Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaphoric Perceptions of 6th Grade Students Towards New Generation Mathematics Problems

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 22, 1062 - 1088, 27.10.2023
https://doi.org/10.18009/jcer.1359192

Öz

This research aims to determine the perceptions of 6th-grade school students toward new-generation mathematics problems through metaphors. In this study, a qualitative research methodology was used. The participants consisted of sixty-seven 6th-grade students studying in a public school. In order to uncover the students' perceptions of the new generation of math problems, the data were gathered using an open-ended questionnaire form that included a statement that, "New generation math problems are like.... Because...". The data were analyzed according to the content analysis technique. The study produced 75 metaphors and 11 categories that described how sixth-grade middle school students perceived the new generation mathematics problems. The most common metaphors were "difficult" and "complex". The study revealed that students' negative perceptions of new-generation mathematics were more common than previously thought. In light of the findings, some suggestions were made to the teacher, program maker, and book writers.

Etik Beyan

Etik Kurul Belgesi Etik Kurul Komisyon Adı: Anadolu Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Etik Kurul Belge Tarihi: 30/05/2023 Etik Kurul Belgesi Protokol No: 526713

Kaynakça

  • Arslan, M. M. & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Ayvaz-Can, A. (2021). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik problemi çözmeye ilişkin algılarının metaforlar yoluyla analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 103-118.
  • Balcı, A. (2003). Eğitim örgütlerinde yeni bakış açıları: kuram-araştırma ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33, 26-61.
  • Bayburtlu, Y. S. (2021). Views of Turkish teachers on skills-based Turkish questions. International Journal of Progressive Education, 17(1), 325-337.
  • Bekdemir, M., Işık, A., & Çıkılı, Y. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve artıran öğretmen davranışları ve çözüm yolları. Eurasian Journal of Educational Research, 16, 88-94.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çetinsoy, Ç. (2019). Öğretmen adaylarının matematik kavramına ilişkin metaforik algıları [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Duran, B. & Bahadır, E. (2022). Matematik eğitiminde beceri temelli sorulara ilişkin araştırmaların tematik analizi ve matematik eğitimine yansımaları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 538-550.
  • Ertem-Akbaş, E. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla ilkokulla başlayan matematik korkusunun nedenlerinin ve çözüm önerilerinin incelenmesi. International e-Journal of Educational Studies, 2(3), 12-25. https://doi.org/10.31458/iejes.405144
  • Güner, N. (2013). Pre-service teachers’ metaphors about mathematıcs. E-Journal of New World Sciences Academy, 8(4), 428-440.
  • Güner, H., Çelebi, N., Kaya, G. T., & Korumaz, M. (2014). Neoliberal eğitim politikaları ve eğitimde fırsat eşitliği bağlamında uluslararası sınavların (PISA, TIMSS ve PIRLS) analizi. Journal of History Culture and Art Research, 3(3), 33-75.
  • Hadfield, O. D. & Lillibridge, F. (1991, March). A hands-on approach to the ımprovement of rural elementary teacher confidence in science and mathematics. Paper presented at the Annual National Rural Small Schools Conference, Nashville.
  • Hembree, R. (1990). The nature effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21, 33-44.
  • Kayhan, M. A., Cangüven, H. D., Kayhan, S., & Kayhan, F. (2022). Yeni nesil matematik sorularının ortaokul öğrencilerinin psikolojisine etkisi. İçel Dergisi, 2(2), 77-90.
  • Korkmaz, E. (2021). İlköğretim matematik öğretmenlerinin metaforik algıları: Pandemi sürecinde matematiğe yönelik farklı kavramlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (7), 1-14.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). 1-8 matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed.: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). PISA 2018 Türkiye raporu. Ankara: MEB Yayınları. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf adresinden 01.08/2023 tarihinde alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], (2020). TIMSS 2019 Türkiye ön raporu. Erişim. Adresi: https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/10175514_TIMSS_2019_Turkiye _On_Raporu_.pdf adresinden 01.08.2023 tarihinde alınmıştır.
  • OECD (2019). PISA 2018 results volume I: What students know and can do. Paris: OECD. Erişim Adresi: https://www.oecd.org/pisa/data/2018database/ adresinden 01.08.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Schleicher, A. (2019). PISA 2018: Insights and interpretations. Paris: OECD Publishing.
  • Sezgin-Memnun, D. (2015). Secondary school students' metaphors about mathematical problem and change of metaphors according to grade levels. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 9(1), 351-374.
  • Şad, S. N. & Aydın, Y. Ş. (2023). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin “yeni nesil soru” kavramına ilişkin algılarının metafor yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 378-399.
  • Tortop, F., Cumalı, A., Çelenli, M., & Taşpınar Şener Z. (2022). Teachers’ opinions on the skill-based math questions in the LGS exam. Erciyes Journal of Education, 6(2), 99-126.
  • Turan, Y. & Mumcu, H. Y. (2022). 8th grade students’opinions on new generation math questions. E. Bay (Ed.) International Research in Educational Sciences, In (pp. 51-66). Serüven Yayınevi.
  • Turhan-Türkkan, B. & Yeşilpınar-Uyar, M. (2016). The metaphors of secondary school students towards the concept of “mathematical problem”. Çukurova University Faculty of Education Journal, 45(1), 99-130.
  • Uygun, T. Gökkurt, B., & Usta, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin matematik problemine ilişkin algılarının metafor yoluyla analiz edilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 536-556.
  • Ünsal, S. & Kaba, A. (2022). The characteristics of the skill based questions and their reflections on teachers and students. Kastamonu Education Journal, 30(2), 273-282.
  • Walshatri, S. H. H., Wakil, K., & Bakhtyar, R. (2019). The difficulties of theoretical and applied learning for mathematics subject in primary schools. International e-Journal of Educational Studies, 3 (6), 141-149. https://doi.org/10.31458/iejes.591997
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, N., Deveci, İ., & Dadandı, N. (2022). Yeni nesil fen bilimleri sorularına yönelik algı ölçeğinin geliştirilmesi. Van YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 108-130.

Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Yeni Nesil Matematik Problemlerine İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 22, 1062 - 1088, 27.10.2023
https://doi.org/10.18009/jcer.1359192

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yeni nesil matematik problemlerine yönelik sahip olduğu algıları metaforlar aracılığı ile belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcıları bir devlet okulunda öğrenim gören 67 adet 6. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veriler “Yeni nesil matematik problemleri …gibidir. Çünkü…” sorusunu içeren bir açık uçlu anket aracılığıyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi tekniğine göre çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda altıncı sınıf öğrencilerinin yeni nesil matematik problemlerine yönelik algılarına ilişkin 75 metafor ve 11 adet kategori belirlenmiştir. En çok karşılaşılan metaforlar “zor” ve “karmaşık” olmuştur. Araştırma sonucunda yeni nesil matematik problemlerine yönelik algılarına ilişkin öğrencilerin olumsuz algılarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında öğretmen, program yapıcı ve ders kaynağı yazarlarına birtakım önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Arslan, M. M. & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Ayvaz-Can, A. (2021). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik problemi çözmeye ilişkin algılarının metaforlar yoluyla analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 103-118.
  • Balcı, A. (2003). Eğitim örgütlerinde yeni bakış açıları: kuram-araştırma ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33, 26-61.
  • Bayburtlu, Y. S. (2021). Views of Turkish teachers on skills-based Turkish questions. International Journal of Progressive Education, 17(1), 325-337.
  • Bekdemir, M., Işık, A., & Çıkılı, Y. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve artıran öğretmen davranışları ve çözüm yolları. Eurasian Journal of Educational Research, 16, 88-94.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çetinsoy, Ç. (2019). Öğretmen adaylarının matematik kavramına ilişkin metaforik algıları [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Duran, B. & Bahadır, E. (2022). Matematik eğitiminde beceri temelli sorulara ilişkin araştırmaların tematik analizi ve matematik eğitimine yansımaları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (13), 538-550.
  • Ertem-Akbaş, E. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla ilkokulla başlayan matematik korkusunun nedenlerinin ve çözüm önerilerinin incelenmesi. International e-Journal of Educational Studies, 2(3), 12-25. https://doi.org/10.31458/iejes.405144
  • Güner, N. (2013). Pre-service teachers’ metaphors about mathematıcs. E-Journal of New World Sciences Academy, 8(4), 428-440.
  • Güner, H., Çelebi, N., Kaya, G. T., & Korumaz, M. (2014). Neoliberal eğitim politikaları ve eğitimde fırsat eşitliği bağlamında uluslararası sınavların (PISA, TIMSS ve PIRLS) analizi. Journal of History Culture and Art Research, 3(3), 33-75.
  • Hadfield, O. D. & Lillibridge, F. (1991, March). A hands-on approach to the ımprovement of rural elementary teacher confidence in science and mathematics. Paper presented at the Annual National Rural Small Schools Conference, Nashville.
  • Hembree, R. (1990). The nature effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21, 33-44.
  • Kayhan, M. A., Cangüven, H. D., Kayhan, S., & Kayhan, F. (2022). Yeni nesil matematik sorularının ortaokul öğrencilerinin psikolojisine etkisi. İçel Dergisi, 2(2), 77-90.
