The purpose of this study is to
investigate seventh grade students’ mental models about global warming. 185
students of a secondary school participated to this study in 2012-2013 school
year. To collect data “Global Warming Interview Form (GWIF) was administrated.
The students were asked a number of open-ended questions about global warming.
In this research, case study method was used, which is one of the qualitative
method patterns. For the analysis of qualitative data, frequency analysis was
used, which is a content analysis method. In the end of the research, it is
found that most of the students relate their perception of “global warming”
with the concepts of drought, glacial melting. Correspondingly it is indicated
that students have unclear and complex mental model. It is also found that
students’ knowledge level about global warming is not sufficient and their
mental models are in low level. Hence it is suggested that teachers should
include learning environments that take into account the level of reasoning and
spatial thinking of the students and more detailed information and visual
models of global warming in the curriculum.
Bu çalışma, yedinci sınıf öğrencilerinin küresel
ısınmaya ilişkin sahip oldukları zihinsel modellerini belirleme amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında A
ortaokulu 7. sınıflarında öğrenim gören 185 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri “Küresel Isınma Anket Formu” (KIAF) ile toplanmıştır.
Öğrencilere uygulanan anket formunda küresel ısınma konusu ile ilgili açık uçlu
sorulara yer verilmiştir. Bu araştırmada, nitel araştırma desenlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Nitel verilerin analizi için içerik analizi
tekniklerinden frekans analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgular, öğrencilerin
büyük bir kısmının bilimsel bilgilerle yeterince uyumlu olmayan zihinsel
modellere sahip olduklarını göstermiştir. Buradan hareketle öğretmenlere
öğrencilerin muhakeme ve uzamsal düşünme seviyelerini dikkate alan öğrenme
ortamları yapılandırması ve müfredatta küresel ısınma konusu ile ilgili daha
detaylı bilgilere ve görsel modellere yer verilmesi önerilmiştir.
Bölüm | Tez Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 |