Kuramsal çerçevesini Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi
modelinin oluşturduğu bu çalışmanın temel amacı, 2017 yılında hazırlanan Fen
bilimleri Dersi Öğretim Programıyla birlikte yenilenen 3. sınıf fen bilimleri
ders kitabında dilbilgisel eğretileme perspektifinden adlaştırma kullanım
sayısını, tiplerini ve yoğunluğunu incelemektir. Araştırmada doküman incelemesi
yöntemi kullanılmıştır. Adlaştırılmış kelime tipleri belirlenerek adlaştırma
tiplerinin sıklıkları bulunmuştur. Ders kitabının her bir ünitesinde,
adlaştırılmış kelimelerin toplam kelimelere oranı hesaplanarak, adlaştırma yoğunluğu
bulunmuştur. Buna göre –mAK eki 175, -mA eki 522, -DIK eki 346, -(y)AcAK eki
56, -(y)Iş eki 31 kez kullanılmıştır. Adlaştırma yoğunluğu ise % 7,37’dir. Bu
çalışmanın, ilkokul ders kitaplarındaki adlaştırma düzeyinin daha iyi
anlaşılmasına katkıda bulunabileceği ileri sürülebilir.
İlkokul 3. sınıf fen bilimleri ders kitabı dilbilgisel eğretileme adlaştırma
The main purpose of this study, which is
composed of the theoretical framework, Functional Grammar model, is to examine
the number, intensity and types of nominalization usage from the grammatical
metaphorical perspective in the 3rd grade science textbook which was renewed in
2017 with the Science Teaching Program. Document
review method was used in the research. Nominalization word types were
determined and frequency of nominalization types were determined. In each unit
of the textbook, the ratio of nominalization words to total words was
calculated and the density of nominalization was found. According to this, -mAK
attachment 175, -mA attachment 522, -DIK attachment 346, - (y) AcAK attachment
56, - (y)Iş attachment was used 31 times.
Nominalization density is 7,37%. It can be argued that this study may contribute
to a better understanding of the level of nominalization in primary school
textbooks.
primary school 3th grade science textbook grammatical metaphor nominalization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 13 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "