Bu çalışmanın amacı, Adalet Bakanlığı bünyesindeki
Ceza ve İnfaz Kurumları Personeli Eğitim Merkezlerinde eğitim alan personelin
eğitim memnuniyetini ölçecek geçerli ve güvenilir bir araç geliştirmektir.
Ölçek maddeleri araştırmacı tarafından ilgili alan yazını taranarak, eğitim
alan personel ile görüşmeler yaparak ve uzman görüşlerine başvurularak
hazırlanmış ve ön uygulama çalışması için Ceza İnfaz Kurumları Personel Eğitim
Merkezinde eğitim alan farklı meslek dallarından 382 kişiye uygulanmıştır. 45
maddeden oluşan ölçeğin ilk hali, ön uygulama sonrasında yapılan açımlayıcı
faktör analizi, iç tutarlılık katsayısı, madde toplam test korelasyonu ve uzman
görüşleri beraber değerlendirilerek 30 maddeye indirilmiştir. Ölçeğin nihai
formu, Ceza İnfaz Kurumları Personel Eğitim Merkezinde eğitim alan farklı
meslek dallarından 505 kişiye uygulanmıştır. Bu uygulama verileri ile 30
maddelik ölçeğin, genel yapı ve uzmanlar tarafından adlandırılan boyutları
(Eğitimin Kalitesi, Eğitim Merkezi Olanakları) ölçüp ölçmediğine ilişkin yapı
geçerliği çalışması, doğrulayıcı faktör analizi ile yapılmıştır. İki boyut ile
temsil edilen modelin uyum indekslerinin uygun olduğu
saptanmıştır(χ2=1074,95, SD=382, RMSEA=0,06, GFI=0,88, AGFI=0,85, CFI=0,99,
NNFI=0,98, NFI=0,98). Ölçeğin tümü için elde edilen iç tutarlık katsayısı ise
.96 olarak belirlenmiştir. Sonuçta Eğitimin Kalitesi ve Eğitim Merkezi
Olanakları alt boyutlarından oluşan oluşan geçerli ve güvenilir “CİKPEM Eğitim
Memnuniyeti Ölçeği” elde edilmiştir.
This study was conducted to develop a valid and
reliable data collection tool to measure the training satisfaction level of the
staff receiving training at the Prison Staff Training Centres affiliated to the
Ministry of Justice. The items of the
scale were prepared after scanning the relevant literature by the researchers
and seeking for the opinions of the experts, and the initial application was
administered to 382 staff from different fields of job specialization receiving
training at the Prison Staff Training Centre.
The first version of the scale which consisted of 45 items was reduced
to 30 items by considering all together the exploratory factor analysis, the
internal consistency coefficient, the item-total correlation test and experts’
opinions after the initial application.
The final version of the scale was applied on 505 staff with different
fields of job specialization receiving training at the Prison Staff Training
Centre. Based on the data from this
application, the study on the structural validity of the 30 items-scale was
conducted via the confirmatory factor analysis for its general structure and to
see whether it measures the dimensions named by the experts (Training Quality,
Training Centre Opportunities). The fit
indices of the model represented by two dimensions were identified as
appropriate (χ2=1074.95, SD=382, RMSEA=0.06, GFI=0.88, AGFI=0.85, CFI=0.99,
NNFI=0.98, NFI=0.98). The internal consistency coefficient obtained for the
whole scale was determined as .96. As a result, a valid and reliable “Prison
Staff Training Centre (PSTC) Training Satisfaction Scale” consisting of the
sub-dimensions of Training Quality and Training Centre Facilities was achieved.
Training Satisfaction Scale Development Reliability Validity
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 1 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.