Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Use of Creative Drama in Early Childhood Educational Settings: An Examination of Teachers’ and Candidate Teachers’ Perspectives

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 409 - 424, 02.04.2017

Öz

Creative drama has an effect on
pre-schoolers in order to develop a new perspective, to gain empathic skills,
and to sustain their social development successfully.  In-service and pre-service early childhood
educators must have sufficient knowledge and skills to plan and implement
creative drama activities in order to make this process enjoyable and fruitful
for children. Within this context, the present study aimed to investigate how
creative drama is defined and how its importance is perceived by pre-service
and in-service early childhood educators and the frequency of creative drama
usage and what they do to develop themselves. The sample of the study constituted
of 10inservice early childhood educators working in preschools in Ankara and 10
pre-service early childhood educators studying in the department of early
childhood education at a public university in Ankara. The sample of the study
was chosen by purposive sampling method. Data was collected by semi-structured
interviews. Findings showed that teachers and candidate teachers have common
features in their creative drama implementations. However, teachers generally
talked about creative drama as a teaching method and its effect on the
children’s holistic development. This is because, teachers have more competency
than teacher candidates because of the length of teaching practice, years of
experience and in service training they receive. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). Oyun ve yaratıcı drama ilişkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Ankara).
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-29.
  • Adıgüzel, Ö. (2010). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Anlıak Ş., ve Dinçer, Ç. (2005). Okul öncesi dönemde kişiler arası bilişsel problem çözme becerilerinin geliştirilmesi. Eğitim Araştırmaları, 20, 122-134.
  • Aral, N. (2000). Drama. İstanbul: Ya Pa Yayıncılık.
  • Başcı N. Z. ve Gündoğdu K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online Dergisi, 454-467.
  • Brown, V., & Pleydell, S. (1999). The dramatic difference: Drama in the preschool and kindergarten classroom. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Can Yaşar, M. ve Aral, N. (2011). Türkiye'de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 70-90.
  • Ceylan, Ş. Y. (2013). Dramatik etkinlikler ve dramanın çocuğun gelişimindeki yeri. E. Ömeroğlu (Ed.) Okul öncesi eğitimde dramatik etkinliklerden dramaya teoriden uygulamaya içinde (s. 17-43). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Chiriga, L. J. (1997) Creative dramatics as an effective strategy. (Unpublished Master Thesis, University of Virginia, USA).
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative ınquiry and research design: Choosing among five approaches. California: Sage Publications.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 131-142.
  • Fontana, A., & Frey, J. H. (2000). The interview: From structured questions to negotiated text. In N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed.) (pp. 645-672). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine.
  • Gönen, M. ve Dalkılıç, N. (2000). Çocuk eğitiminde drama: Yöntem ve uygulamalar. İstanbul: Epsilon.
  • Gürol, A. 2002. Okul öncesi eğitim öğretmenleri ile okul öncesi öğretmen adaylarının eğitimde dramaya ilişkin kendilerini yeterli bulma düzeylerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ).
  • Johnson, L., & O’Neill, C. (1984). Dorothy Heathcote: Collected writings on education and drama. Essex: Anchor Brendon Ltd.
  • Kaf, Ö. (2000). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 173-184.
  • Koruklu, N. ve Yılmaz, N. (2010). Çatışma çözme ve arabuluculuk eğitimi programının okulöncesi kurumlara devam eden çocukların problem çözme becerisine etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-20.
  • Mantione, R., & Smead, S. (2003). Weaving through words: using the arts to teach reading comprehension strategies. Delaware: International Reading Association.
  • McCaslin, N. (1990). Creative drama in the classroom (5th ed.). London: Longman.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Okul öncesi öğretmeninin niteliğinin geliştirilmesinde yaratıcı drama eğitimin rolü eğitimde nitelik geliştirme. Eğitimde Arayışlar Sempozyumu içinde. Ankara Kültür Koleji Yayınları, No:1.
  • Önder, A. (2013). Okul öncesinde eğitici drama uygulamalarının önemi ve uygulama ilkeleri. R. Zembat (Ed.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özyürek, A. (2013). Dramatik etkinlikler ve drama ile ilgili temel kavramlar. E. Ömeroğlu (Ed.), Okul öncesi eğitimde dramatik etkinliklerden dramaya teoriden uygulamaya (6. bs.) içinde (s. 1-11). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Rances, J. N. (2005). Student perceptions of improving comprehension through drama as compared topeotry and fiction in college English freshman composition courses. (Unpublished doctoral dissertation, Widener University, Chester, PA).
  • San, I. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 2, 148-160.
  • Turner, H., Mayall, B., Dickinson, R., Clark, A., Hood, S., Samuels, J., & Wiggings, M. (2004). Children engaging with drama: An evaluation of the National Theatre’s drama work in primary schools. London: Institute of Education, University of London.
  • Yaffe, S. (1989). Drama as a teaching tool. Educational leadership, 46(6), 29-35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yönel, A. (2004). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya).

Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Yaratıcı Drama Kullanımı: Öğretmenler ve Öğretmen Adayları Perspektifinden Bir İnceleme

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 409 - 424, 02.04.2017

Öz

Okul öncesi dönem çocukları için yaratıcı drama;
farklı bakış açıları geliştirme, empatik beceriler edinme ve sosyal
gelişimlerini başarılı bir şekilde sürdürme açısından önemli bir etkiye
sahiptir. Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adayları da yaratıcı drama
etkinliklerini planlama ve uygulama sürecinde yeterli bilgi ve beceriye sahip
olarak bu süreci çocuklar için eğlenceli ve öğretici bir hale getirmelidir. Bu
doğrultuda, söz konusu araştırma; okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen
adaylarının yaratıcı dramaya dair tanımlamalarını, yaratıcı dramanın okul
öncesi eğitimi açısından önemi hakkındaki görüşlerini, etkinlik uygulamalarında
yaratıcı drama yöntemine yer verme düzeylerini ve yaratıcı dramayı çocukların
hangi gelişim alanlarını desteklemek amacıyla kullanabilecekleri konusundaki
düşüncelerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya Ankara ili içerisinde
MEB’e bağlı özel ve devlet kurumlarında görev yapan 10 öğretmen ve Ankara’da
bir devlet üniversitesinde okul öncesi eğitimi lisans programına devam eden 10
öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada yer alan katılımcılar amaçsal örnekleme
yöntemi ile belirlenmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme soruları
aracılığı ile elde edilmiştir. Bulgular, genel olarak öğretmenlerin ve öğretmen
adaylarının ortak noktalarda buluştuklarını; ancak, okul öncesi öğretmenlerinin
uygulamadaki deneyim sürelerinin uzunluğu, aldıkları hizmet içi eğitimler ve
bunlara bağlı olarak geliştirmiş olabilecekleri yetkinlikleri nedeni ile
anlatımlarında daha fazla detaya yer verdikleri, teknik ayrıntılardan
bahsettikleri, çocukların bütüncül gelişim alanlarına daha fazla vurgu
yaptıklarını göstermektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). Oyun ve yaratıcı drama ilişkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Ankara).
  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-29.
  • Adıgüzel, Ö. (2010). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Anlıak Ş., ve Dinçer, Ç. (2005). Okul öncesi dönemde kişiler arası bilişsel problem çözme becerilerinin geliştirilmesi. Eğitim Araştırmaları, 20, 122-134.
  • Aral, N. (2000). Drama. İstanbul: Ya Pa Yayıncılık.
  • Başcı N. Z. ve Gündoğdu K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online Dergisi, 454-467.
  • Brown, V., & Pleydell, S. (1999). The dramatic difference: Drama in the preschool and kindergarten classroom. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Can Yaşar, M. ve Aral, N. (2011). Türkiye'de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 70-90.
  • Ceylan, Ş. Y. (2013). Dramatik etkinlikler ve dramanın çocuğun gelişimindeki yeri. E. Ömeroğlu (Ed.) Okul öncesi eğitimde dramatik etkinliklerden dramaya teoriden uygulamaya içinde (s. 17-43). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Chiriga, L. J. (1997) Creative dramatics as an effective strategy. (Unpublished Master Thesis, University of Virginia, USA).
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative ınquiry and research design: Choosing among five approaches. California: Sage Publications.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 131-142.
  • Fontana, A., & Frey, J. H. (2000). The interview: From structured questions to negotiated text. In N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed.) (pp. 645-672). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine.
  • Gönen, M. ve Dalkılıç, N. (2000). Çocuk eğitiminde drama: Yöntem ve uygulamalar. İstanbul: Epsilon.
  • Gürol, A. 2002. Okul öncesi eğitim öğretmenleri ile okul öncesi öğretmen adaylarının eğitimde dramaya ilişkin kendilerini yeterli bulma düzeylerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ).
  • Johnson, L., & O’Neill, C. (1984). Dorothy Heathcote: Collected writings on education and drama. Essex: Anchor Brendon Ltd.
  • Kaf, Ö. (2000). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(6), 173-184.
  • Koruklu, N. ve Yılmaz, N. (2010). Çatışma çözme ve arabuluculuk eğitimi programının okulöncesi kurumlara devam eden çocukların problem çözme becerisine etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-20.
  • Mantione, R., & Smead, S. (2003). Weaving through words: using the arts to teach reading comprehension strategies. Delaware: International Reading Association.
  • McCaslin, N. (1990). Creative drama in the classroom (5th ed.). London: Longman.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Okul öncesi öğretmeninin niteliğinin geliştirilmesinde yaratıcı drama eğitimin rolü eğitimde nitelik geliştirme. Eğitimde Arayışlar Sempozyumu içinde. Ankara Kültür Koleji Yayınları, No:1.
  • Önder, A. (2013). Okul öncesinde eğitici drama uygulamalarının önemi ve uygulama ilkeleri. R. Zembat (Ed.), Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özyürek, A. (2013). Dramatik etkinlikler ve drama ile ilgili temel kavramlar. E. Ömeroğlu (Ed.), Okul öncesi eğitimde dramatik etkinliklerden dramaya teoriden uygulamaya (6. bs.) içinde (s. 1-11). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Rances, J. N. (2005). Student perceptions of improving comprehension through drama as compared topeotry and fiction in college English freshman composition courses. (Unpublished doctoral dissertation, Widener University, Chester, PA).
  • San, I. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 2, 148-160.
  • Turner, H., Mayall, B., Dickinson, R., Clark, A., Hood, S., Samuels, J., & Wiggings, M. (2004). Children engaging with drama: An evaluation of the National Theatre’s drama work in primary schools. London: Institute of Education, University of London.
  • Yaffe, S. (1989). Drama as a teaching tool. Educational leadership, 46(6), 29-35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yönel, A. (2004). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Bildiri
Yazarlar

Ayça Ülker Erdem Bu kişi benim

Emine Hande Aydos

Mübeccel Gönen

Yayımlanma Tarihi 2 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ülker Erdem, A., Aydos, E. H., & Gönen, M. (2017). Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Yaratıcı Drama Kullanımı: Öğretmenler ve Öğretmen Adayları Perspektifinden Bir İnceleme. HAYEF Journal of Education, 14(1), 409-424.
AMA Ülker Erdem A, Aydos EH, Gönen M. Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Yaratıcı Drama Kullanımı: Öğretmenler ve Öğretmen Adayları Perspektifinden Bir İnceleme. HAYEF Journal of Education. Nisan 2017;14(1):409-424.
Chicago Ülker Erdem, Ayça, Emine Hande Aydos, ve Mübeccel Gönen. “Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Yaratıcı Drama Kullanımı: Öğretmenler Ve Öğretmen Adayları Perspektifinden Bir İnceleme”. HAYEF Journal of Education 14, sy. 1 (Nisan 2017): 409-24.
EndNote Ülker Erdem A, Aydos EH, Gönen M (01 Nisan 2017) Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Yaratıcı Drama Kullanımı: Öğretmenler ve Öğretmen Adayları Perspektifinden Bir İnceleme. HAYEF Journal of Education 14 1 409–424.
IEEE A. Ülker Erdem, E. H. Aydos, ve M. Gönen, “Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Yaratıcı Drama Kullanımı: Öğretmenler ve Öğretmen Adayları Perspektifinden Bir İnceleme”, HAYEF Journal of Education, c. 14, sy. 1, ss. 409–424, 2017.
ISNAD Ülker Erdem, Ayça vd. “Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Yaratıcı Drama Kullanımı: Öğretmenler Ve Öğretmen Adayları Perspektifinden Bir İnceleme”. HAYEF Journal of Education 14/1 (Nisan 2017), 409-424.
JAMA Ülker Erdem A, Aydos EH, Gönen M. Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Yaratıcı Drama Kullanımı: Öğretmenler ve Öğretmen Adayları Perspektifinden Bir İnceleme. HAYEF Journal of Education. 2017;14:409–424.
MLA Ülker Erdem, Ayça vd. “Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Yaratıcı Drama Kullanımı: Öğretmenler Ve Öğretmen Adayları Perspektifinden Bir İnceleme”. HAYEF Journal of Education, c. 14, sy. 1, 2017, ss. 409-24.
Vancouver Ülker Erdem A, Aydos EH, Gönen M. Okul Öncesi Eğitim Ortamlarında Yaratıcı Drama Kullanımı: Öğretmenler ve Öğretmen Adayları Perspektifinden Bir İnceleme. HAYEF Journal of Education. 2017;14(1):409-24.