The research was carried out to examine the epistemological beliefs of elementary teachers and pre-service elementary teachers in terms of various variables. In the 2021-2022 academic year, 212 elementary teachers working in various cities of Turkey and 295 pre-service elementary teacher studying in the 3rd and 4th grades of classroom teaching at a university in the Central Anatolia region and two universities in the Mediterranean region participated in the research. In the sample selection of the research, the appropriate sampling method, which is one of the purposive sampling methods, was used because it provides convenience in terms of time, effort, and accessibility. The data of the study were collected with a personal information form and an epistemological belief scale. The data were analyzed with the Jamovi 2.3.28 program. In the analysis, the normality test and the skewness kurtosis coefficients were examined, and since it was determined that they showed normal distribution, an independent t-test was used in cases of two variables, and a one-way ANOVA test was used in cases of three or more variables. As a result of the analysis of the data, a significant difference was determined between the epistemological belief dimensions of elementary teachers and pre-service elementary teachers in the dimension of certainty of knowledge. No significant differences were found in the sub-dimensions of innate/fixed ability, learning effort, and suspicion of authority expert knowledge. Elementary teachers believe more in the certainty of knowledge than pre-service elementary teacher. The epistemological beliefs of elementary teachers and pre-service elementary teachers did not differ according to the gender variable. The epistemological beliefs of elementary teachers did not differ significantly according to the variable of professional experience. It can be said that gender does not have a significant effect on the epistemological beliefs of elementary teachers and pre-service elementary teacher. According to the epistemological beliefs of elementary pre-service elementary teacher, a significant difference was determined in the direction of pre-service elementary teachers with an academic average of 3.00-4.00 in the sub-dimensions of certainty of knowledge and innate/fixed ability. It was concluded that there was no significant difference in the epistemological beliefs of the pre-service elementary teacher according to the grade level variable.
Araştırma sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 2021-2022 Eğitim öğretim yılında Türkiye’nin çeşitli şehirlerinde görev yapan 212 sınıf öğretmeni ile İç Anadolu bölgesinde yer alan bir üniversite ve Akdeniz bölgesinde yer alan iki üniversitede sınıf öğretmenliği 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 295 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın örneklem seçiminde zaman, emek ve ulaşılabilirlik açısından kolaylık sağladığı için amaçlı örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri kişisel bilgiler formu ve epistemolojik inanç ölçeği ile toplanmıştır. Veriler Jamovi 2.3.28 programı ile analiz edilmiştir. Analizde normallik testi ile çarpıklık basıklık katsayılarına bakılmış, normal dağılım gösterdiği belirlendiğinden iki değişkenli durumlarda bağımsız t-testi, Üç ve daha fazla değişkenli durumlarda one-way anova testi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının epistemolojik inanç boyutları arasında bilginin kesinliği boyutunda anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Doğuştan/sabit yetenek, öğrenme çabası ve otorite uzman bilgisine şüphe alt boyutlarında anlamlı farklılıklar belirlenmemiştir. Sınıf öğretmenleri öğretmen adaylarına göre bilginin kesinliğine daha fazla inanmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin epistemolojik inançları cinsiyet ve mesleki deneyim değişkenlerine göre farklılık göstermemiştir. Öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarında cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılığın ortaya çıkmadığı belirlenmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları akademik ortalama değişkenine göre bilginin kesinliği ve doğuştan/sabit yetenek alt boyutlarında akademik ortalaması 3.00-4.00 olan öğretmen adayları yönünde anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık ortaya çıkmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Epistemolojik inanç sınıf öğretmeni sınıf öğretmeni adayı bilgi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |