Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Local Geography and Teaching

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 9, 105 - 130, 16.05.2018
https://doi.org/10.29129/inujgse.393951

Öz

Local geography is a geographical approach that
enables any confined area of the earth to be examined geographically from any
angle or from any direction. Local geography teaching is the effective use of
all the geographical elements that can be used in geography teaching located in
the immediate vicinity or adjacent regions of the school where the students
receive education. In other words, local geography teaching can also be called
a teaching approach that facilitates the student’s understanding the country
he/she lives in as an individual and the world we live in, starting with the
micro-geographical environment of him/her, allowing him/her to better
understand the environment and the region he/she is in. As its name implies,
local geography teaching is based on conveying an area’s features separating it
from other areas to the individuals through education and on enabling the
individuals to learn the physical, human and economic factors of firstly their
environment and region and then of the country and world in which we live. In
addition, it aims to generalize their information, make them an inference by
establishing different correlations and use what they have learned throughout
their lives based on what individuals are learned. There is a limited number of
studies/researches in national and international literature related to local
geography. Regarding the teaching of local geography, it is determined that
while there is no direct study in the national literature, again there is a
limited number of studies in the international literature. For this reason, the
aim of the study is to reveal the existence and importance of local geography
teaching in the light of domestic and international literature related to local
geography and its teaching. In accordance with this purpose, the concepts of
local/locality, local geography and local geography teaching have been
discussed and comments and suggestions have been made.

Kaynakça

  • Akcan, S. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde okul dışı çevre egitimi unsurları (Bilecik ili örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Akcan, F. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel ögelerin kullanımı: Beypazarı örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Bolu.
  • Akınoğlu, O. (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 12, 77-95.
  • Akkuş, A. ve Meydan, A. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi ve coğrafi mekân uygulamalarının değerlendirilmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 14-30.
  • Akşit, F. (2007). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Akşit, F. ve Şahin, C. (2011). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-26.
  • Alkış, S. (2008). Coğrafya öğretiminde inceleme gezileri ve arazi çalışmaları, R. Özey ve A. Demirci (Ed.). Coğrafya öğretiminde yöntem ve yaklaşımlar. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Altın, B. N. ve Atçı, A. Ş. (2014). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı eğitim etkinlikleri (İnternet tabanlı uygulamalar), M. Safran (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Altın, B. N. ve Demirtaş, S. (2014). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı eğitim etkinlikleri, M. Safran (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ardoin, N. M., Bowers, A.W., Roth, N. W. and Holthuis, N. (2018). Environmental education and K-12 student outcomes: A review and analysis of research, The Journal of Environmental Education, 49(1), 1-17, DOI: 10.1080/00958964.2017.1366155
  • Arı, Y. (2008). Coğrafyayı neden çok boyutlu olarak tanımlama ve öğretmeye ihtiyaç vardır?, R. Özey ve A. Demirci (Ed.), Coğrafya öğretiminde yöntem ve yaklaşımlar. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Arınç, K. (2013). Coğrafi metodoloji açısından bölgesel coğrafya, bölge bilimi ve coğrafi bölgeler. Türk Coğrafya Dergisi, 60, 13-24.
  • Arslan, S. (2011). Çevre eğitiminin eleştirel düşünme ve çevresel tutum üzerine etkisi (Sakarya il örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Artvinli, E. ve Kaya, N. (2010). 1992 Uluslararası coğrafya eğitimi bildirgesi ve Türkiye’deki yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 93 -127.
  • Atasoy, E. (2004). Coğrafya bilimi ve coğrafya öğretimine giriş. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Ayas, C. ve Taştan, B. (2015). Okul dışı sosyal bilgiler öğretiminde coğrafi alanlar, A. Şimşek ve S. Kaymakcı (Ed.). Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydemir, G. (2002). Yerellik kavramı, STK’lar, yerelleşme ve yerel yönetimler. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Aytaç, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimlerinde gezi-gözlem metodunun yeri ve önemi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1(21), 55-69.
  • Ballı, A. (2009). 9. Sınıf fiziki coğrafya konuları öğretiminde gezi gözlem yönteminin önemi (Bağcılar ilçesi örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bartosh, O. (2009). Learning through environmental education: Exploring the influences of environmental education programs on student learning and achievement (Unpublished Doctoral Thesis). The University Of British Columbia, Canada.
  • Baydil, E. (2003). Eğitim fakülteleri, ilköğretim ve Türkçe öğretmenliği bölümleri için coğrafyaya giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (2000). Okulda ders dışı etkinlikler (Öğretmen kitapları dizisi). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Birinci, O. (2013). İlkokul 3. Sınıf hayat bilgisi dersine yönelik geliştirilen doğa eğitimi etkinliklerinin öğrencilerin doğa algılarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Biricik, A. S. (1999). Coğrafyanın özü ve önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 2, 5-6.
  • Bogner, F. X. (1998). The influence of short-term outdoor ecology education on long-term variables of environmental perspective, The Journal of Environmental Education, 29(4), 17-29, DOI: 10.1080/00958969809599124
  • Braun, T. and Dierkes, P. (2017). Connecting students to nature – how intensity of nature experience and student age influence the success of outdoor education programs, Environmental Education Research, 23(7), 937-949, DOI: 10.1080/13504622.2016.1214866
  • Business Dictionary. (2015). Global. Date accessed: 24.11.2015 http://www.businessdictionary.com/definition/global.html
  • Cao, D. C. (Vaiz). (2006). On the teaching of local geography in middle school under the criterion of the new course (Unpublished Master’s Thesis). East China Normal University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://search.proquest.com/docview/1026727978?accountid=15875#center
  • Catling, S. (2015). İlköğretimde coğrafya önemlidir!. (S. Şenyurt, Çev.), Turkish Journal of Geography Education, 1(1), 29-36.
  • Chin, J. (2001). All of a place: Connecting schools, youth and community. A Project of the Bay Area School Reform Collaborative Funders Learning Community. Date accessed: 10.05.2015 http://www.fundee.org/facts/reports/
  • Çalışkan, O. (2015). Coğrafya eğitimi ve arazi çalışmaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çengelci, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı öğrenmeye ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1823-1841.DOI: m10.12738/estp.2013.3.1410
  • Çepni, O. ve Aydın, F. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı okul ortamlarına ilişkin görüşleri, The Journal of Academic Social Science Studies, 39, 317-335.
