The study examines the image of the journalist in the early period of Turkish cinema between 1933 and 1965. The classic image of the journalist that has been constructed and reinforced by the film industry has had an effect on the public’s ongoing ambivalent feelings towards the press. Specifically, since the images built in the early periods create lasting archetypes and stereotypes, and inspire their successors, analyzing these periods is important to understand the root of the journalist’s image in cinema. In this respect, the study examines recurring archetypes, stock characters, and stereotypes in 28 Turkish movies, in which the protagonist or main supporting character is a journalist, within the framework of The Hero’s Journey and by utilizing journalist categorizations, archetypes and stereotypes drawn from previous studies. The study reveals that early Turkish films create a unique journey stage. Concerning categorization, both Front Page and Truth Seeker journalists appear in Turkish cinema, as well as a hybrid version. In classic Yesilcam films, both characters are heroes. In social realism movies, while the first one is a real hero and represents the free press, the second one is a pure villain and represents biased media. Besides, beginning with Cici Berber, journalists in films are depicted as the Shapeshifter, and starting from the second journalism movie, Yılmaz Ali, as detectives. Moreover, along with some similarities to American films, Turkish cinema creates its own journalist stereotypes, as well. Lastly, regardless of the portrayals of journalists, the films emphasize and reinforce the importance of the free press
journalist image Turkish cinema hero's journey myths the press
Araştırma, gazeteci karakterin ilk sunulduğu Cici Berber’den (Muhsin Ertuğrul, 1933) toplumsal gerçekçi akımı da içine alan Yeşilçam’ın yükselişinin ilk dönemine kadar, 1933-1965 yıllarında sinemada gazeteci imajı/imgesini ele almıştır. Toplumlarda gazeteciye yönelik güven-güvensizlik konusunda ikircikli yaklaşım bulunurken, bunda filmlerde inşa edilen ve on yıllarca pekiştirilen imajların da etkisi vardır. Özellikle de ardılları için ilham ve model oluşturduğundan ilk dönemlerde kurulan ve basmakalıplaştırılan imajların tespiti kamunun süregelen bakışını ve gazeteci temsilinin sinemada kökenini anlamada önem taşımaktadır. Bu noktada Hollywood sinemasına dair birçok araştırma bulunurken, Türk sinemasında genel anlamda çok sınırlı, ilk dönemleri kapsayansa hiç araştırma olmadığı görülmüştür. Bu bağlamda çalışmada, gazetecinin ana veya etkin yan karakter olduğu 28 film, Campbell ve Vogler’in Kahraman Yolculuğu ile Amerikan filmlerinde gazetecilerin yolculuk şeması temelinde ve sinema genelinde gazeteci karakterine dair ortaya konan sınıflandırmalar, arketipler ve stereotipler üzerinden belirlenen parametrelerle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, Türk filmlerinde gazetecinin yolculuğunda anlatının kendi özgün yapısını kurduğu görülmüştür. Filmlerde gazeteci kategorilerinden hem Hakikat Araştırmacısı hem Manşet Gazetecisi hem de ikisinin melez inşasına rastlanmış, klasik Yeşilçam’da iki tipleme de kahraman arketipine yerleştirilirken, toplumsal gerçekçilik filmlerinde ilkinin özgür basın temsilcisi ve kahraman, ikincisinin kötü adam ve güdümlü gazeteci olarak inşa edildiği tespit edilmiştir. Bunun yanında, Cici Berber’den itibaren gazetecinin haberi elde etmek için Kılık Değiştiren arketipinde, Yılmaz Ali’den itibaren de hafiye olarak sunumuna rastlanmıştır. Sinemada genelindeki gazeteci stereotiplerinin bir kısmı Türk filmlerinde de belirirken, özgün stereotip inşaları da bulunmuştur. Tüm bu temsillerin özünde basının gücüne dair mitlerin inşası dikkati çekmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 1 |