Although various studies have been carried out on the effects of the Covid-19 pandemic process, which has been going on for about two years, on individuals, no study has been found in Turkey on how individuals in adolescence are affected by this process and what they experience. In this study, it is aimed to deal with the experiences of individuals in adolescence regarding the Covid-19 pandemic according to the existential approach. In line with the purpose, the model of the study was determined as a case study. The study group consists of 36 adolescent participants who continue their education at different grade levels in a metropolitan city in Turkey in the fall semester of the 2020-2021 academic year. After obtaining the permission of the ethics committee for the research, a Semi-Structured Interview Form was used to collect data, and the interviews could be conducted face-to-face and/or online, taking into account the pandemic conditions. Content analysis method was used in the analysis of the data. According to the results obtained from the research, the participants' experiences of the Covid-19 pandemic were explained according to the themes of the four dimensions of individuals' existence (physical, social, personal and social). In the physical dimension, it was seen that there were reflections in terms of family, friends, relatives and social life in the physical and environmental, social dimension of the adolescents, anxiety, risk-taking and awareness in the personal dimension, and awareness of the values in the last dimension, the spiritual dimension. Considering that a change in one dimension may affect other dimensions, suggestions have been made for guidance and psychological counseling practices and researchers, especially for individuals in adolescence, where many changes are experienced.
Research team appreciates the contribution of students who had taken Preventive Counseling course in 2020 at Bursa Uludag University for their participation in the data collection process. Research team apprecites the contribution of students who had taken preventive counseling course in 2020 at Bursa Uludag University for their participation in data collection process.
Yaklaşık iki senedir devam etmekte olan Covid-19 pandemi sürecinin bireylerdeki etkilerine dair çeşitli çalışmalar yürütülüyor olsa da Türkiye’de ergenlik dönemindeki bireylerin bu süreçten nasıl etkilendiği ve neler deneyimlediğine dair daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır. Bu çalışmada ergenlik dönemindeki bireylerin Covid-19 pandemisine ilişkin deneyimlerinin varoluşçu yaklaşıma göre ele alınması amaçlanmıştır. Amaç doğrultusunda çalışmanın modeli fenomenolojik yaklaşım olarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Türkiye’de bir büyükşehirde farklı sınıf düzeylerinde öğrenimine devam eden ergenlik dönemindeki 36 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma için etik kurul izni alındıktan sonra veri toplamak amacıyla Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmış ve görüşmeler pandemi koşulları göz önünde bulundurularak yüz yüze ve/veya çevrimiçi yollarla yapılabilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre katılımcıların Covid-19 pandemisine dair deneyimleri bireylerin varoluşlarının dört boyutu (fiziksel, sosyal, kişisel ve sosyal) temalarına göre açıklanmıştır. Fiziksel boyut temasında ergenlerin bedensel ve çevresel, sosyal boyut temasında aile, arkadaş, akraba ve sosyal yaşam, kişisel boyutta kaygı, risk alma ve farkındalık ve son boyut olan tinsel boyutta ise değerlere dair farkındalık açısından yansımaların olduğu görülmüştür. Bir boyutta meydana gelebilecek değişimin diğer boyutları etkileyebileceği göz önünde bulundurularak özellikle pek çok değişimin yaşandığı ergenlik dönemindeki bireylere yönelik yapılabilecek rehberlik ve psikolojik danışma uygulamalarına ve araştırmacılara dair önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | June 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |