The aim of this research is to determine the opinions of gifted and talented students who attend Science and Arts Centers about Science and Arts Centers. The participants of the research consist of 100 students in two Science and Arts Centers who attend 4th and 5th classes in Adana and Mersin. Homogeneous sampling method which is one of the purposeful sampling methods was used in this research. Besides this, question forms including close and open-ended questions and metaphor method were used to collect data. The duration of answering the questions in the question form is approximately 15-20 minutes and during that period, the students weren’t interrupted. In the analysis of the qualitative data, content analysis method was used. The results of the study have revealed that all the participant students agree about the contribution of Science and Arts Centers. They mentioned that these centers have contributed to be tidier and hardworking, to find out the intelligence potential and abilities, correct guidance, scientific and artistic development, learning English and socialization. Based on findings of the study, regarding several subjects that students define as obstacles such as collaboration, time management, and project development, it is suggested to organize educational seminars, preparing and presenting audio visual materials .
Bu araştırmada, Bilim ve Sanat merkezlerine devam eden üstün yetenekli öğrencilerin
bu merkezlerle ilgili görüşlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın
katılımcılarını Adana ve Mersin’de bulunan iki Bilim ve Sanat Merkezinden 4. ve 5.
sınıfa devam eden 100 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya katılacak öğrencilerin
belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme kullanılmıştır.
Araştırma verilerinin toplanmasında açık-kapalı uçlu sorulardan oluşan soru formları
ve mecazlarla veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Soruların cevaplanması yaklaşık
olarak 15-20 dakika sürmüştür ve bu süreçte öğrencilere müdahale edilmemiştir.
Nitel verilerin analizinde içerik analizi yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda, araştırmaya katılan öğrencilerin hepsi Bilim ve Sanat Merkezlerinin
katkısı olduğu görüşünde hemfikirdirler. Daha düzenli ve çalışkan olmak, zeka
ve yeteneklerin keşfedilip geliştirilmesi, doğru yönlendirme, bilimsel ve sanatsal
gelişim, İngilizce öğrenimi ve sosyalleşme gibi konularda bu merkezlerin katkısı
olduğunu belirtmişlerdir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin bazılarının engel olarak
gördüğü birlikte çalışma, zaman yönetimi ve proje geliştirme gibi konularda eğitici
seminerlerin verilmesi, yazılı ve görsel materyallerin hazırlanması ve sunulması
gibi önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | TR |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 1 |