Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Felsefe grubu öğretmen adaylarının dramaya yönelik tutumlarının incelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 3, 401 - 412, 31.12.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.833185

Öz

Araştırmada, felsefe grubu öğretmen adaylarının bir öğretim yöntemi olarak dramaya yönelik tutumlarının incelemesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmaya 132’si formasyon programına ve 55’i lisans programına devam eden toplam 187 felsefe grubu öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması için Kişisel Bilgi Formu ve Yaratıcı Drama Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının aldıkları puanlarının ölçek genelinde ve dramaya yönelik genel tutumlar faktöründe ortalamanın üstünde, kendine yönelik tutumlar faktöründe ortalama civarında ve dramaya yönelik eleştirel tutumlar faktöründe ortalamanın altında yığılma gösterdiği görülmüştür. Ayrıca, öğretmen adaylarının dramaya yönelik tutumlarının cinsiyet, drama ile ilgili ders alma ve ders almayı isteme durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülürken, devam ettikleri program türüne göre anlamlı düzeyde farklılık olmadığı tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

yok

Teşekkür

Gönüllü olarak çalışmaya katılarak destek olan tüm felsefe grubu öğretmen adaylarına teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Akyazı, N. ve Kaplan. A. (2018). Drama yöntemi ile tam sayılarla toplama işleminin öğretimi: 6. sınıf öğrencilerinden yansımalar. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 259-294.
  • Aykaç, M. ve Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297-314.
  • Bütün, A. M., Tüzüner, A. ve Duman, N. (2015). Coğrafya öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemine ilişkin görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 10(1), 1-14.
  • Calp, Ş. ve Seçgin, G. (2019). Türkiye’de yaratıcı drama alanında yapılmış tezlere yönelik betimsel bir analiz. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(2), 365-388.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı drama kullanmaya yönelik özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 131-142.
  • Çüçen, A. K. (1999). Felsefeye giriş. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Erbay, F. ve Ömeroğlu, E. (2012). Okul öncesi öğretmenlerin demokratik tutumlarının drama uygulama yeterlilikleri açısından incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 171-188.
  • Genç, H. N. (2003). Eğitimde yaratıcı dramanın alımlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 196–205.
  • Hamurcu, H. (2009). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumları. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1257-1273.
  • Hamurcu, H. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları. Milli Eğitim, 188, 109-124.
  • İncebacak, B., Sarışan Tungaç, A. ve Yaman, S. (2017). Yaratıcı drama ile öğretim uygulamasına yönelik öğrenci görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 214-248.
  • Karabağ, G. (2014). Tarih öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları. GEFAD / GUJGEF, 35(1), 27-46.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Nobel.
  • Kartal, T. (2009). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi ilk çağ tarihi konularının öğretiminde drama yönteminin öğrenci başarısına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Kars, F. (2018). Yaratıcı dramanın felsefe öğretiminde kullanımı üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Kefeli, İ. (2011) Felsefe öğretiminde yeni bir model arayışı: Ayşe Teyze’nin çantası. Jean Baudrillard, özel bölüm: Felsefe eğitimi ve çocuklar için felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 199-210.
  • Kızıltan, Ö. (2012). Felsefe öğretimi sorunları ve yeni yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 334-342.
  • Köseoğlu, İ. ve Ünlü, M. (2006). Coğrafya dersinde drama tekniğinin öğrenci başarısına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 13(1), 125-132.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlikleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 259-274.
  • Namdar, O. A. ve Kaya, Ö. S. (2018). Öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik algıları ve tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Oğuz, A. ve Altun, E. (2011, Nisan). Öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. The 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications konferansında sunulan bildiri, Antalya.
  • Okvuran, A. (2000). Yaratıcı dramaya yönelik tutumlar (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Okvuran, A. (2003a). Drama öğretmenlerinin yeterlilikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 81-87.
  • Okvuran, A. (2003b). Yaratıcı drama eğitimine katılma ve bazı demografik değişkenlerin dramaya yönelik tutumlara etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 225-240.
  • Öner, N. (1995). Felsefe yolunda düşünceler. Milli Eğitim Basımevi.
  • Özbey, Ö. F. ve Sarıkaya, R. (2019). Türkiye’de drama yöntemi ile yapılan çalışmaların etkililiğinin incelenmesi: bir meta analiz çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), 231-253. DOI: https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.os.01.013
  • Razon, N. (1990). Yaratıcılığı geliştirici oyunla eğitim: Yaratıcı toplum yolunda çağdaş eğitim. İstanbul: Cem.
  • Ünal, E. (2004). Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin ilköğretimde drama dersine ilişkin tutumları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 1-15.
  • Yeşiltaş, H. M., Taş, E. ve Özyürek, C. (2017). Yaratıcı drama destekli fen öğretiminin kavram yanılgılarına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 827-836.
  • Yılmaz, S. (2013). Sosyal bilgiler derslerinde drama yöntemi ile öğretimin öğrencilerin sosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarı düzeylerine etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Yönel, A. (2004). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumlarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi.

Investigation of philosophy group teacher candidates' attitudes towards drama

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 3, 401 - 412, 31.12.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.833185

Öz

The aim of the study is to investigate philosophy group teacher candidates’ attitudes of drama as an instructional method. The research is designed in descriptive survey model. A total of 187 philosophy group teacher candidates, 132 of whom were in the pedagogical formation program and 55 of whom were in the undergraduate program participated in the study. Personal Information Form and Creative Drama Attitude Scale were used to collect the data. Mann Whitney U test was used for data analysis. As a result of the research it was found that the philosophy group teacher candidates’ scores were clustered above the average for the scale total and the general attitudes towards drama subscale. In addition, the philosophy group teacher candidates’ scores for the personal attitudes towards themselves subscale were found to be clustered in average while the scores for the critical attitudes toward drama subscale were clustered below the average. Finally, it was found that philosophy group teacher candidates’ scores varied significantly by gender, by taking courses about drama and by wanting to take courses about drama. No significant differences were found in relation to the type of the program that the teacher candidates were attending.

Kaynakça

  • Akyazı, N. ve Kaplan. A. (2018). Drama yöntemi ile tam sayılarla toplama işleminin öğretimi: 6. sınıf öğrencilerinden yansımalar. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 259-294.
  • Aykaç, M. ve Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 297-314.
  • Bütün, A. M., Tüzüner, A. ve Duman, N. (2015). Coğrafya öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemine ilişkin görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 10(1), 1-14.
  • Calp, Ş. ve Seçgin, G. (2019). Türkiye’de yaratıcı drama alanında yapılmış tezlere yönelik betimsel bir analiz. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(2), 365-388.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı drama kullanmaya yönelik özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 131-142.
  • Çüçen, A. K. (1999). Felsefeye giriş. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Erbay, F. ve Ömeroğlu, E. (2012). Okul öncesi öğretmenlerin demokratik tutumlarının drama uygulama yeterlilikleri açısından incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 171-188.
  • Genç, H. N. (2003). Eğitimde yaratıcı dramanın alımlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 196–205.
  • Hamurcu, H. (2009). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumları. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), 1257-1273.
  • Hamurcu, H. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları. Milli Eğitim, 188, 109-124.
  • İncebacak, B., Sarışan Tungaç, A. ve Yaman, S. (2017). Yaratıcı drama ile öğretim uygulamasına yönelik öğrenci görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 214-248.
  • Karabağ, G. (2014). Tarih öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları. GEFAD / GUJGEF, 35(1), 27-46.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Nobel.
  • Kartal, T. (2009). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi ilk çağ tarihi konularının öğretiminde drama yönteminin öğrenci başarısına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Kars, F. (2018). Yaratıcı dramanın felsefe öğretiminde kullanımı üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Kefeli, İ. (2011) Felsefe öğretiminde yeni bir model arayışı: Ayşe Teyze’nin çantası. Jean Baudrillard, özel bölüm: Felsefe eğitimi ve çocuklar için felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 199-210.
  • Kızıltan, Ö. (2012). Felsefe öğretimi sorunları ve yeni yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 334-342.
  • Köseoğlu, İ. ve Ünlü, M. (2006). Coğrafya dersinde drama tekniğinin öğrenci başarısına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, 13(1), 125-132.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlikleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 259-274.
  • Namdar, O. A. ve Kaya, Ö. S. (2018). Öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik algıları ve tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Oğuz, A. ve Altun, E. (2011, Nisan). Öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. The 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications konferansında sunulan bildiri, Antalya.
  • Okvuran, A. (2000). Yaratıcı dramaya yönelik tutumlar (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Okvuran, A. (2003a). Drama öğretmenlerinin yeterlilikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 81-87.
  • Okvuran, A. (2003b). Yaratıcı drama eğitimine katılma ve bazı demografik değişkenlerin dramaya yönelik tutumlara etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 225-240.
  • Öner, N. (1995). Felsefe yolunda düşünceler. Milli Eğitim Basımevi.
  • Özbey, Ö. F. ve Sarıkaya, R. (2019). Türkiye’de drama yöntemi ile yapılan çalışmaların etkililiğinin incelenmesi: bir meta analiz çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), 231-253. DOI: https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.os.01.013
  • Razon, N. (1990). Yaratıcılığı geliştirici oyunla eğitim: Yaratıcı toplum yolunda çağdaş eğitim. İstanbul: Cem.
  • Ünal, E. (2004). Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin ilköğretimde drama dersine ilişkin tutumları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 1-15.
  • Yeşiltaş, H. M., Taş, E. ve Özyürek, C. (2017). Yaratıcı drama destekli fen öğretiminin kavram yanılgılarına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 827-836.
  • Yılmaz, S. (2013). Sosyal bilgiler derslerinde drama yöntemi ile öğretimin öğrencilerin sosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarı düzeylerine etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Yönel, A. (2004). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin yaratıcı dramaya yönelik tutumlarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Şahin 0000-0003-0467-4064

Aysel Tüfekci 0000-0001-7792-5624

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şahin, A., & Tüfekci, A. (2020). Felsefe grubu öğretmen adaylarının dramaya yönelik tutumlarının incelenmesi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 7(3), 401-412. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.833185

19190   23681     19386        19387