Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecinde eğitimde bilgi teknolojileri kullanımı öz yeterlikleri, yönetim becerileri ve dönüştürücü liderlik davranışları arasındaki ilişkiyi ortaya koyarak okul yöneticilerinin eğitimde bilgi teknolojileri kullanım öz yeterlikleri ile okul yöneticilerinin yönetim becerilerinin dönüştürücü liderlik davranışı üzerindeki yordayıcılığını incelemektir. Nicel araştırma yöntemine göre desenlenen bu araştırmanın evreni 2021 yılı içerisinde Tokat ilinde bulunan okul öncesi eğitim kurumu, ilkokul, ortaokul ve orta öğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evreni temsil gücünün yüksek olması bakımından rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 143 okul yöneticisidir. Araştırmanın alt problemlerinin yanıtlanmasında basit ve çoklu doğrusal regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecinde eğitsel bilgi teknolojileri kullanım öz yeterliklerinin dönüştürücü liderlik davranışları ve yönetim becerisi üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı etkisinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada okul yöneticilerinin yönetim becerisinin dönüştürücü liderlik davranışları üzerinde de pozitif yönlü ve anlamlı etkisinin olduğu saptanmıştır. Bunların yanı sıra dönüştürücü liderlik davranışı bağımlı değişkeni ile okul yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecinde yönetim becerisi ve eğitsel bilgi teknolojileri kullanım öz yeterliği bağımsız değişkenlerinin birlikte dâhil edildiği çoklu doğrusal regresyon modelinde, bağımsız değişkenlerin birlikte bağımlı değişken üzerinde pozitif yönlü anlamlı etkisinin olduğu görülmüştür. Basit doğrusal regresyon sonuçlarına göre eğitsel bilgi teknolojileri kullanım öz yeterliklerinin dönüştürücü liderlik davranışları ve okul yöneticilerinin yönetim becerisi üzerinde; okul yöneticilerinin yönetim becerisinin ise dönüştürücü liderlik davranışları üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu söylenebilir. Çoklu doğrusal regresyon sonuçlarına göre ise okul yöneticilerinin sadece yönetim becerisinin dönüştürücü liderlik davranışı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmektedir. Eğitsel bilgi teknolojileri kullanım öz yeterlikleri değişkeni anlamlı bir etkiye sahip değildir.
Okul yöneticileri dönüştürücü liderlik bilgi teknolojileri kullanımı öz-yeterliği yönetim becerileri
The purpose of this research was to reveal the relationships among school administrators’ information technologies usage self-efficacy, management skills, and transformative leadership behaviors and examine predictor roles of information technologies usage self-efficacy and management skills on their transformative leadership behaviors during the distance education. The population of this quantitative research constituted the school administrators working at pre-school institutions, primary schools, middle schools, and secondary schools in Tokat province in 2021. The random sampling technique was used for its high representation power and the sample was composed of 143 school administrators. Simple and multiple linear regression analyses were used to respond the research questions. The results demonstrated that school administrators’ information technologies usage self-efficacy had significant positive effects on their transformational leadership behaviors and management skills. Moreover, it was determined that management skills had a significant positive effect on transformational leadership behaviors. Additionally, as a result of the multiple linear regression analysis in which transformational leadership behaviors was the dependent variable where the management skills and information technologies usage self-efficacy were independent variables, it was determined that independent variables had a positive significant effect on the dependent variable. The results of simple linear regression analysis demonstrated that information technologies usage self-efficacy was a significant predictor of transformational leadership behaviors and management skills while management skills was a significant predictor of transformational leadership behaviors. According to multiple linear regression results, only the management skills was the significant predictor of transformational leadership behaviors. Information technologies usage self-efficacy did not have a significant effect.
School administrators Transformational leadership information technologies usage self-efficacy management skills
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | September 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 3 |