The aim of this study was to reveal the opinions of the classroom teachers on teaching history subjects. Basic qualitative research method was used in the research. The study group consisted of 31 classroom teachers who were determined on a voluntary basis among the classroom school teachers working in different primary schools affiliated to the Ministry of National Education in Antalya in the 2019-2020 academic year. The research data were collected through a questionnaire with open-ended questions created by the researcher. The collected data were analyzed by descriptive analysis. When the results obtained from the study were evaluated in general, it can be said that classroom teachers found history education in primary school necessary to create historical awareness and national consciousness and even suggested that history education should be given in pre-school period. In addition, it is possible to say that they enriched the narration of history with activities and materials but they needed some improvement in this subject; they found themselves sufficient in history education but they found history education at primary school level inadequate; they criticized the textbooks for their deficiency in concretizing history subjects; that the textbooks didn’t provide with the integrity of the subject properly and they provided much detailed information.
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin derslerinde gösterdikleri tarih konularının öğretimi konusundaki görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019- 2020 eğitim öğretim döneminde Antalya ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı farklı ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri arasından gönüllülük esasına dayalı olarak belirlenen 31 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından oluşturulan açık uçlu soruların yer aldığı soru formu aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde, sınıf öğretmenlerinin ilkokulda tarih eğitimini, tarih bilinci ve milli bilinç uyandırmada oluşturmada gerekli buldukları ve hatta okul öncesi dönemde de tarih eğitiminin verilmesini önerdikleri söylenebilir. Ayrıca tarih konularının anlatımını etkinliklerle ve materyallerle zenginleştirdikleri fakat bu konuda gelişime ihtiyaç duydukları, kendilerini tarih eğitiminde yeterli buldukları, fakat ilkokul düzeyinde verilen tarih eğitimini yetersiz bulduklarını, ders kitaplarını ise tarih konularını somutlaştırmada eksikliklerinin olduğu, konu bütünlüğünün tam olarak sağlanamadığı ve ayrıntılı bilgi verdiği yönünde eleştirdiklerini söylemek mümkündür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.