BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 2, 205 - 217, 07.01.2015

Öz

The purpose of this study was to examine the primary fourth grade students’ views about empathy and present how they perceive empathy. Research was conducted in Dağdere town, belonings to Akhisar, one of the districts of Manisa in 2012-2013 academic year. Dağdere Primary School's 37 forth class students in this town generate this study's working group. The research data were obtained with an interview consisting of semi-structured openended questions. Expert opinions have been obtained and the necessary arrangements have been made about the form on which students give opinion verbally. The qualitative data obtained from the students’ views

Kaynakça

  • Ayhan, A. B. ve Tellioğlu, T., N. (2012). Çocuklarda Empati Gelişimi. http://www.egitimtercihi.com/rehberlik/4116-cocuklarda-empati-gelisimi.html (14 Nisan 2013)
  • Çelik, E. ve Çağdaş, A., (2010). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Empatik Eğilimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 23-38.
  • Dökmen, Ü. (2012). İletişim Çatışmaları ve Empati (48.baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dökmen, Ü. (1987). Empati Kurma Becerisi İle Sosyometrik Statü Arasındaki İlişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20, 183-207.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi Ve Psikodrama İle Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21, 155-190.
  • Jonsson, P. ve Svensson, O. (2003), Emotional Empathy As Related To Mimicry Reactions At Different Levels Of Information Processing. Journal of Nonverbal Behavior 27, 3-23.
  • Körükçü, Ö. (2004). Altı Yaş Grubundaki Çocukların Özsaygı Düzeyleri İle Anne Empatik Becerilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi (Çocuk Gelişimi ve Eğitimi) AD, Ankara.
  • Küçükkaragöz, H., Akay, Y. ve Canbulat, T. (2011). Bir Grup İlköğretim Öğrencisinin Bazı Psiko-Sosyal Değişkenlere Göre Empatik Beceri Düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,4(2), 88-100.
  • Onur, B. (2004). Gelişim Psikolojisi (6.baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Özbek, M. F. (2004). Toplumsal Yaşamda Empati. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 1: 1-16.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (18.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Strayer, J. and Roberts, W. (2004), Childrens Anger Emotional Expressiveness And Empathy: Relations With Parents Empathy Emational Expressiveness, And Parenting Practices. Social Development, 13; 229-255.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, A. (2004). Empati Eğitim Programının İlköğretim Öğrencilerinin Empatik Becerilerine Etkisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 341-354.
Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 2, 205 - 217, 07.01.2015

Öz

Kaynakça

  • Ayhan, A. B. ve Tellioğlu, T., N. (2012). Çocuklarda Empati Gelişimi. http://www.egitimtercihi.com/rehberlik/4116-cocuklarda-empati-gelisimi.html (14 Nisan 2013)
  • Çelik, E. ve Çağdaş, A., (2010). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Empatik Eğilimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 23-38.
  • Dökmen, Ü. (2012). İletişim Çatışmaları ve Empati (48.baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dökmen, Ü. (1987). Empati Kurma Becerisi İle Sosyometrik Statü Arasındaki İlişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20, 183-207.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi Ve Psikodrama İle Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21, 155-190.
  • Jonsson, P. ve Svensson, O. (2003), Emotional Empathy As Related To Mimicry Reactions At Different Levels Of Information Processing. Journal of Nonverbal Behavior 27, 3-23.
  • Körükçü, Ö. (2004). Altı Yaş Grubundaki Çocukların Özsaygı Düzeyleri İle Anne Empatik Becerilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi (Çocuk Gelişimi ve Eğitimi) AD, Ankara.
  • Küçükkaragöz, H., Akay, Y. ve Canbulat, T. (2011). Bir Grup İlköğretim Öğrencisinin Bazı Psiko-Sosyal Değişkenlere Göre Empatik Beceri Düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,4(2), 88-100.
  • Onur, B. (2004). Gelişim Psikolojisi (6.baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Özbek, M. F. (2004). Toplumsal Yaşamda Empati. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 1: 1-16.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (18.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Strayer, J. and Roberts, W. (2004), Childrens Anger Emotional Expressiveness And Empathy: Relations With Parents Empathy Emational Expressiveness, And Parenting Practices. Social Development, 13; 229-255.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, A. (2004). Empati Eğitim Programının İlköğretim Öğrencilerinin Empatik Becerilerine Etkisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 341-354.

İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 2, 205 - 217, 07.01.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı ilkokul 4.sınıf öğrencilerinin empati kavramına ilişkin görüşlerini belirlemek ve empatiyi nasıl algıladıklarını ortaya koymaktır. Araştırma 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Manisa’nın Akhisar ilçesine bağlı Dağdere Kasabası'nda yürütülmüş olup, buradaki Dağdere İlköğretim Okulu'nda okuyan 37 4. sınıf öğrencisi araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu ile elde edilmiştir. Öğrencilerin sözlü olarak görüş bildirdikleri bu formla ilgili uzman görüşleri alınmış ve gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Öğrencilerin görüşlerinden elde edilen nitel veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Verilerin analiz sürecinde kodlar oluşturulmuş, nitel analiz yoluyla elde edilen verilerin frekans ve yüzdeleri bulunmuştur. Araştırmanın bulgularındaki kodlar belirlenmiş, bu kodlara uygun öğrenci görüşleri yorumlanmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerde gerek gelişim süreçleri, gerekse ailelerin çeşitli özelliklerinden dolayı (maddi durum, eğitim düzeyi vb.) empati kavramının yeterince oluşamadığı; ancak ilkokula başladıktan sonra bu kavram öğretmenler tarafından anlatıldığı için gelişim gösterdikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ayhan, A. B. ve Tellioğlu, T., N. (2012). Çocuklarda Empati Gelişimi. http://www.egitimtercihi.com/rehberlik/4116-cocuklarda-empati-gelisimi.html (14 Nisan 2013)
  • Çelik, E. ve Çağdaş, A., (2010). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Empatik Eğilimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 23-38.
  • Dökmen, Ü. (2012). İletişim Çatışmaları ve Empati (48.baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dökmen, Ü. (1987). Empati Kurma Becerisi İle Sosyometrik Statü Arasındaki İlişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20, 183-207.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi Ve Psikodrama İle Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21, 155-190.
  • Jonsson, P. ve Svensson, O. (2003), Emotional Empathy As Related To Mimicry Reactions At Different Levels Of Information Processing. Journal of Nonverbal Behavior 27, 3-23.
  • Körükçü, Ö. (2004). Altı Yaş Grubundaki Çocukların Özsaygı Düzeyleri İle Anne Empatik Becerilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi (Çocuk Gelişimi ve Eğitimi) AD, Ankara.
  • Küçükkaragöz, H., Akay, Y. ve Canbulat, T. (2011). Bir Grup İlköğretim Öğrencisinin Bazı Psiko-Sosyal Değişkenlere Göre Empatik Beceri Düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,4(2), 88-100.
  • Onur, B. (2004). Gelişim Psikolojisi (6.baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Özbek, M. F. (2004). Toplumsal Yaşamda Empati. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 1: 1-16.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (18.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Strayer, J. and Roberts, W. (2004), Childrens Anger Emotional Expressiveness And Empathy: Relations With Parents Empathy Emational Expressiveness, And Parenting Practices. Social Development, 13; 229-255.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, A. (2004). Empati Eğitim Programının İlköğretim Öğrencilerinin Empatik Becerilerine Etkisi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 341-354.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tule Özay

Yasin Akay

Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özay, T., & Akay, Y. (2015). İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. HAYEF Journal of Education, 11(2), 205-217.
AMA Özay T, Akay Y. İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. HAYEF Journal of Education. Ocak 2015;11(2):205-217.
Chicago Özay, Tule, ve Yasin Akay. “İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. HAYEF Journal of Education 11, sy. 2 (Ocak 2015): 205-17.
EndNote Özay T, Akay Y (01 Ocak 2015) İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. HAYEF Journal of Education 11 2 205–217.
IEEE T. Özay ve Y. Akay, “İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”, HAYEF Journal of Education, c. 11, sy. 2, ss. 205–217, 2015.
ISNAD Özay, Tule - Akay, Yasin. “İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. HAYEF Journal of Education 11/2 (Ocak 2015), 205-217.
JAMA Özay T, Akay Y. İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. HAYEF Journal of Education. 2015;11:205–217.
MLA Özay, Tule ve Yasin Akay. “İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. HAYEF Journal of Education, c. 11, sy. 2, 2015, ss. 205-17.
Vancouver Özay T, Akay Y. İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİ KAVRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. HAYEF Journal of Education. 2015;11(2):205-17.