ADAYLARA UYGULANAN FARKLI KİTAPÇIKLARA İLİŞKİN ÖĞRETMEN BİLGİ VE FARKINDALIK DÜZEYLERİ
Yıl 2015,
Cilt: 12 Sayı: 2, 1 - 10, 28.02.2015
Esra Eminoğlu Özmercan
,
Betül Polat
Öz
Öğretmenlerin test hazırlama ilkeleri hakkında bilgi düzeyleri ve ÖSYM tarafından
yapılan, her adaya farklı kitapçık uygulama yöntemi ile hazırlanan sınavlarda göz
ardı edilen ilkeler ile öğretmenlerin farkındalık düzeyleri bu araştırmada ortaya
koyulmaya çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile
yürütülmüştür. Araştırmaya lisede farklı branşlarda öğretmenlik yapan 15 öğretmen
katılmıştır. Araştırmaya dahil edilecek öğretmenler belirlenirken amaçlı örnekleme
yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma
verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yapılandırılmış “Öğretmen Görüşme
Formu” ile elde edilmiştir. Hazırlanan görüşme formu için uzman görüşü alınmış
ve üç öğretmen ile ön değerlendirme yapılmıştır. Verilerin analizinde hem betimsel
analiz hem de içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda araştırmaya katılan
öğretmenlerin bir test hazırlarken dikkat edilmesi gereken ilkeler hakkında çok fazla
bilgiye sahip olmadıkları ve ÖSYM tarafından her adaya farklı kitapçık uygulamasında
ihlal edilen ilkelerle ilgili farkındalıklarının olmadığı tespit edilmiştir. Test
hazırlama ilkelerinin ihlal edildiğinin farkında olan öğretmenler, her adaya farklı
kitapçık uygulamasının yerine kitapçık sayısının azaltılmasının daha uygun bir
uygulama olacağını belirtmişlerdir.
Kaynakça
- Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara. ÖSYM Yayınları.
- Croanbach, L. J. (1984). Essential of Psychogical Testing. New York: Harper&Row Publisher.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
- Karakaya, İ. ve Kutlu, Ö. (2002). Orta öğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavının yordama geçerliğine ilişkin bir araştırma. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi. 1(2). 235-247.
- ODTÜ (2011). 2011 Yılı Yükseköğretime Geçiş Sınavı Hakkındaki Fakülte Görüşü. www.milliyet.com.tr adresinden 03.10.2012 tarihinde alınmıştır.
- Özçelik, D. A. (2010a). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Özçelik, D. A. (2010b). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi.
- Popham, W. J: (2003). Modern Educational Measurement: Practical Guidlines for Educational Leaders. Nedham, MA: Allyn&Bacon.
- Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2015,
Cilt: 12 Sayı: 2, 1 - 10, 28.02.2015
Esra Eminoğlu Özmercan
,
Betül Polat
Kaynakça
- Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara. ÖSYM Yayınları.
- Croanbach, L. J. (1984). Essential of Psychogical Testing. New York: Harper&Row Publisher.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
- Karakaya, İ. ve Kutlu, Ö. (2002). Orta öğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavının yordama geçerliğine ilişkin bir araştırma. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi. 1(2). 235-247.
- ODTÜ (2011). 2011 Yılı Yükseköğretime Geçiş Sınavı Hakkındaki Fakülte Görüşü. www.milliyet.com.tr adresinden 03.10.2012 tarihinde alınmıştır.
- Özçelik, D. A. (2010a). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Özçelik, D. A. (2010b). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi.
- Popham, W. J: (2003). Modern Educational Measurement: Practical Guidlines for Educational Leaders. Nedham, MA: Allyn&Bacon.
- Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.