Developing students' motivation to learn science and life-long learning skills is among the purposes of science teaching. This study aims to examine secondary school students' motivation toward science learning and life-long learning skills perceptions to the variables of gender, grade level, and mother and father educational levels. 715 secondary school students studying in Uşak participated in the research. The study results showed that there was no significant difference in students' motivation towards science learning and life-long learning skills perceptions according to their gender. However, it was concluded that as the grade levels increased, students' motivation toward learning science and life-long learning skills perceptions tended to decrease significantly. In addition, in the study, it was determined that the educational levels of the students' parents also positively affected students' motivation and life-long learning skills perceptions. Additionally, it was found that there was a significant and positive relationship between science learning motivation and life-long learning perception.
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının ve yaşam boyu öğrenme becerilerine ilişkin algılarının cinsiyet, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Uşak ilinde öğrenim görmekte olan 715 ortaokul öğrencisi araştırmaya katılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak öğrencilerin cinsiyetlerine göre fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının ve yaşam boyu öğrenme becerilerine ilişkin algılarının anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Bununla birlikte sınıf düzeyleri arttıkça öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının ve yaşam boyu öğrenme becerilerine ilişkin algılarının anlamlı düzeyde düşme eğilimi gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalışmada öğrencilerin anne ve babalarının eğitim durumlarının da öğrencilerin motivasyonlarını ve yaşam boyu öğrenme becerilerine ilişkin algılarını olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra çalışmada fen öğrenmeye yönelik motivasyon ile yaşam boyu öğrenme algısı arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1 |