BibTex RIS Kaynak Göster

Taekwondo Hakemleri ile Antrenörlerinin Ego, Kişilik ve Saldırganlık Düzeylerinin Cinsiyet Faktörüne Göre İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt 4 (Özel Sayı 1), 156 - 162, 25.08.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı taekwondo hakemleri ve antrenörlerinin ego, kişilik ve saldırganlık düzeylerinin cinsiyet faktörüne göre incelenmesidir. Çalışma verileri Antalya ilinde gerçekleştirilen taekwondo hakem ve antrenörleri seminerinde elde edilmiştir. Araştırma verileri saldırganlık ölçeği, eysenck kişilik anketi kısaltılmış formu, görev ve ego yönelimi ölçeği anketi ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklem grubu, bayan (n=86), erkek (n=112), toplam 198 taekwondo hakem ve antrenöründen oluşmaktadır. İstatistiksel analizler 0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiş olup, cinsiyet değişkeni karşılaştırmasında Independent Samples-T test kullanılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda; bayan ve erkeklerin tüm ölçeklerdeki alt boyutları karşılaştırılmış ve saldırganlık envanterinin yıkıcı alt boyutunda anlamlı farklılık çıkmıştır (p<0.05). Erkeklerin saldırganlık envanterinin yıkıcı alt boyutu oranının bayanlardan daha fazla olduğu belirlenmiştir. Ego ve kişilik envanterinde hakem ve antrenörlerde cinsiyet faktörüne göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (p>0.05). 

Kaynakça

  • Arsan N (2007). Türkiye’de Sporcuların Stresle Başa Çıkma Davranışlarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Balcıoğlu İ (2000). Şiddetin Politik, Psikolojik, Etik Yönü. Biyolojik, Sosyolojik, Psikolojik Açıdan Şiddet. İbrahim Balcıoğlu (Ed.). İstanbul.
  • Bandura A (1978). Social Learning Theory of Aggression. Journal of Communications, 28(3), 12-29.
  • Bem SL (1974). The measurement of psychological Androgeny. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 42(2). 155-162.
  • Bingöl G, Demir A (2011). Amasya Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi, 26(4), 152-159.
  • Byoung J.K, Gill, D.L (1997). A cross-cultural extension of goal perspective theory to Korean youth sport. Journal of Sport & Exercise Psychology, 19, 142-155.
  • Daşdan EN (2006). Beden Eğitimi Derslerindeki Öğrencilerin Algıladıkları Güdüsel İklimleri: Ölçek Uyarlama Çalışması. Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Duda JL (1989). Goal perspectives, participation and persistence in sport. International Journal of Sport Psychology, 20, 42-56.
  • Duda, J.L, Hall H. (2001). Achievement goal theory in sport: Recent extensions and future directions. Handbook of Sport Psychology. 417- 443.
  • Eron LD (1994). Theories of Aggression: From Drives to Cognitions. Aggressive Behavior: Current Perspectives. L. R. Huesmann (Ed.). New York: Plenum Press.
  • Lazarus R, Folkman S (1984). Stres, appraisal and coping. New York: Springer
  • Lorenz K (1996). On Aggression. Marjorie Latzke (Trans.). London: Routledge.
  • Savrun M (2000). Şiddetin Nörobiyolojisi. Biyolojik, Sosyolojik, Psikolojik Açıdan Şiddet. İbrahim Balcıoğlu (Ed.). İstanbul.
  • Şekertekin M (2008). Spor Eğitimi Alan ve Almayan Üniversite Bayan Öğrencilerinin Uyum Düzeyleri, Saldırganlık ve Kişilerarası İlişki Tarzlarının Karşılaştırılmsaı. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 9-14.
  • Thomas SP (2003). Men’s anger: a phenomenological exploration of its meaning in a middle-class sample of american men. Psychology of Men and Masculinity, 4 (2), 163-175.
  • Toros T, Akyüz U, Bayansalduz M, Soyer F (2010). Görev ve Ego Yönelimli Hedeflerin Yaşam Doyumu ile İlişkisinin İncelenmesi (Dağcılık Sporu Yapanlarla İlgili Bir Çalışma). Uluslar Arası İnsan Bilimleri Dergisi. 1303-5134. Cilt: 7 Sayı: 2.
  • Yılmaz M (2010). Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası İlişki Tarzları ve Kendini Açma Düzeyleri Arasındaki İlişki, Muğla Üniversitesi, Muğla: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.

Field : Sport Psychology Type : Research Article

Yıl 2016, Cilt 4 (Özel Sayı 1), 156 - 162, 25.08.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı taekwondo hakemleri ve antrenörlerinin ego, kişilik ve saldırganlık düzeylerinin cinsiyet faktörüne göre incelenmesidir. Çalışma verileri Antalya ilinde gerçekleştirilen taekwondo hakem ve antrenörleri seminerinde elde edilmiştir. Araştırma verileri saldırganlık ölçeği, eysenck kişilik anketi kısaltılmış formu, görev ve ego yönelimi ölçeği anketi ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklem grubu, bayan (n=86), erkek (n=112), toplam 198 taekwondo hakem ve antrenöründen oluşmaktadır. İstatistiksel analizler 0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiş olup, cinsiyet değişkeni karşılaştırmasında Independent Samples-T test kullanılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda; bayan ve erkeklerin tüm ölçeklerdeki alt boyutları karşılaştırılmış ve saldırganlık envanterinin yıkıcı alt boyutunda anlamlı farklılık çıkmıştır (p0.05)

Kaynakça

  • Arsan N (2007). Türkiye’de Sporcuların Stresle Başa Çıkma Davranışlarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Balcıoğlu İ (2000). Şiddetin Politik, Psikolojik, Etik Yönü. Biyolojik, Sosyolojik, Psikolojik Açıdan Şiddet. İbrahim Balcıoğlu (Ed.). İstanbul.
  • Bandura A (1978). Social Learning Theory of Aggression. Journal of Communications, 28(3), 12-29.
  • Bem SL (1974). The measurement of psychological Androgeny. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 42(2). 155-162.
  • Bingöl G, Demir A (2011). Amasya Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi, 26(4), 152-159.
  • Byoung J.K, Gill, D.L (1997). A cross-cultural extension of goal perspective theory to Korean youth sport. Journal of Sport & Exercise Psychology, 19, 142-155.
  • Daşdan EN (2006). Beden Eğitimi Derslerindeki Öğrencilerin Algıladıkları Güdüsel İklimleri: Ölçek Uyarlama Çalışması. Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Duda JL (1989). Goal perspectives, participation and persistence in sport. International Journal of Sport Psychology, 20, 42-56.
  • Duda, J.L, Hall H. (2001). Achievement goal theory in sport: Recent extensions and future directions. Handbook of Sport Psychology. 417- 443.
  • Eron LD (1994). Theories of Aggression: From Drives to Cognitions. Aggressive Behavior: Current Perspectives. L. R. Huesmann (Ed.). New York: Plenum Press.
  • Lazarus R, Folkman S (1984). Stres, appraisal and coping. New York: Springer
  • Lorenz K (1996). On Aggression. Marjorie Latzke (Trans.). London: Routledge.
  • Savrun M (2000). Şiddetin Nörobiyolojisi. Biyolojik, Sosyolojik, Psikolojik Açıdan Şiddet. İbrahim Balcıoğlu (Ed.). İstanbul.
  • Şekertekin M (2008). Spor Eğitimi Alan ve Almayan Üniversite Bayan Öğrencilerinin Uyum Düzeyleri, Saldırganlık ve Kişilerarası İlişki Tarzlarının Karşılaştırılmsaı. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 9-14.
  • Thomas SP (2003). Men’s anger: a phenomenological exploration of its meaning in a middle-class sample of american men. Psychology of Men and Masculinity, 4 (2), 163-175.
  • Toros T, Akyüz U, Bayansalduz M, Soyer F (2010). Görev ve Ego Yönelimli Hedeflerin Yaşam Doyumu ile İlişkisinin İncelenmesi (Dağcılık Sporu Yapanlarla İlgili Bir Çalışma). Uluslar Arası İnsan Bilimleri Dergisi. 1303-5134. Cilt: 7 Sayı: 2.
  • Yılmaz M (2010). Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası İlişki Tarzları ve Kendini Açma Düzeyleri Arasındaki İlişki, Muğla Üniversitesi, Muğla: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Acet

Muammer Canbaz Bu kişi benim

Taner Yılmaz Bu kişi benim

Metin Şahin

Utku Işık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt 4 (Özel Sayı 1)

Kaynak Göster

APA Acet, M., Canbaz, M., Yılmaz, T., Şahin, M., vd. (2016). Taekwondo Hakemleri ile Antrenörlerinin Ego, Kişilik ve Saldırganlık Düzeylerinin Cinsiyet Faktörüne Göre İncelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 1), 156-162.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).