Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERDE BAKIM ONARIM SÜRECİ İÇİN YENİLİKÇİ BAKIM MODÜLÜ

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 13, 31.12.2022

Öz

İşletmelerde bakım onarım planlamaları, rehabilitasyon, yenileme, temizleme ve başlıklı makalemin reddedilme sebebi mühendislik bakım onarım gibi çeşitli alternatifleri içeren karmaşık bir süreçtir. Özellikle 7/24 üretim yapan işletmelerde bu süreç çok daha zorlu hale gelebilmektedir. Sürecin doğru kontrol edilmesi, istenilen üretim verimliliği açısından oldukça önemlidir. Bakım onarım faaliyetleri işletmelerin önemli fonksiyonlarından biridir. Bu nedenle üretim, kalite ve planlama bu süreçte bakım onarım faaliyetlerinin olumlu ve olumsuz özelliklerinden büyük oranda etkilenmektedir. Bu çalışmada, işletmelerde meydana gelen arızaların performans göstergeleri ile tespit edilmesi ve arızi bakım-onarım süreçlerinin izlenmesinin sağlanması amacıyla yenilikçi bir sistem geliştirilmiştir. Bu amaçla çalışmada kullanılacak olan performans göstergelerinin tespiti için öncelikle işletmelerin bakım-onarım faaliyetleri 2 yıl süresince takip edilmiştir. Arıza yönetimi için önerilen performans göstergeleri elde edilmiş ve bu kapsamda meydana gelebilecek sorunların çözümü için yazılım programı geliştirilmiştir. Sürdürülebilir bir bakış açısıyla bu yenilikçi yaklaşımın, üretimde oluşan arızi durumların azaltılmasında alternatif bir yöntem olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • 1.Acar, G., “Otomotiv Sektöründe Kullanılan Kestirimci Bakım Yöntemleri ve Uygulamaları”, Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı, Kocaeli, 66s, 2014.
  • 2. Akgündüz, M. H., “Dağıtık Mimari Tasarımı ve Yönetim Sistemi Geliştirilmesi”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı, İstanbul, 147s, 2015.
  • 3. Alparslan, D., “Toplam Üretken Bakım Yönetimi ve Eti Gıda Sanayi veTicaret A.Ş.’ndeki Uygulama Anadolu Üniversitesi”, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Eskişehir, 140s, 2005.
  • 4. Ayrancı, M. M., “Bilgisayar Destekli Bakım Yöntemleri ve Gemilerde Bakım Yönetimi”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Deniz İşletmeleri Yönetimi Ana Bilim Dalı, İstanbul, 130s, 1997. 5. Bakırlıoğlu, Y., Doğan, Ç., “Bakım, Onarım ve Yükseltmeyi Destekleyen ve Kullanıcı Katılımını Güçlendiren Sürdürülebilirlik İçin Tasarım Yaklaşımları”. Tasarım Kuram, 16(30), 96-108, 2020.
  • 6. Bilgiç, Ş., Yalnız, P., İça, S., “Demiryollarında Bakım Onarım Faaliyetlerinin Yol Geometrisi Kalitesine Etkilerinin Araştırılması”, Journal of New World Sciences Academy, 12(1), 40-45, 2017.
  • 7. Bilir, C., Erbaş, M.A., “Bir Bakım Onarım Organizasyonunda Entegre Stok Yönetimi ve Bakım Planlaması Havayolu Firması Uygulaması”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 7(2), 814-836, 2019.
  • 8. Biroğlu, S., Koçer, K., “Web ve Mobil Tabanlı Bakım Onarım ve Varlık Yönetim Sisteminde Ön bellekleme Yaklaşımları”, Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 6(4), 579-589, 2018.
  • 9. Çeri, G., “Asansörde Bakım ve Onarım Yetersizliğinden Kaynaklanan Kazalar”, Mühendis ve Makine, 52(623), 67-73, 2011.
  • 10. Doğan, Ç., “Elektrikli Ev Aletleri İçin Sürdürülebilir Tasarım Ölçütleri”, Bakım, Onarım ve Kaynakların Verimli Kullanımı ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, ISBN 978-975-429-389-0, Ankara, 2019.
  • 11. Koç, K. B., “Otomotiv Bakım Onarım İşletmesinde Stok Kontrolü ve Optimizasyonu”, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 63-72, 1999.
  • 12. Şahin, M.,Müldür, S.,Gürler, İ., “Hastane Bünyesindeki Cihazların Bakım Onarım Takibine Yönelik Yazılım Çalışması”, Politeknik Dergisi, 6(1), 347-351, 2003.

