Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebeveynlerin Çocuklarının Eğitim ve Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 137 - 157, 26.05.2021
https://doi.org/10.53047/josse.884991

Öz

Bu araştırmanın amacı, çocuklarının eğitim ve öğretim sürecinde ebeveynlerin karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaçla nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenemenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, çocuğu ilköğretim kademesinde öğrenim gören 19 ebeveyn ile görüşme yapılmıştır. Çalışmada katılımcı görüşlerini toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak; ebeveynler, çocuklarının eğitim-öğretimi konusunda karşılaştıkları güçlüklerin ve sorunların çocuklarının kendi yapısından, sosyal etkileşimlerinin yetersiz olmasından, eğitsel açıdan sorun yaşamasından ve kısıtlı olanaklara sahip olmalarından kaynaklandığı görüşündedirler. Ebeveynlerin en fazla sorun yaşadığı konu ise özellikle belirli derslerde bilgi eksikliği yaşamaları ve bunun sonucunda çocuklarına gereken desteği sağlayamamalarıdır. Bunu ise pandemi sürecinin yarattığı sorunlar takip etmektedir. Ebeveynler çocuklarına okul ortamını sağlayamadıkları gibi çoğu zaman çocukları üzerinde gereken disiplini kuramadıklarını belirtmişlerdir. Ebeveynlerin çocuklarının davranışlarından kaynaklanan sorunlarla da baş etmede sıkıntı yaşadıkları, bunun da eğitimlerine yansıdığını belirttikleri görülmüştür. Çocuklarının eğitsel süreçlerinde ebeveynlerin karşılaştığı sorunları konu alan bu çalışmadan elde edilen sonuçlardan yola çıkarak daha detaylı nedensel araştırmalar yapılabilir.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. (Eds.) (2017). Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Arabacı, N. & Aksoy, A. (2005). Okul öncesi eğitime katılım programının annelerin bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (29), 18-26.
  • Arıkan, S. (2007). İlköğretim okullarında çocukları olan ana babaların eğitim gereksinimlerinin saptanması ve okulların bu gereksinimleri karşılamadaki mevcut durumu. (Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Halk Eğitim Bilim Dalı, İstanbul.
  • Aslanargun, E. (2007). Okul aile iş birliği ve öğrenci başarısı üzerine bir tarama çalışma, Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 119-135.
  • Ataklı, A. (1999). Toplumsal kalkınma açısından ilköğretimde çocuğu olan ailelerin eğitim gereksinimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18 (18), 245-255.
  • Balkar, B. (2009). Okul-aile işbirliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 105-123.
  • Barnard, M. W. (2004). Parent ınvolvement in elementary school and educational attainment. Children and Youth Services Review, 26, 39-62.
  • Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (27 Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • England, R. L. (2005). Learning the ABC's: Family involvement in kindergarden literacy. Unpublished doctoral dissertation, University of North Florida.
  • Epstein, J.L. (1995). School, family and community partnership: Caring for the children we share. Phi Delta Kappa, 76 (9), 705-707.
  • Fantuzzo, J. Tighe, E. & Childs, S. (2000). Family involvement questionnaire: A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of Educational Psychology, 92(2), 367–370.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde okul aile işbirliğinin geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (7), 204-209.
  • Gültekin, M. & Kılıç, Z. (2014). İlköğretimde çocuğu olan ailelerin çocuklarının eğitim ve öğretiminde karılaştıkları sorunlar ve eğitim gereksinimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 182 (182), 85-112.
  • Günay Bilaloğlu, R. & Aktaş Arnas, Y. (2019). Okul öncesi eğitimde aile katılımı engelleri ve süreçte karşılaşılan sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 804-823. doi: 10.16986/HUJE.2018043536
  • Gür, S. B. & Kurt, T. (2011). Türkiye'de ailelerin eğitim ihtiyaçları. Aile Toplum. Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi, 7, 33-62.
  • Hornby, G. & Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63(1), 37-52. doi: 10.1080/00131911.2010.488049
  • İnci Kuzu, Ç. (2020). Covid-19 Pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA TV) ile ilgili veli görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünya’da Eğitim, 49 (1), 505-527. doi: 0.37669/milliegitim.720556
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Kleemans, T., Peeters, M., Segers, E. & Verhoeven, L. (2012). Child and home predictors of early numeracy skills in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 27,471-477.
  • Kurtuldu, B.S. (2010). Okul öncesi eğitiminde okul aile ilişkilerinde yaşanan sorunların öğretmen ve veli görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Nakamura, R. M. (2000). Healthy classroom management: Motivation, communication, and discipline. Wadsworth Thomson Pub. Canada.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Sarı, T. & Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: Sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • Sarp, N. (1995). Öğretmenlerin ilkokula başlayan çocuklarda gözledikleri sorunlar ve bu sorunlara yaklaşımları. Kriz Dergisi, 3(1), 129- 132.
  • Sheldon, S.B. (2007). Improving student attendance with school, family, and community partnerships. The Journal of Educational Research, 100 (5), 267-275. doi: 10.3200/JOER.100.5.267-275
  • Şad, S. N. & Gürbüztürk, O. (2013). İlköğretim birinci kademe öğrenci velilerinin çocuklarının eğitimine katılım düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 13 (2), 993, 1011.
  • Şahin, T. F. & Ünver, N. (2005). Okulöncesi Eğitim Programlarına Aile Katılımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 23-30
  • Vogt, W. P., Gardner, D. C., & Haeffele, L. M. (2012). When To Use What Research Design. New York: Guilford Press.
  • Voorhis, F. L. V. (2011). Costs and Benefits of Family Involvement in Homework. Journal of Advanced Academics, 22(2), 220–249. doi: 10.1177/1932202X1102200203
  • Wherry, J.H. 2009. Shattering barriers to parent involvement. Principal, 88(5):7
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yörükoğlu, A. (1998). Çocuk ruh sağlığı. İstanbul: Özgür Yayınları.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Cumhur Güngör 0000-0001-9117-3713

Yayımlanma Tarihi 26 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güngör, C. (2021). Ebeveynlerin Çocuklarının Eğitim ve Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Journal of Social Sciences And Education, 4(1), 137-157. https://doi.org/10.53047/josse.884991