The purpose of this study is to investigate perfectionism level of gifted and talented students. The study involved gifted and talented students at the age of 10 to 13. ID form that was developed by researchers was used to collect demographical features and data for students’ perceptions about self-perfectionism, mothers’ perfectionism, fathers’ perfectionism and teachers’ perfectionism. On the purpose of collection data for perfectionism, “Child and Adolescent Perfectionism Scale” -which has two subscales called “self-oriented perfectionism” and “socially prescribed perfectionism”- was used (Uz Baş & Siyez, 2010). The study was designed as descriptive and the findings showed that there was no difference on self-oriented perfectionism due to gender; whereas on socially prescribed perfectionism subscale, males had higher scores than females. It was also found out that children perceived themselves and their mothers as perfectionist and this perception effected the scores on both subscales.
Giftedness Perfectionism Child and Adolescent Perfectionism Scale
Bu araştırmanın amacı üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin mükemmeliyetçilik
düzeylerinin incelenmesidir. Bu çalışmaya 10-13 yaş aralığında bulunan üstün zekalı
ve yetenekli öğrenciler katılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında demografik
özellikler ile çocukların kendilerini, anne-babalarını ve öğretmenlerini ne kadar
mükemmeliyetçi bulduklarıyla ilgili soruların yer aldığı, araştırmacılar tarafından
geliştirilen, Kişisel Bilgi Formu; ve mükemmeliyetçilik düzeylerinin belirlenmesi için
de “kendine yönelik mükemmeliyetçilik” (KY) ve “sosyal kaynaklı mükemmeliyetçilik”
(SK) olmak üzere iki alt boyuttan oluşan “Çocuk ve Ergen Mükemmeliyetçilik
Ölçeği - ÇEMÖ” (Uz-Baş & Siyez, 2010) kullanılmıştır. Betimsel araştırma modelinin
benimsendiği araştırmada kendine yönelik mükemmeliyetçilik alt boyutu için
cinsiyet değişkeni açısından bir farklılık gözlenmezken; sosyal kaynaklı alt boyutta
erkeklerin kızlara oranla yüksek puanlar aldıkları bulgulanmıştır. Bununla birlikte
çocukların kendilerini ve annelerini mükemmeliyetçi olarak algılamalarının her iki
alt boyutu da etkilediği tespit edilmiştir.
Üstün Zeka Mükemmeliyetçilik Çocuk ve Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği – ÇEMÖ
Birincil Dil | TR |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 1 |