INNOVATE MAINTENANCE MODULE FOR MAINTENANCE AND REPAIR PROCESS IN BUSINESS

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 13, 31.12.2022

Öz

Maintenance-repair in enterprises; It is a complex process that includes various alternatives such as planning, rehabilitation and renovation, cleaning, maintenance-repair. This process can become much more unbearable, especially in enterprises that produce 7/24 hours a day. It is very important in terms of controlling the process well and the desired production efficiency. Maintenance and repair activities are one of the most important functions of enterprises. For this reason, production, quality and planning are greatly affected by the positive and negative features of maintenance and repair in this process. The general purpose of this study is to develop an innovative system in order to detect the failures in the enterprises with performance indicators and monitor the failure maintenance and repair processes. For this purpose, in order to determine the performance indicators to be used in the study, first of all, the maintenance and repair activities of the enterprises were observed for 2 years. Performance indicators recommended for fault management have been obtained and a software program has been developed that can be used effectively in solving various problems. From a sustainable point of view, it is thought that this innovative approach can be used as an alternative method to reduce accidental situations in production.

Kaynakça

  • 1.Acar, G., “Otomotiv Sektöründe Kullanılan Kestirimci Bakım Yöntemleri ve Uygulamaları”, Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı, Kocaeli, 66s, 2014.
  • 2. Akgündüz, M. H., “Dağıtık Mimari Tasarımı ve Yönetim Sistemi Geliştirilmesi”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı, İstanbul, 147s, 2015.
  • 3. Alparslan, D., “Toplam Üretken Bakım Yönetimi ve Eti Gıda Sanayi veTicaret A.Ş.’ndeki Uygulama Anadolu Üniversitesi”, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Eskişehir, 140s, 2005.
  • 4. Ayrancı, M. M., “Bilgisayar Destekli Bakım Yöntemleri ve Gemilerde Bakım Yönetimi”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Deniz İşletmeleri Yönetimi Ana Bilim Dalı, İstanbul, 130s, 1997. 5. Bakırlıoğlu, Y., Doğan, Ç., “Bakım, Onarım ve Yükseltmeyi Destekleyen ve Kullanıcı Katılımını Güçlendiren Sürdürülebilirlik İçin Tasarım Yaklaşımları”. Tasarım Kuram, 16(30), 96-108, 2020.
  • 6. Bilgiç, Ş., Yalnız, P., İça, S., “Demiryollarında Bakım Onarım Faaliyetlerinin Yol Geometrisi Kalitesine Etkilerinin Araştırılması”, Journal of New World Sciences Academy, 12(1), 40-45, 2017.
  • 7. Bilir, C., Erbaş, M.A., “Bir Bakım Onarım Organizasyonunda Entegre Stok Yönetimi ve Bakım Planlaması Havayolu Firması Uygulaması”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 7(2), 814-836, 2019.
  • 8. Biroğlu, S., Koçer, K., “Web ve Mobil Tabanlı Bakım Onarım ve Varlık Yönetim Sisteminde Ön bellekleme Yaklaşımları”, Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 6(4), 579-589, 2018.
  • 9. Çeri, G., “Asansörde Bakım ve Onarım Yetersizliğinden Kaynaklanan Kazalar”, Mühendis ve Makine, 52(623), 67-73, 2011.
  • 10. Doğan, Ç., “Elektrikli Ev Aletleri İçin Sürdürülebilir Tasarım Ölçütleri”, Bakım, Onarım ve Kaynakların Verimli Kullanımı ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, ISBN 978-975-429-389-0, Ankara, 2019.
  • 11. Koç, K. B., “Otomotiv Bakım Onarım İşletmesinde Stok Kontrolü ve Optimizasyonu”, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 63-72, 1999.
  • 12. Şahin, M.,Müldür, S.,Gürler, İ., “Hastane Bünyesindeki Cihazların Bakım Onarım Takibine Yönelik Yazılım Çalışması”, Politeknik Dergisi, 6(1), 347-351, 2003.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Timur 0000-0002-4569-0450

Halil Kılıç 0000-0001-6182-356X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE M. Timur ve H. Kılıç, “İŞLETMELERDE BAKIM ONARIM SÜRECİ İÇİN YENİLİKÇİ BAKIM MODÜLÜ”, JOSS, c. 1, sy. 1, ss. 1–13, 2022.