  • Doğanay, H. ve Doğanay, S. (2014). Coğrafya’ya giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, H. ve Sever, R. (2013). Genel ve fiziki coğrafya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdem, M. (2007). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin gezi-gözlem tekniğine ilişkin görüşleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Evans, R. T. ve Kılınç, E. (2013). History of place-based education in the social studies field. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Sosyal Bilgiler Öğretimi Özel Sayısı), 6(14), 263-280.
  • Evin-Gencel, İ. (2006). Öğrenme stilleri, deneyimsel öğrenme kuramına dayalı eğitim, tutum ve sosyal bilgiler program hedeflerine erişi düzeyi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Farmer, J., Knapp, D. and Bento, G. M. (2007). An elementary school environmental education field trip: Long-term effects on ecological and environmental knowledge and attitude development. The Journal of Environmental Education, 38(3), 33-42, DOI: 10.3200/JOEE.38.3.33-42
  • Feng, L. (2012). Based on the local curriculum resources of geography case teaching research (Unpublished Master Thesis). Zhejiang Normal University, China.
  • Fogel, S. (1998). Social studies: Joining the community through environment-based education. Closing the Achievement Gap, Using the Enviroment as an İntegrating Context for Learning, Prepared by Gerald A. Lieberman and Linda L. Hoody. Date accessed: 07.12.2015 http://www.seer.org/pages/execsum.pdf
  • Garipağaoğlu, N. (2001). Gezi-gözlem metodunun coğrafya eğitimi ve öğretimindeki yeri. Marmara Coğrafya Dergisi, 3(2), 13-30.
  • Geertz, C. (2007). Yerel bilgi. Ankara: Dost Kitapevi
  • Gersmehl, P. (2008). Teaching geography. New York: The Guilford Press.
  • Glenn, J. L. (2000). Environment-based education: Creating high performance, The National Environmental Education & Training Foundation, Washington D.C., Date accessed: 10.12.2015 http://eric.ed.gov/?q=Glenn%2c+Joanne+Lozar&id=ED451033
  • Gökler, F. (2012). Doğal ortamda yürütülen çevre eğitiminin, ortaöğretim 9. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: Ovacık örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Gregory, D; Johnston, R; Pratt, G; Watts, M. J. and Whatmore, S. (2009). The dictionary of human geography. United Kingdom: Wiley-Blackwell Publishing.
  • Gümüşçü, O. (2013). Coğrafyaya davet. İstanbul: Yeditepe Yayınları.
  • Gümüşçü, O., Şenkul, Ç. ve Yılmaz, H. H. (2014). Temelleri gelişimi ve yapısıyla tarihi coğrafya. İstanbul: Yeditepe Yayınları.
  • Güner, İ. (2011). Coğrafyanın gelişimi, H. Yazıcı ve K. M. Koca (Ed.). Genel coğrafya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güngördü, E. (2006). Coğrafya öğretim yöntemleri ve çağdaş öğretim yaklaşımları. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Hartshorne, R. (1939). The nature of geography. USA: The Science Press Printing Company.
  • Healey, M. and Jenkins, A. (2000). Kolb's experiential learning theory and its application in geography in higher education. Journal of Geography, 99(5), 185-195, DOI: 10.1080/00221340008978967
  • Herod, A. (2003). Scale: the local and the global, S. L. Hollaway, S. P. Rice ve G. Valentine (Ed.). Key concepts in geography. London: Sage Publications.
  • Hoffernan, M. (2003). Histories of geography, S. L. Hollaway, S. P. Rice ve G. Valentine (Ed.). Key concepts in geography. London: Sage Publications.
  • Huang, Y. and Pan, A. (2014). The local geography education in Guangzhou High School. Education Research Frontier, 4(4), 110-116.
  • Iared, V. G., Oliveira, H. T. and Reid, A. (2017). Aesthetic experiences in the Cerrado (Brazilian savanna): contributions to environmental education practice and research. Environmental Education Research, 23(9), 1273-1290, DOI: 10.1080/13504622.2017.1312290
  • İşeri-Gökmen, S. (2008). Effects of problem based learning on students’ environmental attitude through local vs. Non local environmental problems (Unpublished Doctoral Thesis). Middle East Technical University. Ankara.
  • Jing, H. (2011). A study on development of local geography textbooks for junior high school in yanbian area (Unpublished Master Thesis). Yanbian University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/199405
  • Jose, S., Patrick, P. G. and Moseley C. (2017). Experiential learning theory: the importance of outdoor classrooms in environmental Education. International Journal of Science Education, 7(3), 269-284, DOI: 10.1080/21548455.2016.1272144
  • Juan, Z. S. (2012). Construction of local geography teaching materials based on the new curriculum standards (Unpublished Master’s Thesis). Shandong Normal University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1957744
  • Kaya, İ. (2014). Coğrafi düşüncede mekân, Coğrafyacılar derneği uluslararası kongresi bildiriler kitabı. Balıkesir: Coğrafyacılar Derneği Yayınları.
  • Kaya, K. (1942). İlkokulda coğrafya öğretimi. İstanbul: Maarif Matbaası.
  • Kayalı, H. (2008). Sosyal bilgiler dersinde Marmara ve Ege bölgeleri konularının öğrenilmesi ve öğretilmesinde yakından uzağa ilkesi ve diğer faktörlerin etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 134-148.
  • Kazancı, H. (2010). Otantik öğrenme açısından yerel coğrafi bilgi (Artova örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi. Tokat.
  • Kızılçaoğlu, A. (2006). Coğrafya dersi öğretim programı hakkında düşünceler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(16), 1-19.
  • Kızılçaoğlu, A. ve Önal, H. (2008). Beşeri sistemler öğrenme alanında yerel bakış açısının önemi ve etkinlik önerileri. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 96-113.
  • Koç, H. ve Aksoy, B. (2012). Coğrafya eğitiminde bölge kavramı. Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 319-339.
  • Kolukısa, E. A. (2002). Lise coğrafya öğretim programı hazırlanırken dikkat edilmesi gerekli bazı hususlar. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 159-168.
  • Komisyon. (2014). Ortaöğretim 9. sınıf coğrafya ders kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Erişim tarihi: 30.11.2015 http://www.meb.gov.tr/2014-2015-egitim-ogretim-yilinda-okutulacak-ilk-ve-orta-ogretim-ders-kitaplari/duyuru/7013
  • Köşker, N. (2012). Coğrafya eğitiminde yer temelli öğretim yaklaşımına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Köşker, N. ve Karabağ, S. (2012). Coğrafya eğitiminde yer temelli öğretim yaklaşımına ilişkin öğretmen görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(3), 123-137.
