In Turkey, individual differences are taken into account in the education system and equal opportunity in education is tried to be provided. In this context, efforts are made to ensure that mainstreaming students receive education with their peers in the least restrictive way. When the data in the researches are analyzed, the number of students in primary education increased from 29,684 in 2013 to 262,766 in 2020. The increase in the number of mainstreaming students can be explained by the increase in awareness on this issue. The increase in the number of students has led to an increase in the number of teachers who will teach these students or provide support education, and they need to adapt to the process. This situation has increased interest in inclusive education and affected academic studies in the field. When the studies were examined, it was seen that only the attitudes, perceptions of competence or opinions of teachers were examined and compared according to certain demographic characteristics. The aim of the study is to compare science teachers' attitudes and perceptions of competence towards inclusive students and their knowledge competence in this field according to various demographic characteristics. Quantitative research method was used in the study and data were obtained through scales and tests applied to science teachers working in our country through the online system. According to the results of the data analyzed with the SPSS program, it was seen that science teachers' attitudes and perceptions of competence towards inclusion students were positively correlated with their knowledge competence in this field at a low level. Considering this situation, increasing teachers' knowledge competencies will contribute to inclusion education as it will positively affect their attitudes and perceptions of competence.
Inclusive education attitude perception of competence science teachers inclusive students knowledge competence
Ülkemizde eğitim sisteminde bireysel farklılıklar dikkate alınmakta ve eğitimde fırsat eşitliği sağlanmaya çalışılmaktadır. Bu bağlamda kaynaştırma öğrencilerinin yaşıtları ile en az kısıtlayıcı şekilde eğitim alabilmesi için çalışılmaktadır. Bu konudaki farkındalığın artmasıyla birlikte ilköğretimde 2013 yılında 29.684 olan kaynaştırma öğrencisi sayısı 2020’de 262.766’ye yükselmiştir. Öğrenci sayısındaki artış beraberinde bu öğrencilerin dersine girecek ya da destek eğitimi verecek öğretmenlerin artmasına neden olmuş ve sürece uyum sağlamaları gerekmiştir. Bu durum kaynaştırma eğitimine ilgiyi artırmış ve alandaki akademik çalışmaları da etkilemiştir. Çalışmalar incelendiğinde genelde öğretmenlerin sadece tutum, yeterlilik algısı veya görüşlerinin incelendiği ve belli demografik özelliklerine göre karşılaştırıldığı görülmüştür. Bu çalışmanın amacı Fen Bilimleri öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik tutum ve yeterlilik algıları ile bu alandaki bilgi yeterliliklerini karşılaştırarak çeşitli demografik özelliklere göre incelemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmış, seçkisiz örneklem yöntemiyle ülkemizde görev yapmakta olan fen bilimleri öğretmelerine uygulanan ölçek ve testlerle veriler elde edilmiştir. SPSS programı ile analiz edilen verilerin sonuçlarına göre fen bilimleri öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerine yönelik tutum ve yeterlilik algılarının bu alandaki bilgi yeterlilikleri arasında düşük düzey pozitif ilişkili olduğu görülmüştür. Bu durum dikkate alındığında öğretmenlerin bilgi yeterliliklerinin artırılmasının tutum ve yeterlilik algılarını olumlu etkileyerek kaynaştırma eğitimine katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.
Kaynaştırma eğitimi tutum yeterlilik algısı fen bilimleri öğretmenleri bilgi yeterliliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kapsayıcı Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |