. & Shi, Y. (2010). Attempted validation of the scores of the VARK: Learning styles inventory with multitrait–multimethod confirmatory factor analysis models. Educational and Psychological Measurement, 70(2), 323-339.
- Leutner, D., & Plass, J.L. (1998). Measuring learning sytles with quetinaire versus direct observation of preferential choice in authentic learning situation: The visualizer/verbalizer behaviour observation scale (VV-BOSS). Computer in Human Behaviour, 14, 543-557.
- Litzinger, A.T, Lee S. H., Wise, J.C., & Felder, R.M.(2007). A pyschometric study of the ındex of learning styles. http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILS adresinden 10 Aralık 2010 tarihinde indirilmiştir. of Engineering Education, 96(4), 309-319. [Online]:
- Mumford, A., & Honey, P. (1996). Using Your Learning Sytles. Maidenhead, UK: Peter Honey Publications.
- Otrar, M. (2007). Marmara öğrenme stilleri ölçeği, geçerlilik ve güvenilirliği. Educational Sciences: Theory and Practice, 7 (3),1403-1419.
- Özgen, K., Bindak, R. (2008). Matematik okuryazarlığı öz-yeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 517-528.
- Reid, J.(1984). Perceptual Learning Style Preference Questionnaire. Copyrighted by Reid. Available through Joy Reid, Department of English, University of Wyoming, Laramie, WY 82070. [Online]: http://lookingahead.heinle.com/filing/l-styles.htm adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
- Reid, J. (1987). The perceptual learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly 21, 87-111.
- Sharp, J.G., Bryne, J., & Bowker, R. (2008). The trouble with VAK. Educational Features, 1(1), 89-97. [Online]: http://eprints.soton.ac.uk/58451/ adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
- Smith, M. K. (2001). David A. Kolb on experiential learning. [Online]: http://www.infed.org/biblio/b-explrn.htm adresinden 10 Aralık 2010, tarihinde indirilmiştir.
- Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Ural-Alşan, E. (2009). Temel kimya laboratuarı dersinde öğretmen adaylarının başarılarına öğrenme stili tercihlerinin etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 117- 133.
- Veznedaroğlu, R.L. ve Özgür, A.O. (2005). Öğrenme stilleri: tanımlamalar, modeller ve işlevleri. İlköğretim Online, 4(2), 1-16.[Online]: http://ilkogretim-online.org.tr/vol4say2/v04s02m1.pdf adresinden 7 Ekim 2010 tarihinde alınmıştır.
- Wintergerst, A.C., DeCapua, A. & Itzen, R.C. (2001) The construct validity of one learning styles instrument. System, 29(3), 385-405. [Online]: Retrieved on 18-December-2010, URL: http://www.sciencedirect.com/
- Yazıcılar, Ö. ve Güven, B. (2009). Öğrenme stili özelliklerinin dikkate alındığı öğretim etkinliklerini uygulamanın akademik başarı, tutumlar ve hatırda tutma düzeyi üzerindeki etkisi. Elementary Education Online, 8(1), 9-23. http://ilkogretim-online.org.tr/vol8say1/v8s1m2.pdf adresinden 2 Ocak 2010 tarihinde alınmıştır.