  • Lacoste, Y. (2004). Coğrafya savaşmak içindir, (A. Ertan Çev.). İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Lambert, D. and Balderstone, D. (2000). Learning to teach geography in the secondary school. London: Routledge Falmer
  • Lei, Z. (2007). Study local geography education in middle school by inquiring (Unpublished Master’s Thesis). Northeast Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1320684
  • Li, S. M. (2008). Relationship for the case of local geography and the geography classroom teaching (Unpublished Master's Thesis) Liaoning Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.topresearch.org/showinfo-109-539888-0.html
  • Li, Y. (2014). The research on content system of local geography teaching under the new curriculum standard in Linyi city (Unpublished Master's Thesis). Shandong Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/2203238
  • Linnemanstons, K. A. and Jordan, C. M. (2017). Learning through place: Evaluation of a professional development program for understanding the impact of place-based education and teacher continuing education needs. Journal of Sustainability Education, 12, 1-25.
  • Liu, Y. and Zeng, J. (2011). The reform of local geographical education under the background of globalization in Chinese Universities, L. Zhang and C. Zhang (Eds.). Engineering education and management, (Results of the 2011 International Conference on Engineering Education and Management (ICEEM2011), II. Vol., Berlin: Springer-Verlag: Heidelberg. ISBN: 978-3-642-24819-1 (Print), 978-3-642-24820-7 (Online).
  • Madran, B. ve Önal, Ş. (2000). Yerellikten küreselliğe uzanan çizgide tarihin çokpaylaşımlı vitrinleri: Müzeler ve sunumları, müzecilikte yeni yaklaşımlar küreselleşme ve yerelleşme. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Malkoç, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanılma durumları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Mathews, W. F. (1839). Local geography of europa. Kidderminster: Thomas Pennel. Erişim tarihi: 01.12.2015 https://books.google.com.tr/books?id=DXYEAAAAQAAJ&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  • Mazman, F. (2007). Sosyal bilgiler eğitiminde gezi-gözlem metodunun uygulanmasına ilişkin bir araştırma (Tokat örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • McCune, S. (1948). Exercises for teaching local geography at the collage level. The Journal of Geography, 47. Erişim tarihi: 24.01.2018, http://booksc.org/book/30014050/01232f
  • Mei-Xue, L. (2004). Study local geographical teaching and application of its resources – take example for senior geography teaching in zaozhuang region (Unpublished Master’s Thesis). Shandong Normal University. China. Date accessed: 23.12.2015, http://www.docin.com/p-822026787.html
  • Mentiş-Taş, A. ve Özkaral, T. C. (2015). Sosyal bilgiler 4-5. sınıf programı ve ders kitaplarının yer temelli eğitim yaklaşımına göre değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (XIV. USOS Özel Sayısı), 32-43.
  • Meydan, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde gezi-gözlem ve doğa eğitimi, R. Turan, A. M. Sünbül ve H. Akdağ (Ed.). Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar-I. Ankara: Pegem Akademi.
  • Meydan, A. (2015). Coğrafya nedir?, H. Yazıcı ve N. Koca (Ed.). Genel coğrafya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Mohan, L., Mohan, A. and Uttal, D. (2015). Harita ve mekânsal teknolojilerle düşünme ve öğrenme araştırmaları, (M. Öztürk, Çev.). Turkish Journal of Geography Education, 1(2), 63-77.
  • Okur-Berberoğlu, E. ve Uygun, S. (2013). Sınıf dışı eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişiminin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 32-42.
  • Ottoa, S. and Pensini, P. (2017). Nature-based environmental education of children: Environmental knowledge and connectedness to nature, together, are related to ecological behaviour. Global Environmental Change, 47, 88–94.
  • Özçağlar, A. (2006). Coğrafyaya giriş. Ankara: Hilmi Usta Matbaacılık.
  • Özdemir, O. (2010). Doğa deneyimine dayalı çevre eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin çevrelerine yönelik algı ve davranışlarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 125-138.
  • Özgen, N. (2011). Fiziki coğrafya dersi öğretim metoduna farklı bir yaklaşım: Gezi-gözlem destekli öğretim. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 373-388.
  • Özkan, İ. (2009). Gezi-gözlem ve inceleme yönteminin 6. sınıf sosyal bilgiler programı ülkemizin kaynakları ünitesindeki öğrenci başarılarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Örten, H. (2008). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler üniteleri ile ilişkilendirilmesine yönelik bir çalışma (Tokat örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi. Tokat.
  • Öztürk, M. (2007). Coğrafya: gelişimi, içeriği, eğitimi, S. Karabağ ve S. Şahin (Ed.). Kuram ve uygulamada coğrafya eğitimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Öztürk, M. (2014). Üniversite coğrafya eğitimi üzerine, E. Bekaroğlu ve A. R. Özdemir (Ed.). Bir disiplinin iç dünyası modern Türk coğrafyası üzerine söyleşiler. İstanbul: İdil Yayıncılık.
  • Öztürk, M. ve Alkış, S. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının coğrafya ile ilgili algılamaları. İlköğretim Online, 8(3), 782-797.
  • Özür, N. (2010). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pınarcıoğlı, M. (1994). Yeni coğrafya ve yerellikler, Toplum ve Bilim Dergisi. İstanbul: Birikim Yayınları. 64-65, 90-110.
  • Pickering, S. (2017). Without walls: A discussion on the place of learning outdoors in primary schools in England, Reflections on Primary Geography, The Register of Research in Primary Geography, Sheffield, 147-150. ISBN 978-0-9538154-5-6
  • Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi. M. Y., Sanders, D. and Benefield, P. (2004). A review of research on outdoor learning, national foundation for educational research and King’s College London. Erişim tarihi: 16.12.2015 http://www.field-studies-council.org/media/268859/2004_a_review_of_research_on_outdoor_learning.pdf
  • Sarıbaş, D., Doğanca-Küçük, Z. and Ertepınar, H. (2017). Implementation of an environmental education course to improve pre-service elementary teachers’ environmental literacy and self-efficacy beliefs. International Research in Geographical and Environmental Education, 26(4), 311-326, DOI: 10.1080/10382046.2016.1262512
  • Savard. C. (1976). Çağdaş pedagojiden seçmeler, (N. Yüzbaşıoğulları, Çev.). Öğretmen Kitapları: 128. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Selanik-Ay, T. (2010). Sosyal bilgiler dersinde yerel toplum çalışmalarından yararlanma: bir eylem araştırması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
  • Sever, R. ve Samancı, O. (2002). İlköğretimde çevre eğitimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 7(7), 155-163.
