Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

An Assessment of the Characteristics of an Ideal Human Being Based on the Maslow’s Hierarchy of Needs

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 42 - 56, 26.05.2021
https://doi.org/10.53047/josse.910653

Öz

The issue of “the characteristics that an ideal human being should possess” has been a matter of debate for ages in each and every society. In this context, it is aimed in this study to make an assessment to that effect by elaborating the requirements needed to raise individuals with a well-balanced and healthy character in terms of body, mind, morality, spirit and emotion pursuant to the Turkish Basic Law on National Education, with regard to Maslow’s hierarchy of needs theory. Maslow’s hierarchy of needs theory, which categorizes the needs of an individual into five categories, that are from bottom-up “physiological needs, safety needs, love and belonging needs, esteem needs, and self-actualization needs”, can be a useful tool as it can provide a more holistic approach in determination of the characteristics that an ideal human being should possess. Maslow’s hierarchy of needs theory may also be useful in clarification of the position of an individual who sees him/herself, or feels as, insufficient in any given aspect. In conclusion, it is recommended of, and expected from, the families and the experts in the field of education to provide guidance to the young generation, taking into account the five dimensions specified in the Turkish Basic Law on National Education numbered 1739, which are body, mind, morality, spirit and emotion.

Kaynakça

  • Akkoyun, F. (2019). Kendini gerçekleştirme ve kaygı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 81–90.
  • Albayrak, S., Çelebi, C., Taşkın, Ü., Şaşmaz, S. ve Çiçek, S. (2013). Bir meslek lisesinde öğle yemeğine ulaşmada zorluk yaşayan öğrencilerin beslenme alışkanlıkları. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 15(1), 21-25. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kutfd/issue/10149/124801
  • Atasoy, S. (2012). Birey, demokrasi ve empati. Muhafazakâr Düşünce Dergisi, 8(32), 131-150. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/muhafazakar/issue/52898/700056
  • Bayraktar, A., Aytaç, İ ve Rankin, B. (2018). Economic distress, social support, and depression in Turkey. Aurum Journal of Social Sciences, 3(1), 45-64. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/aurum/issue/38392/445409
  • Brubacher, J. ve Büyükdüvenci, S. (2019). Eğitimin amaçları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 16(1), 413-426. doi: 10.1501/Egifak_0000000928
  • Bülbül, S., Kurt, G., Ünlü, E., ve Kırlı, E. (2010). Adolesanlarda uyku sorunları ve etkileyen faktörler. Çocuk Sağlıgı ve Hastalıkları Dergisi, 53 (3), http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=8ec9b277-ebc3-464f-aaf4-f00ed26dd584%40sdc-v-sessmgr02
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sistemine kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. Erişim adresi: http://www.itobiad.com/tr/download/article-file/614964
  • Cao, H., Jiang, J., Oh, L. B., Li, H., Liao, X. & Chen, Z. (2013). A Maslow's hierarchy of needs analysis of social networking services continuance. Journal of Service Management, 24(2), 170-190.
  • Çetin, C. (2018). Dördüncü sınıf öğrencilerinin özsaygı düzeylerinin ana baba tutumları ve empati düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/apdad/issue/41936/486464
  • Demirtaş, Z. ve Ersözlü, A. (2007). Okul kültürü ile öğrencilerin şiddete başvurma davranışları arasındaki ilişkiler. Sosyal Bilimler ve Araştırmalar Dergisi 2, 178-189.
  • Durkheim, E. (2010). Ahlak eğitimi (2. bs.). (O. Adanır, Çev.). İstanbul: Say Yayınları (Orijinal eserin yayın tarihi 1934).
  • Durmuş, İ. (2020). Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisinin genç bireylerin yaşam tarzları ile girişimcilik niyetleri açısından incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1731-1749. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1208920
  • Epstein, K. K. (1992). Case studies in dropping out and dropping back in. Journal of Education, 174(3), 55-65. doi:10.1177/002205749217400305
  • Fine, M. (1986). Why Urban Adolescents Drop Into And out of Public High School. Teachers College Record, 87, 393-409.
  • Fortin, L., Marcotte, D., Potvin, P., Royer, É. & Joly, J. (2006). Typology of students at risk of dropping out of school: Description by personal, family and school factors. European Journal of Psychology of Education, 21(4), 363-383. Erişim adresi: https://link.springer.com/article/10.1007/BF03173508
  • Freitas, F. A. & Leonard, L. J. (2011). Maslow's hierarchy of needs and student academic success. Teaching and Learning in Nursing, 6(1), 9-13.
  • Gökçe, A. T. (2016). Eğitimde değişen değerler ve öğretmenlerin rolü. Yılmaz, K. (Yay. haz.) Eleştirel eğitim yönetimi yazıları. (s.191-211) Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Gökçe, F. (2011). İhtiyaçlar hiyerarşisi kuramına göre öğretmenlerin motivasyon düzeyleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 317-334. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153443
  • Güçray, S. S. (1993). Çocuk yuvasında ve ailesinin yanında kalan 9-10-11 yaş çocuklarının öz-saygı gelişimini etkileyen bazı faktörler. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 3(3), 58-66. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/spcd/issue/21117/227452
  • Gülay, H. (2011). 5-6 Yaş grubu çocuklarda okula uyum ve akran süreçleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi: Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(36), 1-10. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/70261
  • Güler, N., Güler, G., Ulusoy, H., ve Bekar, M. (2009). Lise öğrencileri arasında sigara, alkol kullanımı ve intihar düşüncesi sıklığı. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 31(4), 340-345. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/47624
  • Güven, E. ve Sezginsoy, B. (2009). Müzik alanında üstün bir yetenek: İdil Biret (görüş ve önerileri). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 123-142. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16689/173436
  • Güzelyurt, T., Kabul, S., Kösen, N., Şık, A. ve Tokay, N. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimine ı̇lişkin görüşleri. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(1), 335-343. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1118814
  • İnan, M. (2015). Bir değer olarak sevginin gençler üzerindeki toplumsal yansıması: aile. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 125-130. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/68606
  • Karababa, A. ve A. Taylı (2020). Üniversite öğrencilerinde can sıkıntısının yordayıcıları olarak temel ihtiyaçlar, yalnızlık ve yaşam doyumu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 49(2), 600-627. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuefd/issue/57389/673201
  • Kuzgun, Y. (1972). Kendini gerçekleştirme. Araştırma Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 10(1), 162-178. Erişim adresi: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/34/970/11942.pdf
  • Küçükali, R. (2010). Çocuklarda beslenme bozuklukları ve beslenmenin okul çocuklarının üzerindeki etkileri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(14), 223-239. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunikkefd/issue/2775/37193
  • Ladd, G. W. & Burgess, K. B. (2001). Do relational risks and protective factors moderate the linkages between childhood aggression and early psychological and school adjustment? Child Development, 72, 1579-1601.
  • Maslow, A (1954). Motivation and personality. New York, NY: Harper. ISBN: 0-06-0419873
  • McLeod, S. (2007). Maslow's hierarchy of needs. Simply Psychology, 1, 1-8.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Erişim adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973, 24 Haziran). Resmi Gazete (Sayı: 14574). Erişim Adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
  • Miser, R. (2019). Demokrasi eğitimi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 24(1), 49-54. doi: 10.1501/Egifak_0000000721
  • Mittelman, W. (1991). Maslow's study of self-actualization: A reinterpretation. Journal of Humanistic Psychology. 31(1), 114–135. DOİ:10.1177/0022167891311010.
  • Noddings, N. (2017). Eğitim felsefesi (3.bs.). (R. Çelik, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem (6. bs.). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Oktik, N., Top, A., Sezer, S. ve Bozver, Ü. (2003). Muğla ili intihar ve intihar girişimlerinin sosyolojik olarak incelenmesi. Kriz Dergisi, 11(3), 1-19. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/595578
