Özet: Dil ve edebiyat eğitiminde okuma becerisine ilişkin alanyazınında birçok
yöntem ve strateji önerilmektedir. Son dönemlerde önerilen bu yöntemlerden biri
de yakın okumadır. Bu yönteme ilişkin
olarak Türkçe ders kitaplarında ve Türkçe Dersi Öğretim Programında (2018) kuramsal
ve pratik yönden bir eksiklik olduğu söylenebilir. Bu yönteme herhangi bir
gönderme yapılmamıştır. Yakın okuma öğrencinin eleştirel düşünme, güç bir metni
akademik yönden irdeleme, ayrıntıları sorgulama gibi birçok yönden
yetkinleşmesine hizmet eden bir yöntemdir. Bu nedenle Türkçe eğitiminde
öğretmen ve öğrenciler yakın okumaya ilişkin bilinçlendirilmeli ve bu yöntemin içselleştirilmesi
için fırsatlar yaratılmalıdır. Nitel ve betimsel bir yaklaşımla tasarlanan bu
çalışmanın temel amacı Türkçe eğitiminde yakın okuma yönteminden nasıl
yararlanılacağını bir etkinlik taslağıyla somutlaştırmaktır. Yakın okumanın
etkin kullanımı için öncelikle anlaşılması güç metinler belirlenmeli ve bunlar
üzerine yakın okumalar gerçekleştirilmelidir. Bu amaçla 8. sınıf öğrencilerinin
seviyelerinin az üstünde olan ve çözümlenmesi bir kılavuza gereksinim duyulan
“İhtiyar Çilingir” adlı öyküye ilişkin yakın okuma temelli bir etkinlik taslağı
hazırlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research