  • Sütgibi, S. ve Ozaner, F. S. (2006). Spil Dağı Milli Parkı (Manisa) ve çevresinde ekoloji temelli doğa eğitimi (Proje Kitabı), Proje Kodu: 105Y013, Manisa.
  • Şahin, S. (2010). Coğrafyada çağdaş öğretim yöntemleri, R. Özey ve S. İncekaya (Ed.). Coğrafya eğitiminde kavram ve değişmeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, V. ve Özey, R. (2012). İngiltere’de lisans düzeyinde coğrafi arazi çalışmaları. Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 1-17.
  • Şimşek, A. ve Kaymakcı, S. (2015). Okul dışı sosyal bilgiler öğretiminin amacı ve kapsamı, A. Şimşek ve S. Kaymakcı (Ed.). Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Şeyihoğlu, A. ve Geçit, Y. (2010). Sınıf öğretmenlerinin “coğrafya” imajları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 59-75.
  • Şeyihoğlu, A. ve Uzunöz, A. (2012). Coğrafya öğretiminde çoklu zekâ. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tana, H. (2012). Research on bayannaoer local geography teaching case design (Unpublished Master's Thesis). Inner Mongolia Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1957908
  • Taşoğlu, M. (2010). Coğrafya öğretiminde okul dışı etkinliklerin öğrencinin akademik başarısına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). Küresel; Bölge. Erişim tarihi: 24.11.2015 http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5654047d340e10.82347062
  • Tekeli, İ. (2001). Yerel tarih çalışmalarına gençlerin katılımı ve tarih eğitimi, F. Çelebi, (Ed.). Yerel tarihçilik, kent, sivil girişim. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Tekeli, İ. (2002). STK’lar, yerelleşme ve yerel yönetimler, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Tekeli, İ. (2009). Gündelik yaşam, yaşam kalitesi ve yerellik yazıları. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • The Free Dictionary. (2015). Local. Date accessed: 24.11.2015 http://www.thefreedictionary.com/local
  • Tuna, F. (2013). Coğrafya eğitiminde saha çalışmaları, R. Özey, F. Tuna ve N. Bilgen (Ed.). 21. Yüzyılda değişen yaklaşımlar ve yükseköğretimde coğrafya eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünal, N. (2008). Pre-service teacher’s perceptions toward global versus local environmental ıssues (Unpublished Doctoral Thesis). Middle East Technical Unıversity. Ankara.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Varma, O. P. (2005). Geography teaching. India: Sterling Publishers.
  • Waite, S. (2017). Children learning outside the classroom: From birth to eleven. United Kingdom: Sage Publications
  • Wang, X. W. (2005). A practical research on local geography teaching (Unpublished Master’s Thesis). Fujian Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/957176
  • Witherick, M., Ross, S. and Small, J. (2001). A modern dictionary of geography. USA: Oxford University Press and Arnold Publishers.
  • Woodhouse, J. L. and Knapp, C. E. (2000). Place-based curriculum and ınstruction: Outdoor and environmental education approaches, Date accessed: 08.12.2015 http://www.ericdigests.org/2001-3/place.htm
  • Wu, Y. Y. (2007). Development & research of course resources on local geography in licounty (Unpublished Master’s Thesis). Hunan Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1299418
  • Xin, Z. (2007). The exploration of the basic problem of local geography education of middle school (Unpublished Master’s Thesis). Northeast Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1320682
  • Xu, J. H. (2005). The theory and practice in countryside’s local geography education (Unpublished Master’s Thesis). Nanjing Normal University. China. Date accessed: 21.12.2015, http://www.dissertationtopic.net/doc/1045447
  • Yardımcı, E. (2009). Yaz bilim kampında yapılan etkinlik temelli doğa eğitiminin ilköğretim 4 ve 5. Sınıftaki çocukların doğa algılarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Yıldırım, R. (2012). İlköğretim II. kademe sosyal bilgiler derslerinde gezi-gözlem yönteminin uygulanma durumunun incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Yılmaz, C. (1997). Coğrafya eğitiminde arazi tatbikatlarının önemi ve bir uygulama örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 287-307.
  • Yılmaz, C. ve Bilgi, M. G. (2011). Aday öğretmenlerin coğrafya arazi çalışmalarına bakışı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 961-983.
  • Yiğit, A. (1998). Bölgesel coğrafya nedir? Ne değildir?. Ölçek, 1(2), 3.
  • Yonghua, Q. (2006). The local geography teaching of inquiry learning (Unpublished Master’s Thesis). East China Normal University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1088768
  • Yuan, H. B. (2004). A probe the local-geography education (Unpublished Master’s Thesis). Hunan Normal University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://mt.china-papers.com/3/?p=112174
  • Yuan, L. Y. (2011). Study of local geographical education in middle school- take Zhenjiang city as a example (Unpublished Master’s Thesis). Shandong Normal University, China. Date accessed: 22.12.2015 http://www.docin.com/p-1212394076.html
  • Yun, L. Z. (2007). The new curriculum under the concept of local geography teaching (Unpublished Master’s Thesis). Hebei Normal University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://www.topresearch.org/showinfo-109-519757-0.html
  • Yunlong, Z. (tarihsiz). Local geography teaching is the implementation of the new curriculum reform help. Date accessed: 07.03.2016, http://www.docin.com/p-281436566.html and http://big.hi138.com/jiaoyuxue/xuekejiaoyu/201012/270543.asp#.Vt1E0vmLTIV
  • Zuo, L. (2013). The development and utilization of local geography curriculum resources in Qingxin (Unpublished Master’s Thesis). Guangzhou University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/2203457

Yerel Coğrafya ve Öğretimi

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 9, 105 - 130, 16.05.2018
https://doi.org/10.29129/inujgse.393951

Öz

Yerel coğrafya, yeryüzünün sınırlandırılmış
herhangi bir alanının coğrafi olarak herhangi bir açıdan veya her yönden
incelenmesini sağlayan bir coğrafya yaklaşımıdır. Yerel coğrafya öğretimi ise
öğrencilerin öğrenim gördüğü okulun yakın çevresinde veya civar bölgesinde yer
alan, coğrafya öğretiminde kullanılabilecek tüm coğrafi unsurların öğretimde
etkin bir şekilde kullanılmasıdır. Başka bir ifadeyle yerel coğrafya öğretimi,
öğrencinin mikro coğrafi çevresinden başlayarak, bulunduğu çevreyi ve bölgeyi
daha iyi anlamasına olanak sağlayan, birey olarak yer aldığı ülkeyi ve
yaşadığımız dünyayı anlamasını kolaylaştıran bir öğretim yaklaşımı olarak da
adlandırabilir. Yerel coğrafya
öğretimi adı üzerinde ‘yerel’ bir alanın onu diğer alanlardan ayıran
özelliklerinin bireylere eğitim yoluyla aktarılmasını ve bireylerin öncelikle
içinde yer aldığı çevrenin ve bölgenin daha sonra ise ülkenin ve yeryüzünün
fiziki, beşeri ve ekonomik etmenlerini öğrenmesini temel almaktadır. Ayrıca
bireylerin öğrendiklerinden hareketle bilgilerini genellemesini, farklı
bağıntılar kurarak çıkarımlarda bulunmasını ve öğrendiklerini hayatları boyunca
kullanmasını hedeflemektedir. Yerel coğrafyaya ilişkin ulusal ve
uluslararası alanyazında sınırlı sayıda çalışma/araştırma bulunmaktadır. Yerel
coğrafya öğretimine ilişkin ise ulusal alanyazında doğrudan bir çalışma
bulunmazken, uluslararası alanyazında ise yine sınırlı sayıda çalışmanın yer
aldığı belirlenmiştir. Bu nedenle çalışmanın amacı yerel coğrafya ve öğretimine
ilişkin yurtiçi ve yurtdışı literatür ışığında yerel coğrafya öğretiminin
varlığını ve önemini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda yerel/yerellik,
yerel coğrafya ve yerel coğrafya öğretimi kavramları ele alınarak yorum ve
önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akcan, S. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde okul dışı çevre egitimi unsurları (Bilecik ili örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Akcan, F. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde yerel ögelerin kullanımı: Beypazarı örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Bolu.
  • Akınoğlu, O. (2005). Coğrafya eğitiminin etkililiği ve sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, 12, 77-95.
  • Akkuş, A. ve Meydan, A. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi ve coğrafi mekân uygulamalarının değerlendirilmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 14-30.
  • Akşit, F. (2007). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Akşit, F. ve Şahin, C. (2011). Coğrafya öğretiminde aktif öğrenmenin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 1-26.
  • Alkış, S. (2008). Coğrafya öğretiminde inceleme gezileri ve arazi çalışmaları, R. Özey ve A. Demirci (Ed.). Coğrafya öğretiminde yöntem ve yaklaşımlar. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Altın, B. N. ve Atçı, A. Ş. (2014). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı eğitim etkinlikleri (İnternet tabanlı uygulamalar), M. Safran (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Altın, B. N. ve Demirtaş, S. (2014). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı eğitim etkinlikleri, M. Safran (Ed.). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ardoin, N. M., Bowers, A.W., Roth, N. W. and Holthuis, N. (2018). Environmental education and K-12 student outcomes: A review and analysis of research, The Journal of Environmental Education, 49(1), 1-17, DOI: 10.1080/00958964.2017.1366155
  • Arı, Y. (2008). Coğrafyayı neden çok boyutlu olarak tanımlama ve öğretmeye ihtiyaç vardır?, R. Özey ve A. Demirci (Ed.), Coğrafya öğretiminde yöntem ve yaklaşımlar. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Arınç, K. (2013). Coğrafi metodoloji açısından bölgesel coğrafya, bölge bilimi ve coğrafi bölgeler. Türk Coğrafya Dergisi, 60, 13-24.
  • Arslan, S. (2011). Çevre eğitiminin eleştirel düşünme ve çevresel tutum üzerine etkisi (Sakarya il örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Artvinli, E. ve Kaya, N. (2010). 1992 Uluslararası coğrafya eğitimi bildirgesi ve Türkiye’deki yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 93 -127.
  • Atasoy, E. (2004). Coğrafya bilimi ve coğrafya öğretimine giriş. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Ayas, C. ve Taştan, B. (2015). Okul dışı sosyal bilgiler öğretiminde coğrafi alanlar, A. Şimşek ve S. Kaymakcı (Ed.). Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydemir, G. (2002). Yerellik kavramı, STK’lar, yerelleşme ve yerel yönetimler. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Aytaç, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimlerinde gezi-gözlem metodunun yeri ve önemi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1(21), 55-69.
  • Ballı, A. (2009). 9. Sınıf fiziki coğrafya konuları öğretiminde gezi gözlem yönteminin önemi (Bağcılar ilçesi örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bartosh, O. (2009). Learning through environmental education: Exploring the influences of environmental education programs on student learning and achievement (Unpublished Doctoral Thesis). The University Of British Columbia, Canada.
  • Baydil, E. (2003). Eğitim fakülteleri, ilköğretim ve Türkçe öğretmenliği bölümleri için coğrafyaya giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Binbaşıoğlu, C. (2000). Okulda ders dışı etkinlikler (Öğretmen kitapları dizisi). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Birinci, O. (2013). İlkokul 3. Sınıf hayat bilgisi dersine yönelik geliştirilen doğa eğitimi etkinliklerinin öğrencilerin doğa algılarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Biricik, A. S. (1999). Coğrafyanın özü ve önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 2, 5-6.
  • Bogner, F. X. (1998). The influence of short-term outdoor ecology education on long-term variables of environmental perspective, The Journal of Environmental Education, 29(4), 17-29, DOI: 10.1080/00958969809599124
  • Braun, T. and Dierkes, P. (2017). Connecting students to nature – how intensity of nature experience and student age influence the success of outdoor education programs, Environmental Education Research, 23(7), 937-949, DOI: 10.1080/13504622.2016.1214866
  • Business Dictionary. (2015). Global. Date accessed: 24.11.2015 http://www.businessdictionary.com/definition/global.html
  • Cao, D. C. (Vaiz). (2006). On the teaching of local geography in middle school under the criterion of the new course (Unpublished Master’s Thesis). East China Normal University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://search.proquest.com/docview/1026727978?accountid=15875#center
  • Catling, S. (2015). İlköğretimde coğrafya önemlidir!. (S. Şenyurt, Çev.), Turkish Journal of Geography Education, 1(1), 29-36.
  • Chin, J. (2001). All of a place: Connecting schools, youth and community. A Project of the Bay Area School Reform Collaborative Funders Learning Community. Date accessed: 10.05.2015 http://www.fundee.org/facts/reports/
  • Çalışkan, O. (2015). Coğrafya eğitimi ve arazi çalışmaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çengelci, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı öğrenmeye ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1823-1841.DOI: m10.12738/estp.2013.3.1410
  • Çepni, O. ve Aydın, F. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı okul ortamlarına ilişkin görüşleri, The Journal of Academic Social Science Studies, 39, 317-335.
  • Doğanay, H. ve Doğanay, S. (2014). Coğrafya’ya giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, H. ve Sever, R. (2013). Genel ve fiziki coğrafya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdem, M. (2007). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin gezi-gözlem tekniğine ilişkin görüşleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Evans, R. T. ve Kılınç, E. (2013). History of place-based education in the social studies field. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Sosyal Bilgiler Öğretimi Özel Sayısı), 6(14), 263-280.
  • Evin-Gencel, İ. (2006). Öğrenme stilleri, deneyimsel öğrenme kuramına dayalı eğitim, tutum ve sosyal bilgiler program hedeflerine erişi düzeyi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Farmer, J., Knapp, D. and Bento, G. M. (2007). An elementary school environmental education field trip: Long-term effects on ecological and environmental knowledge and attitude development. The Journal of Environmental Education, 38(3), 33-42, DOI: 10.3200/JOEE.38.3.33-42
  • Feng, L. (2012). Based on the local curriculum resources of geography case teaching research (Unpublished Master Thesis). Zhejiang Normal University, China.
  • Fogel, S. (1998). Social studies: Joining the community through environment-based education. Closing the Achievement Gap, Using the Enviroment as an İntegrating Context for Learning, Prepared by Gerald A. Lieberman and Linda L. Hoody. Date accessed: 07.12.2015 http://www.seer.org/pages/execsum.pdf
  • Garipağaoğlu, N. (2001). Gezi-gözlem metodunun coğrafya eğitimi ve öğretimindeki yeri. Marmara Coğrafya Dergisi, 3(2), 13-30.
  • Geertz, C. (2007). Yerel bilgi. Ankara: Dost Kitapevi
  • Gersmehl, P. (2008). Teaching geography. New York: The Guilford Press.
  • Glenn, J. L. (2000). Environment-based education: Creating high performance, The National Environmental Education & Training Foundation, Washington D.C., Date accessed: 10.12.2015 http://eric.ed.gov/?q=Glenn%2c+Joanne+Lozar&id=ED451033
  • Gökler, F. (2012). Doğal ortamda yürütülen çevre eğitiminin, ortaöğretim 9. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: Ovacık örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Gregory, D; Johnston, R; Pratt, G; Watts, M. J. and Whatmore, S. (2009). The dictionary of human geography. United Kingdom: Wiley-Blackwell Publishing.
  • Gümüşçü, O. (2013). Coğrafyaya davet. İstanbul: Yeditepe Yayınları.
  • Gümüşçü, O., Şenkul, Ç. ve Yılmaz, H. H. (2014). Temelleri gelişimi ve yapısıyla tarihi coğrafya. İstanbul: Yeditepe Yayınları.
  • Güner, İ. (2011). Coğrafyanın gelişimi, H. Yazıcı ve K. M. Koca (Ed.). Genel coğrafya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güngördü, E. (2006). Coğrafya öğretim yöntemleri ve çağdaş öğretim yaklaşımları. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Hartshorne, R. (1939). The nature of geography. USA: The Science Press Printing Company.
  • Healey, M. and Jenkins, A. (2000). Kolb's experiential learning theory and its application in geography in higher education. Journal of Geography, 99(5), 185-195, DOI: 10.1080/00221340008978967
  • Herod, A. (2003). Scale: the local and the global, S. L. Hollaway, S. P. Rice ve G. Valentine (Ed.). Key concepts in geography. London: Sage Publications.
  • Hoffernan, M. (2003). Histories of geography, S. L. Hollaway, S. P. Rice ve G. Valentine (Ed.). Key concepts in geography. London: Sage Publications.
  • Huang, Y. and Pan, A. (2014). The local geography education in Guangzhou High School. Education Research Frontier, 4(4), 110-116.
  • Iared, V. G., Oliveira, H. T. and Reid, A. (2017). Aesthetic experiences in the Cerrado (Brazilian savanna): contributions to environmental education practice and research. Environmental Education Research, 23(9), 1273-1290, DOI: 10.1080/13504622.2017.1312290
  • İşeri-Gökmen, S. (2008). Effects of problem based learning on students’ environmental attitude through local vs. Non local environmental problems (Unpublished Doctoral Thesis). Middle East Technical University. Ankara.
  • Jing, H. (2011). A study on development of local geography textbooks for junior high school in yanbian area (Unpublished Master Thesis). Yanbian University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/199405
  • Jose, S., Patrick, P. G. and Moseley C. (2017). Experiential learning theory: the importance of outdoor classrooms in environmental Education. International Journal of Science Education, 7(3), 269-284, DOI: 10.1080/21548455.2016.1272144
  • Juan, Z. S. (2012). Construction of local geography teaching materials based on the new curriculum standards (Unpublished Master’s Thesis). Shandong Normal University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1957744
  • Kaya, İ. (2014). Coğrafi düşüncede mekân, Coğrafyacılar derneği uluslararası kongresi bildiriler kitabı. Balıkesir: Coğrafyacılar Derneği Yayınları.
  • Kaya, K. (1942). İlkokulda coğrafya öğretimi. İstanbul: Maarif Matbaası.
  • Kayalı, H. (2008). Sosyal bilgiler dersinde Marmara ve Ege bölgeleri konularının öğrenilmesi ve öğretilmesinde yakından uzağa ilkesi ve diğer faktörlerin etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 134-148.
  • Kazancı, H. (2010). Otantik öğrenme açısından yerel coğrafi bilgi (Artova örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi. Tokat.
  • Kızılçaoğlu, A. (2006). Coğrafya dersi öğretim programı hakkında düşünceler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(16), 1-19.
  • Kızılçaoğlu, A. ve Önal, H. (2008). Beşeri sistemler öğrenme alanında yerel bakış açısının önemi ve etkinlik önerileri. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 96-113.
  • Koç, H. ve Aksoy, B. (2012). Coğrafya eğitiminde bölge kavramı. Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 319-339.
  • Kolukısa, E. A. (2002). Lise coğrafya öğretim programı hazırlanırken dikkat edilmesi gerekli bazı hususlar. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 159-168.
  • Komisyon. (2014). Ortaöğretim 9. sınıf coğrafya ders kitabı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Erişim tarihi: 30.11.2015 http://www.meb.gov.tr/2014-2015-egitim-ogretim-yilinda-okutulacak-ilk-ve-orta-ogretim-ders-kitaplari/duyuru/7013
  • Köşker, N. (2012). Coğrafya eğitiminde yer temelli öğretim yaklaşımına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Köşker, N. ve Karabağ, S. (2012). Coğrafya eğitiminde yer temelli öğretim yaklaşımına ilişkin öğretmen görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16(3), 123-137.
  • Lacoste, Y. (2004). Coğrafya savaşmak içindir, (A. Ertan Çev.). İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Lambert, D. and Balderstone, D. (2000). Learning to teach geography in the secondary school. London: Routledge Falmer
  • Lei, Z. (2007). Study local geography education in middle school by inquiring (Unpublished Master’s Thesis). Northeast Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1320684
  • Li, S. M. (2008). Relationship for the case of local geography and the geography classroom teaching (Unpublished Master's Thesis) Liaoning Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.topresearch.org/showinfo-109-539888-0.html
  • Li, Y. (2014). The research on content system of local geography teaching under the new curriculum standard in Linyi city (Unpublished Master's Thesis). Shandong Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/2203238
  • Linnemanstons, K. A. and Jordan, C. M. (2017). Learning through place: Evaluation of a professional development program for understanding the impact of place-based education and teacher continuing education needs. Journal of Sustainability Education, 12, 1-25.
  • Liu, Y. and Zeng, J. (2011). The reform of local geographical education under the background of globalization in Chinese Universities, L. Zhang and C. Zhang (Eds.). Engineering education and management, (Results of the 2011 International Conference on Engineering Education and Management (ICEEM2011), II. Vol., Berlin: Springer-Verlag: Heidelberg. ISBN: 978-3-642-24819-1 (Print), 978-3-642-24820-7 (Online).
  • Madran, B. ve Önal, Ş. (2000). Yerellikten küreselliğe uzanan çizgide tarihin çokpaylaşımlı vitrinleri: Müzeler ve sunumları, müzecilikte yeni yaklaşımlar küreselleşme ve yerelleşme. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Malkoç, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanılma durumları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Mathews, W. F. (1839). Local geography of europa. Kidderminster: Thomas Pennel. Erişim tarihi: 01.12.2015 https://books.google.com.tr/books?id=DXYEAAAAQAAJ&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  • Mazman, F. (2007). Sosyal bilgiler eğitiminde gezi-gözlem metodunun uygulanmasına ilişkin bir araştırma (Tokat örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • McCune, S. (1948). Exercises for teaching local geography at the collage level. The Journal of Geography, 47. Erişim tarihi: 24.01.2018, http://booksc.org/book/30014050/01232f
  • Mei-Xue, L. (2004). Study local geographical teaching and application of its resources – take example for senior geography teaching in zaozhuang region (Unpublished Master’s Thesis). Shandong Normal University. China. Date accessed: 23.12.2015, http://www.docin.com/p-822026787.html
  • Mentiş-Taş, A. ve Özkaral, T. C. (2015). Sosyal bilgiler 4-5. sınıf programı ve ders kitaplarının yer temelli eğitim yaklaşımına göre değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (XIV. USOS Özel Sayısı), 32-43.
  • Meydan, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde gezi-gözlem ve doğa eğitimi, R. Turan, A. M. Sünbül ve H. Akdağ (Ed.). Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar-I. Ankara: Pegem Akademi.
  • Meydan, A. (2015). Coğrafya nedir?, H. Yazıcı ve N. Koca (Ed.). Genel coğrafya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Mohan, L., Mohan, A. and Uttal, D. (2015). Harita ve mekânsal teknolojilerle düşünme ve öğrenme araştırmaları, (M. Öztürk, Çev.). Turkish Journal of Geography Education, 1(2), 63-77.
  • Okur-Berberoğlu, E. ve Uygun, S. (2013). Sınıf dışı eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişiminin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 32-42.
  • Ottoa, S. and Pensini, P. (2017). Nature-based environmental education of children: Environmental knowledge and connectedness to nature, together, are related to ecological behaviour. Global Environmental Change, 47, 88–94.
  • Özçağlar, A. (2006). Coğrafyaya giriş. Ankara: Hilmi Usta Matbaacılık.
  • Özdemir, O. (2010). Doğa deneyimine dayalı çevre eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin çevrelerine yönelik algı ve davranışlarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 125-138.
  • Özgen, N. (2011). Fiziki coğrafya dersi öğretim metoduna farklı bir yaklaşım: Gezi-gözlem destekli öğretim. Marmara Coğrafya Dergisi, 23, 373-388.
  • Özkan, İ. (2009). Gezi-gözlem ve inceleme yönteminin 6. sınıf sosyal bilgiler programı ülkemizin kaynakları ünitesindeki öğrenci başarılarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Örten, H. (2008). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler üniteleri ile ilişkilendirilmesine yönelik bir çalışma (Tokat örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi. Tokat.
  • Öztürk, M. (2007). Coğrafya: gelişimi, içeriği, eğitimi, S. Karabağ ve S. Şahin (Ed.). Kuram ve uygulamada coğrafya eğitimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Öztürk, M. (2014). Üniversite coğrafya eğitimi üzerine, E. Bekaroğlu ve A. R. Özdemir (Ed.). Bir disiplinin iç dünyası modern Türk coğrafyası üzerine söyleşiler. İstanbul: İdil Yayıncılık.
  • Öztürk, M. ve Alkış, S. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının coğrafya ile ilgili algılamaları. İlköğretim Online, 8(3), 782-797.
  • Özür, N. (2010). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pınarcıoğlı, M. (1994). Yeni coğrafya ve yerellikler, Toplum ve Bilim Dergisi. İstanbul: Birikim Yayınları. 64-65, 90-110.
  • Pickering, S. (2017). Without walls: A discussion on the place of learning outdoors in primary schools in England, Reflections on Primary Geography, The Register of Research in Primary Geography, Sheffield, 147-150. ISBN 978-0-9538154-5-6
  • Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi. M. Y., Sanders, D. and Benefield, P. (2004). A review of research on outdoor learning, national foundation for educational research and King’s College London. Erişim tarihi: 16.12.2015 http://www.field-studies-council.org/media/268859/2004_a_review_of_research_on_outdoor_learning.pdf
  • Sarıbaş, D., Doğanca-Küçük, Z. and Ertepınar, H. (2017). Implementation of an environmental education course to improve pre-service elementary teachers’ environmental literacy and self-efficacy beliefs. International Research in Geographical and Environmental Education, 26(4), 311-326, DOI: 10.1080/10382046.2016.1262512
  • Savard. C. (1976). Çağdaş pedagojiden seçmeler, (N. Yüzbaşıoğulları, Çev.). Öğretmen Kitapları: 128. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Selanik-Ay, T. (2010). Sosyal bilgiler dersinde yerel toplum çalışmalarından yararlanma: bir eylem araştırması (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi. Eskişehir.
  • Sever, R. ve Samancı, O. (2002). İlköğretimde çevre eğitimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 7(7), 155-163.
  • Sütgibi, S. ve Ozaner, F. S. (2006). Spil Dağı Milli Parkı (Manisa) ve çevresinde ekoloji temelli doğa eğitimi (Proje Kitabı), Proje Kodu: 105Y013, Manisa.
  • Şahin, S. (2010). Coğrafyada çağdaş öğretim yöntemleri, R. Özey ve S. İncekaya (Ed.). Coğrafya eğitiminde kavram ve değişmeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, V. ve Özey, R. (2012). İngiltere’de lisans düzeyinde coğrafi arazi çalışmaları. Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 1-17.
  • Şimşek, A. ve Kaymakcı, S. (2015). Okul dışı sosyal bilgiler öğretiminin amacı ve kapsamı, A. Şimşek ve S. Kaymakcı (Ed.). Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Şeyihoğlu, A. ve Geçit, Y. (2010). Sınıf öğretmenlerinin “coğrafya” imajları. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 59-75.
  • Şeyihoğlu, A. ve Uzunöz, A. (2012). Coğrafya öğretiminde çoklu zekâ. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tana, H. (2012). Research on bayannaoer local geography teaching case design (Unpublished Master's Thesis). Inner Mongolia Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1957908
  • Taşoğlu, M. (2010). Coğrafya öğretiminde okul dışı etkinliklerin öğrencinin akademik başarısına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). Küresel; Bölge. Erişim tarihi: 24.11.2015 http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5654047d340e10.82347062
  • Tekeli, İ. (2001). Yerel tarih çalışmalarına gençlerin katılımı ve tarih eğitimi, F. Çelebi, (Ed.). Yerel tarihçilik, kent, sivil girişim. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Tekeli, İ. (2002). STK’lar, yerelleşme ve yerel yönetimler, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları.
  • Tekeli, İ. (2009). Gündelik yaşam, yaşam kalitesi ve yerellik yazıları. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • The Free Dictionary. (2015). Local. Date accessed: 24.11.2015 http://www.thefreedictionary.com/local
  • Tuna, F. (2013). Coğrafya eğitiminde saha çalışmaları, R. Özey, F. Tuna ve N. Bilgen (Ed.). 21. Yüzyılda değişen yaklaşımlar ve yükseköğretimde coğrafya eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünal, N. (2008). Pre-service teacher’s perceptions toward global versus local environmental ıssues (Unpublished Doctoral Thesis). Middle East Technical Unıversity. Ankara.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Varma, O. P. (2005). Geography teaching. India: Sterling Publishers.
  • Waite, S. (2017). Children learning outside the classroom: From birth to eleven. United Kingdom: Sage Publications
  • Wang, X. W. (2005). A practical research on local geography teaching (Unpublished Master’s Thesis). Fujian Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/957176
  • Witherick, M., Ross, S. and Small, J. (2001). A modern dictionary of geography. USA: Oxford University Press and Arnold Publishers.
  • Woodhouse, J. L. and Knapp, C. E. (2000). Place-based curriculum and ınstruction: Outdoor and environmental education approaches, Date accessed: 08.12.2015 http://www.ericdigests.org/2001-3/place.htm
  • Wu, Y. Y. (2007). Development & research of course resources on local geography in licounty (Unpublished Master’s Thesis). Hunan Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1299418
  • Xin, Z. (2007). The exploration of the basic problem of local geography education of middle school (Unpublished Master’s Thesis). Northeast Normal University, China. Date accessed: 14.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1320682
  • Xu, J. H. (2005). The theory and practice in countryside’s local geography education (Unpublished Master’s Thesis). Nanjing Normal University. China. Date accessed: 21.12.2015, http://www.dissertationtopic.net/doc/1045447
  • Yardımcı, E. (2009). Yaz bilim kampında yapılan etkinlik temelli doğa eğitiminin ilköğretim 4 ve 5. Sınıftaki çocukların doğa algılarına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Yıldırım, R. (2012). İlköğretim II. kademe sosyal bilgiler derslerinde gezi-gözlem yönteminin uygulanma durumunun incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Yılmaz, C. (1997). Coğrafya eğitiminde arazi tatbikatlarının önemi ve bir uygulama örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 287-307.
  • Yılmaz, C. ve Bilgi, M. G. (2011). Aday öğretmenlerin coğrafya arazi çalışmalarına bakışı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 961-983.
  • Yiğit, A. (1998). Bölgesel coğrafya nedir? Ne değildir?. Ölçek, 1(2), 3.
  • Yonghua, Q. (2006). The local geography teaching of inquiry learning (Unpublished Master’s Thesis). East China Normal University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/1088768
  • Yuan, H. B. (2004). A probe the local-geography education (Unpublished Master’s Thesis). Hunan Normal University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://mt.china-papers.com/3/?p=112174
  • Yuan, L. Y. (2011). Study of local geographical education in middle school- take Zhenjiang city as a example (Unpublished Master’s Thesis). Shandong Normal University, China. Date accessed: 22.12.2015 http://www.docin.com/p-1212394076.html
  • Yun, L. Z. (2007). The new curriculum under the concept of local geography teaching (Unpublished Master’s Thesis). Hebei Normal University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://www.topresearch.org/showinfo-109-519757-0.html
  • Yunlong, Z. (tarihsiz). Local geography teaching is the implementation of the new curriculum reform help. Date accessed: 07.03.2016, http://www.docin.com/p-281436566.html and http://big.hi138.com/jiaoyuxue/xuekejiaoyu/201012/270543.asp#.Vt1E0vmLTIV
  • Zuo, L. (2013). The development and utilization of local geography curriculum resources in Qingxin (Unpublished Master’s Thesis). Guangzhou University, China. Date accessed: 15.12.2015 http://www.dissertationtopic.net/doc/2203457
Toplam 142 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Galip Öner 0000-0001-5683-1127

Yayımlanma Tarihi 16 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2018
Kabul Tarihi 10 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Öner, G. (2018). Yerel Coğrafya ve Öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(9), 105-130. https://doi.org/10.29129/inujgse.393951