In the research, it is aimed to determine the
opinions of the teachers on elective Science Applications course and the
relationship of the course with the Programme for International Student
Assessment (PISA). In the study designed in the pattern of case study, one of
the qualitative research techniques, the data was gathered through semi-structured interview method. The findings of the study
may be stated as follows: i) The course
plays an important role in the formation of students' scientific interest. It
assists them to learn effectively and to improve their thinking skills, and furthermore
contributes to their personal development. ii) According to the
teachers, the knowledge gained in the course are partially applied. iii) The suggestions in the process of learning and teaching of the course are at low level and partly applicable. In the meantime,
the teachers prefer the experiment or activity method the most. iv)
Teachers are of opinion that the course is related to the PISA, and that
students should do the activities in the course to increase their levels of
success in the PISA. v) Teachers are most often experiencing problems that arise from school
and students.
Araştırmada, seçmeli
bilim uygulamaları dersine ve dersin PISA (uluslararası öğrenci değerlendirme
programı) ile ilişkisine yönelik öğretmen görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde
tasarlanan araştırmada veriler, yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemi ile elde
edilmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler
içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlar şu şekildedir.
1- Dersin öğrencilerde, bilimsel ilgiyi oluşturmada, etkili öğrenmeyi
gerçekleştirmede, öğrencilerin düşünme becerilerini desteklemede ve kişisel
gelişimlerine katkı sağlamada önemli olduğu belirlenmiştir. 2- Öğretmenlere göre
dersteki kazanımlar kısmen uygulanmaktadır. 3- Dersin öğrenme-öğretme sürecinde
yer alan önerilerin düşük düzeyde ve kısmen uygulanabilir olduğu, öğretmenlerin
en çok deney/etkinlik yöntemini tercih ettikleri belirlenmiştir. 4-
Öğretmenler, dersle PISA’nın ilişkili olduğu, PISA’da başarıyı arttırmak için
dersteki etkinlikleri öğrencilerin yapması gerektiği görüşündedir. 5-
Öğretmenlerin derste en çok okul ve öğrenciden kaynaklanan sorunlar yaşadıkları
ifade edilmiştir.
Fen bilimleri Bilim uygulamaları PISA Seçmeli dersler öğretmen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |