Öğretmen Adaylarının Konuşma Kaygılarının İncelenmesi: İnönü Üniversitesi Örneği
Yıl 2021,
Cilt: 22 Sayı: 3, 2277 - 2296, 31.12.2021
Yalçın Karalı
,
Tuğrul Gökmen Şahin
,
Mert Şen
,
Hasan Aydemir
Öz
İnsanların duygu, düşünce ve isteklerini ifade ederken kullandıkları dil, konuşma için temel unsurlardandır. Konuşma becerisi ise içerisinde fiziksel, fizyolojik ve psikolojik unsurları barındıran karmaşık bir yapıya sahiptir. Ayrıca iyi bir konuşma için konuşmacının bazı becerilere sahip olması gerekmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı öğretmen adaylarının, konuşma kaygılarına ilişkin yeterliklerinin bazı değişkenler açısından incelemektir. Bu doğrultuda ilgili literatürün incelenmesi ile öğretmen adaylarının belirlenen ölçekleri verdikleri yanıtlarla araştırmanın amacı gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelendiği bu çalışmada, verileri elde etmek amacıyla ilişkisel tarama modelinde; nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 4. Sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Sonuç olarak, elde edilen bulgulara dayanarak araştırmadaki öğretmen adaylarının konuşmayla ilgili öğretmenlik durumlarını etkileyecek bir kaygı yaşamadıkları söylenebilir. Çalışmanın sonuçları ışığında çeşitli öneriler sunulmuştur.
Kaynakça
- Akkaya, A. (2012). Öğretmen Adaylarının Konuşma Sorunlarına İlişkin Görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 405-420.
- Aktaş, Ş., & Gündüz, O. (2004). Yazılı ve Sözlü Anlatım-Kompozisyon Sanatı. Ankara: Akçağ.
- Arıkan, Y. (2011). Uygulamalı Tiyatro Eğitimi. İstanbul: Pozitif Yayınları.
- Arslan, A. (2012). Üniversite Öğrencilerinin “Topluluk Karşısında Konuşma" İle İlgili Çeşitli Görüşleri (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği). Turkish Studies, 221-231.
- Ayan, S., Katrancı, M., & Melanlıoğlu, D. (2014). wareness level of teacher candidates’ in terms of their Turkish language sufficiency: A qualitative research. International Journal Of Academic Research Part B, 6(29), 137-143. doi:10.7813/2075-4124.2014/6-2/B.21
- Ayres, J., & Hopf, T. (1993). Coping with speech anxiety. Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation.
- Baki, Y., & Kahveci, G. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının etkili konuşma becerileri üzerindeki etkisi: bir yapısal eşitlik modellemesi. Electronic Turkish Studies, 12(4), 47-70. doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11373
- Baskın, S. (2016). Söz ve Konuşma İle İlgili Temel Kavramlar. M. Şengül, & S. Baskın içinde, Etkinliklerle Hafta Hafta Sözlü Anlatım (s. 2-13). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Beyreli, L., Çetindağ, Z., & Celepoğlu, A. (2012). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Pegem Akademi.
- Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
- Çetintaş-Yıldız, D., & Yavuz, M. (2012). Study of developing effective speech scale. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 319-334. https://turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx?ID=3279 adresinden alındı
- Demir, T., & Melanlıoğlu, D. (2014). Ortaokul öğrencileri için konuşma kaygısı ölçeği: geçerlik güvenirlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 103-124.
- Deringöl, Y. (2018). Speakin anxieties of prospective elementary school. MCBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 23-36. doi:10.18026/cbayarsos.465705
- Dwyer, K. K. (2012). iConquer speech anxiety. Omaha: KLD publications.
- Engin, A., & Birol , C. (2005). Communication in Education. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Engin, O., & Aydın , S. (2010). The role of a teacher in classroom inter communication. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(16), 1-14. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunikkefd/issue/2777/37228 adresinden alındı
- Gallego, A., McHugh, L., & Panttonen, M. (2021). Measuring public speaking anxiety: self-report, behavioral, and physiological. Behavior Modification. doi:https://doi.org/10.1177/0145445521994308
- Gülensoy, T. (2010). Türkçe el kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
- Gürzap, C. (2010). Söz Söyleme ve Diksiyon. İstanbul: Remzi Kitapevi.
- Hamzadayı, E., Bayat, N., & Gölpınar, Ş. (2018). The relationship between the level of speaking anxiety and speaking performance. Journal of Language Education and Research, 4(2), 75-85. doi:10.31464/jlere.425224
- Harb, G. C., Eng, W., Zaider, T., & Heimberg, R. G. (2003). Behavioral assessment of public-speaking anxiety using a modified version of the Social Performance Rating Scale. Behaviour research and therapy, 1373-1380.
- Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Katrancı, M., & Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen Adaylarının Konuşma Kaygılarının İncelenmesi: Sözlü Anlatım Dersine Yönelik Bir Uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 415-445.
- Kaya, A. (2016). Etkili ve Güzel Konuşma Sanatı. İstanbul: Salon Yayınları.
- Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma eğitimi ve konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 287-309.
- Özdal, F., & Aral, N. (2005). Baba Yoksunu Olan ve Anne-Babası İle Yaşayan Çocukların Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 255-267.
- Özdemir, E. (2004). Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Özdemir, G. (2019). The determination of the relationship between the social studies teacher candidates’ attitudes towards teaching profession and their levels of speaking anxiety: sample of Niğde. Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
- Özkan, E., & Kınay, İ. (2015). Analysing of prospective teachers’ speaking anxiety (a sample of Ziya Gökalp faculty of education). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1290-1301. http://www.tekedergisi.com/Makaleler/1008254492_20%C3%B6zkan.pdf adresinden alındı
- Richmond, V. R., & McCroskey, J. C. (1998). Communication apprehension, avoidance, and effectiveness (5th ed. b.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
- Sargın, M. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Konuşma Becerilerinin Değerlendirilmesi - Muğla İli Örneğinde. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
- Sevim, O. (2012). Öğretmen adaylarına yönelik konuşma kaygısı ölçeği: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 927-937.
- Sevim, O., & Varışoğlu, B. (2012). Teacher candidates’ thoughts related to problems in basic language skills. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(4), 1042-1057.
- Şengül, M. (2016). Konuşmaya Eşlik Eden Unsurlar. M. ŞENGÜL, & S. BASKIN içinde, Etkinliklerle Hafta Hafta Sözlü Anlatım (s. 44). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Temizyürek, F., Erdem, İ., & Temizkan, M. (2007). Konuşma Eğitimi. ANKARA: Öncü Basımevi.
- Tolun, K., & Güvey Aktay, E. (2020). Primary school teacher candidates’ speaking anxiety. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(1), 86-98. doi:10.38089/ekuad.2020.5
- Toptaş, B., & Sönmez, A. (2015). Effects on the right and effective speaking skills of individual voice training course in school of fine arts department of music. İnönü University Journal of Culture and Art, 1(1), 1-15. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/89595 adresinden alındı
- Uçgun, D. (2007). The factors affecting the speaking education. Journal of Social Sciences Institute, 22, 59-67.
- Vural, B. (2007). Uygulama Örnekleriyle Doğru ve Güzel Konuşma Sanatı. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
- Yaman, E. (2007). Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. Ankara: Savaş Yayınevi.
- Yıldız, C. (2008). “Konuşma Öğretimi”. (Ed.: C. Yıldız), Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Yıldız, D. (2014). Etkileşimli Öğretim Stratejisinin Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğrencilerinin Konuşma Becerisine Etkisi. Doktora Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
- Yükseköğretim Kurulu, (2021). Yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. Retrieved from: https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
- Yirci, R., Kartal, S. E., Özdemir, T. Y., Karaköse, T., & Kocabaş, İ. (2018). The adaptation and validation of the Turkish version of the Personal Report of Public Speaking Anxiety (PRPSA). REVISTA ELECTRONICA DE INVESTIGACION EDUCATIVA, 20(4), 62-71. doi:10.24320/redie.2018.20.4.1747