  • Önder, A. ve Gülay, H. (2010). 5-6 Yaş çocukları için okula uyum öğretmen değerlendirme ölçeği'nin güvenirlik ve geçerlik çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 204-224. Erişim adresi: http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=67a4935a-09c8-4c0c-9fc6-9ec02498a1a1%40sdc-v-sessmgr01
  • Öngören, S. (2017). Boşanma ve boşanmanın erken çocukluk dönemi çocuklar üzerindeki etkileri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (13), 73-87. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40066/476676
  • Paracıoğlu, V., Sayıl, İ., Özgüven, H. D. (2004). Ankara’da intihar girişimleri üzerine bir izleme çalışması: Dünya Sağlık Örgütü-Avrupa çok merkezli intihar davranışı izlem çalışması sonuçları. Kriz Dergisi, 12(2), 0-0. doi: 10.1501/Kriz_0000000205
  • Platon (2006). Devlet, çev. S. Eyuoğlu & M. A. Cimcoz, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • South, S.J., Haynie, D.L. & Bose, S. (2007). Student Mobility and School Dropout. Social Science Research, 36, 68-94. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0049089X05000700?casa_token=F2hhwQHwFPUAAAAA:IVACaN3VJ_3G_5bjBdrcw9yVGPhBv1Ax4aecCcKmWwve7lm0X4jnheJIEKJEtLULN61tPYdZD7o
  • Sönmez, V. (2005). Eğitim felsefesi (7.bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Spencer, H. (2013). Zihin, ahlak ve beden eğitimi. (M.M. Ertegün, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık (Orijinal eserin yayın tarihi 1861).
  • Şahin, F. T., Özbey, B. ve U. S. (2007). Aile eğitim programlarına niçin gereksinim duyulmuştur? Aile eğitim programları neden önemlidir? Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 12(12), 7-12. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/spcd/issue/21107/227319
  • Şahin, I. (2009). Demokrasi ve insan hakları eğitimi. Education Sciences, 4(4), 1341-1354. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/19826/212396
  • Şimşek, H., ve Şahin, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okulu bırakma eğilimi ve nedenleri (Şanlıurfa İli Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 41-72.
  • Tekke, M. (2019) Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisinin en son düzeyleri: kendini gerçekleştirme ve kendini aşmışlık Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi7 (4), 1704-1712. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/839965
  • Topbaş, F. (2007). İşsizlik ve intihar ilişkisi: 1975 -2005 var analizi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007(2), 161-172. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kmusekad/issue/10223/125680
  • Tozlu, N. (2012). Eğitim felsefesi. İzmir: Altın Kalem Yayınları.
  • Tunçomağ, K. (2012). Çalışma hayatında çocuk ve gençler. Journal of Social Policy Conferences, 0(31), 69-84. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusskd/issue/922/10423
  • Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016. Erişim adresi: http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/download/article-file/77023
  • Türk Dil Kurumu (2021). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Ulusoy, D., Özcan Demir, N., Görgün Baran, A. (2005). Ergenlik döneminde intihar algısı: lise son sınıf gençliği örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 22(1), Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/huefd/issue/41201/505763
  • Varış, F., Gürkan, T., Pektaş, S., Gözütok, F. D., Gürbüztürk, O. ve Babadoğan, C. (1991). Eğitim bilimine giriş. Ankara: AÜ Basımevi.
  • Yanbastı, G. (1990). Kişilik kuramları ders kitabı, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Yelkikalan, N., Doğan, S., Dalboy Z. ve Oflaz, A. (2020). Covid-19’un Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramına etkisi: Durumsallık yaklaşımı bağlamında bir araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 15(2), 139–165. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1444370 25.0113.01
  • Yüksel, M., Adıgüzel, O., ve Yüksel, H. (2014). Dünyada ve Türkiye’de sosyal politika temelinde dezavantajlı bir grup olarak çocuk işçiler realitesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(4), 23-34. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/iibfdkastamonu/issue/29387/314537

Türk Milli Eğitim Sisteminin Amaçladığı İnsan Profili: Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Temelinde Bir Değerlendirme

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 42 - 56, 26.05.2021
https://doi.org/10.53047/josse.910653

Öz

Toplumların “nasıl bir insan profili hedeflediği”, insanlık tarihi boyunca eğitim felsefesi ve eğitim yönetimi açısından tartışılan önemli bir konu olmuştur. Bu çalışma, Türk Milli Eğitim Temel Kanunu’na göre bedenen, zihnen, ahlaki, ruhsal ve duygusal yönden dengeli ve sağlıklı bir şekilde gelişmiş bir karaktere sahip bireyler yetiştirmek için gerekli olan gereksinimleri, Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramıyla açıklayarak bu yönde bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır. Maslow’a göre bireyin sırayla “fiziksel, güvenlik, ait olma ve sevgi, değer ve kendini gerçekleştirme” basamaklarından oluşan ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramı nasıl bir insan sorusuna daha bütüncül bir cevap verecektir. Kendini herhangi bir boyutta yetersiz gören ve hisseden bireyin bu sorununa da ışık tutacaktır. Bu nedenle ailelerin ve eğitim alanındaki uzmanların bireylerin eğitiminde 1739 sayılı eğitim yasasında belirtilen beş (beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu) boyutu dikkate alarak bir otorite ve yol gösterici olmaları beklenmektedir.

Kaynakça

  • Akkoyun, F. (2019). Kendini gerçekleştirme ve kaygı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 81–90.
  • Albayrak, S., Çelebi, C., Taşkın, Ü., Şaşmaz, S. ve Çiçek, S. (2013). Bir meslek lisesinde öğle yemeğine ulaşmada zorluk yaşayan öğrencilerin beslenme alışkanlıkları. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 15(1), 21-25. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kutfd/issue/10149/124801
  • Atasoy, S. (2012). Birey, demokrasi ve empati. Muhafazakâr Düşünce Dergisi, 8(32), 131-150. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/muhafazakar/issue/52898/700056
  • Bayraktar, A., Aytaç, İ ve Rankin, B. (2018). Economic distress, social support, and depression in Turkey. Aurum Journal of Social Sciences, 3(1), 45-64. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/aurum/issue/38392/445409
  • Brubacher, J. ve Büyükdüvenci, S. (2019). Eğitimin amaçları. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 16(1), 413-426. doi: 10.1501/Egifak_0000000928
  • Bülbül, S., Kurt, G., Ünlü, E., ve Kırlı, E. (2010). Adolesanlarda uyku sorunları ve etkileyen faktörler. Çocuk Sağlıgı ve Hastalıkları Dergisi, 53 (3), http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=8ec9b277-ebc3-464f-aaf4-f00ed26dd584%40sdc-v-sessmgr02
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sistemine kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. Erişim adresi: http://www.itobiad.com/tr/download/article-file/614964
  • Cao, H., Jiang, J., Oh, L. B., Li, H., Liao, X. & Chen, Z. (2013). A Maslow's hierarchy of needs analysis of social networking services continuance. Journal of Service Management, 24(2), 170-190.
  • Çetin, C. (2018). Dördüncü sınıf öğrencilerinin özsaygı düzeylerinin ana baba tutumları ve empati düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/apdad/issue/41936/486464
  • Demirtaş, Z. ve Ersözlü, A. (2007). Okul kültürü ile öğrencilerin şiddete başvurma davranışları arasındaki ilişkiler. Sosyal Bilimler ve Araştırmalar Dergisi 2, 178-189.
  • Durkheim, E. (2010). Ahlak eğitimi (2. bs.). (O. Adanır, Çev.). İstanbul: Say Yayınları (Orijinal eserin yayın tarihi 1934).
  • Durmuş, İ. (2020). Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisinin genç bireylerin yaşam tarzları ile girişimcilik niyetleri açısından incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1731-1749. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1208920
  • Epstein, K. K. (1992). Case studies in dropping out and dropping back in. Journal of Education, 174(3), 55-65. doi:10.1177/002205749217400305
  • Fine, M. (1986). Why Urban Adolescents Drop Into And out of Public High School. Teachers College Record, 87, 393-409.
  • Fortin, L., Marcotte, D., Potvin, P., Royer, É. & Joly, J. (2006). Typology of students at risk of dropping out of school: Description by personal, family and school factors. European Journal of Psychology of Education, 21(4), 363-383. Erişim adresi: https://link.springer.com/article/10.1007/BF03173508
  • Freitas, F. A. & Leonard, L. J. (2011). Maslow's hierarchy of needs and student academic success. Teaching and Learning in Nursing, 6(1), 9-13.
  • Gökçe, A. T. (2016). Eğitimde değişen değerler ve öğretmenlerin rolü. Yılmaz, K. (Yay. haz.) Eleştirel eğitim yönetimi yazıları. (s.191-211) Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Gökçe, F. (2011). İhtiyaçlar hiyerarşisi kuramına göre öğretmenlerin motivasyon düzeyleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 317-334. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153443
  • Güçray, S. S. (1993). Çocuk yuvasında ve ailesinin yanında kalan 9-10-11 yaş çocuklarının öz-saygı gelişimini etkileyen bazı faktörler. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 3(3), 58-66. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/spcd/issue/21117/227452
  • Gülay, H. (2011). 5-6 Yaş grubu çocuklarda okula uyum ve akran süreçleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi: Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(36), 1-10. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/70261
  • Güler, N., Güler, G., Ulusoy, H., ve Bekar, M. (2009). Lise öğrencileri arasında sigara, alkol kullanımı ve intihar düşüncesi sıklığı. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 31(4), 340-345. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/47624
  • Güven, E. ve Sezginsoy, B. (2009). Müzik alanında üstün bir yetenek: İdil Biret (görüş ve önerileri). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 123-142. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16689/173436
  • Güzelyurt, T., Kabul, S., Kösen, N., Şık, A. ve Tokay, N. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimine ı̇lişkin görüşleri. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(1), 335-343. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1118814
  • İnan, M. (2015). Bir değer olarak sevginin gençler üzerindeki toplumsal yansıması: aile. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 125-130. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/68606
  • Karababa, A. ve A. Taylı (2020). Üniversite öğrencilerinde can sıkıntısının yordayıcıları olarak temel ihtiyaçlar, yalnızlık ve yaşam doyumu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 49(2), 600-627. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuefd/issue/57389/673201
  • Kuzgun, Y. (1972). Kendini gerçekleştirme. Araştırma Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 10(1), 162-178. Erişim adresi: http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/34/970/11942.pdf
  • Küçükali, R. (2010). Çocuklarda beslenme bozuklukları ve beslenmenin okul çocuklarının üzerindeki etkileri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(14), 223-239. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunikkefd/issue/2775/37193
  • Ladd, G. W. & Burgess, K. B. (2001). Do relational risks and protective factors moderate the linkages between childhood aggression and early psychological and school adjustment? Child Development, 72, 1579-1601.
  • Maslow, A (1954). Motivation and personality. New York, NY: Harper. ISBN: 0-06-0419873
  • McLeod, S. (2007). Maslow's hierarchy of needs. Simply Psychology, 1, 1-8.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. Erişim adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973, 24 Haziran). Resmi Gazete (Sayı: 14574). Erişim Adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
  • Miser, R. (2019). Demokrasi eğitimi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 24(1), 49-54. doi: 10.1501/Egifak_0000000721
  • Mittelman, W. (1991). Maslow's study of self-actualization: A reinterpretation. Journal of Humanistic Psychology. 31(1), 114–135. DOİ:10.1177/0022167891311010.
  • Noddings, N. (2017). Eğitim felsefesi (3.bs.). (R. Çelik, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem (6. bs.). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Oktik, N., Top, A., Sezer, S. ve Bozver, Ü. (2003). Muğla ili intihar ve intihar girişimlerinin sosyolojik olarak incelenmesi. Kriz Dergisi, 11(3), 1-19. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/595578
  • Önder, A. ve Gülay, H. (2010). 5-6 Yaş çocukları için okula uyum öğretmen değerlendirme ölçeği'nin güvenirlik ve geçerlik çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 204-224. Erişim adresi: http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=67a4935a-09c8-4c0c-9fc6-9ec02498a1a1%40sdc-v-sessmgr01
  • Öngören, S. (2017). Boşanma ve boşanmanın erken çocukluk dönemi çocuklar üzerindeki etkileri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (13), 73-87. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/inesj/issue/40066/476676
  • Paracıoğlu, V., Sayıl, İ., Özgüven, H. D. (2004). Ankara’da intihar girişimleri üzerine bir izleme çalışması: Dünya Sağlık Örgütü-Avrupa çok merkezli intihar davranışı izlem çalışması sonuçları. Kriz Dergisi, 12(2), 0-0. doi: 10.1501/Kriz_0000000205
  • Platon (2006). Devlet, çev. S. Eyuoğlu & M. A. Cimcoz, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • South, S.J., Haynie, D.L. & Bose, S. (2007). Student Mobility and School Dropout. Social Science Research, 36, 68-94. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0049089X05000700?casa_token=F2hhwQHwFPUAAAAA:IVACaN3VJ_3G_5bjBdrcw9yVGPhBv1Ax4aecCcKmWwve7lm0X4jnheJIEKJEtLULN61tPYdZD7o
  • Sönmez, V. (2005). Eğitim felsefesi (7.bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Spencer, H. (2013). Zihin, ahlak ve beden eğitimi. (M.M. Ertegün, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık (Orijinal eserin yayın tarihi 1861).
  • Şahin, F. T., Özbey, B. ve U. S. (2007). Aile eğitim programlarına niçin gereksinim duyulmuştur? Aile eğitim programları neden önemlidir? Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 12(12), 7-12. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/spcd/issue/21107/227319
  • Şahin, I. (2009). Demokrasi ve insan hakları eğitimi. Education Sciences, 4(4), 1341-1354. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaedu/issue/19826/212396
  • Şimşek, H., ve Şahin, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okulu bırakma eğilimi ve nedenleri (Şanlıurfa İli Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 41-72.
  • Tekke, M. (2019) Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisinin en son düzeyleri: kendini gerçekleştirme ve kendini aşmışlık Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi7 (4), 1704-1712. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/839965
  • Topbaş, F. (2007). İşsizlik ve intihar ilişkisi: 1975 -2005 var analizi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2007(2), 161-172. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kmusekad/issue/10223/125680
  • Tozlu, N. (2012). Eğitim felsefesi. İzmir: Altın Kalem Yayınları.
  • Tunçomağ, K. (2012). Çalışma hayatında çocuk ve gençler. Journal of Social Policy Conferences, 0(31), 69-84. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusskd/issue/922/10423
  • Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016. Erişim adresi: http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/download/article-file/77023
  • Türk Dil Kurumu (2021). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Ulusoy, D., Özcan Demir, N., Görgün Baran, A. (2005). Ergenlik döneminde intihar algısı: lise son sınıf gençliği örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 22(1), Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/huefd/issue/41201/505763
  • Varış, F., Gürkan, T., Pektaş, S., Gözütok, F. D., Gürbüztürk, O. ve Babadoğan, C. (1991). Eğitim bilimine giriş. Ankara: AÜ Basımevi.
  • Yanbastı, G. (1990). Kişilik kuramları ders kitabı, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Yelkikalan, N., Doğan, S., Dalboy Z. ve Oflaz, A. (2020). Covid-19’un Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramına etkisi: Durumsallık yaklaşımı bağlamında bir araştırma. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 15(2), 139–165. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1444370 25.0113.01
  • Yüksel, M., Adıgüzel, O., ve Yüksel, H. (2014). Dünyada ve Türkiye’de sosyal politika temelinde dezavantajlı bir grup olarak çocuk işçiler realitesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(4), 23-34. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/iibfdkastamonu/issue/29387/314537
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tuba Yavaş 0000-0002-7559-1429

Bahar Aygün 0000-0003-3242-6033

Huseyin Ulak 0000-0002-4077-0195

Yayımlanma Tarihi 26 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 8 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yavaş, T., Aygün, B., & Ulak, H. (2021). Türk Milli Eğitim Sisteminin Amaçladığı İnsan Profili: Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Temelinde Bir Değerlendirme. Journal of Social Sciences And Education, 4(1), 42-56. https://doi.org/10.53047/josse.910653