  • Korkmaz, E. (2021). İlköğretim matematik öğretmenlerinin metaforik algıları: Pandemi sürecinde matematiğe yönelik farklı kavramlar. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (7), 1-14.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). 1-8 matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed.: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). PISA 2018 Türkiye raporu. Ankara: MEB Yayınları. Erişim adresi: https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf adresinden 01.08/2023 tarihinde alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB], (2020). TIMSS 2019 Türkiye ön raporu. Erişim. Adresi: https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/10175514_TIMSS_2019_Turkiye _On_Raporu_.pdf adresinden 01.08.2023 tarihinde alınmıştır.
  • OECD (2019). PISA 2018 results volume I: What students know and can do. Paris: OECD. Erişim Adresi: https://www.oecd.org/pisa/data/2018database/ adresinden 01.08.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Schleicher, A. (2019). PISA 2018: Insights and interpretations. Paris: OECD Publishing.
  • Sezgin-Memnun, D. (2015). Secondary school students' metaphors about mathematical problem and change of metaphors according to grade levels. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 9(1), 351-374.
  • Şad, S. N. & Aydın, Y. Ş. (2023). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin “yeni nesil soru” kavramına ilişkin algılarının metafor yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 378-399.
  • Tortop, F., Cumalı, A., Çelenli, M., & Taşpınar Şener Z. (2022). Teachers’ opinions on the skill-based math questions in the LGS exam. Erciyes Journal of Education, 6(2), 99-126.
  • Turan, Y. & Mumcu, H. Y. (2022). 8th grade students’opinions on new generation math questions. E. Bay (Ed.) International Research in Educational Sciences, In (pp. 51-66). Serüven Yayınevi.
  • Turhan-Türkkan, B. & Yeşilpınar-Uyar, M. (2016). The metaphors of secondary school students towards the concept of “mathematical problem”. Çukurova University Faculty of Education Journal, 45(1), 99-130.
  • Uygun, T. Gökkurt, B., & Usta, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin matematik problemine ilişkin algılarının metafor yoluyla analiz edilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 536-556.
  • Ünsal, S. & Kaba, A. (2022). The characteristics of the skill based questions and their reflections on teachers and students. Kastamonu Education Journal, 30(2), 273-282.
  • Walshatri, S. H. H., Wakil, K., & Bakhtyar, R. (2019). The difficulties of theoretical and applied learning for mathematics subject in primary schools. International e-Journal of Educational Studies, 3 (6), 141-149. https://doi.org/10.31458/iejes.591997
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, N., Deveci, İ., & Dadandı, N. (2022). Yeni nesil fen bilimleri sorularına yönelik algı ölçeğinin geliştirilmesi. Van YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 108-130.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fadime Şeker 0009-0004-6795-8931

Osman Bağdat 0000-0002-4007-7518

Erken Görünüm Tarihi 25 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2023
Kabul Tarihi 17 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Şeker, F., & Bağdat, O. (2023). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Yeni Nesil Matematik Problemlerine İlişkin Metaforik Algıları. Journal of Computer and Education Research, 11(22), 1062-1088. https://doi.org/10.18009/jcer.1359192

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "