This work was conducted in 2020-2021 to determine the perceptions and attitudes of science and technology teachers towards distance education. The study group of the research was determined using the random convenience sampling method. The study was conducted with 159 science and technology teachers teaching science and technology courses in different provinces of Turkey. The measurement tool was prepared using the Google Surveys application and applied to the participants online. The study survey consists of 3 sections and 50 questions, including the "Distance Education Perception Scale" prepared by Gök and K. Çakmak (2020), the "Attitude Scale towards Distance Education" by Ağır (2007) and demographic characteristics. Frequency and percentage values, normality tests, independent t-test, one-way analysis of variance and simple linear correlation analysis were used to analyze the data. According to the analysis results, it was determined that the perceptions and attitudes of science and technology teachers towards distance education were at a medium level. There was no significant difference in perceptions and attitudes towards distance education in terms of gender, professional seniority, department of graduation and institution they work in. Likewise, most of the participants stated that distance education did not contribute to the quality of education. In the research; television is the most easily accessible distance education technology; the internet is the most effective distance education communication method; It has been concluded that the most important advantage of distance education is the use of information and communication technologies in education.
Bu çalışma; fen ve teknoloji öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik algılarını ve tutumlarını belirlemek amacıyla 2020-2021 yıllarında yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, seçkisiz uygun örneklem yöntemi kullanılarak tespit edilmiştir. Çalışma Türkiye’nin farklı illerinde fen ve teknoloji derslerini yürüten 159 fen ve teknoloji öğretmeni ile yürütülmüştür. Ölçme aracı, google anketler uygulaması kullanılarak hazırlanmış ve katılımcılara online olarak uygulanmıştır. Çalışma anketi Gök ve K. Çakmak (2020)’ın hazırladığı “Uzaktan Eğitim Algı Ölçeği”, Ağır (2007)’ın “Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” ve demografik özellikleri içeren 3 bölüm, 50 sorudan oluşmaktadır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde değerleri, normallik testleri, bağımsız t-testi, tek yönlü varyans analizi ve basit doğrusal korelasyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre fen ve teknoloji öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik algı ve tutumlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet, mesleki kıdem, mezun olunan bölüm ve çalıştıkları kurum faktörleri bakımından uzaktan eğitime yönelik algı ve tutumlarda anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Aynı şekilde katılımcıların büyük kısmı, uzaktan eğitimin, eğitim kalitesine katkı sağlamadığını ifade etmişlerdir. Araştrımada; televizyonun en kolay ulaşılabilir uzaktan eğitim teknolojisi olduğu; internetin en etkili uzaktan eğitim iletişim yöntemi olduğu; uzaktan eğitimin en önemli avantajının ise bilgi iletişim teknolojilerinin eğitimde kullanılması olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Informal Öğrenme, Okul Dışı Öğrenme, Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |