Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on 3rd and 4th Grade Bilsem Students' Obser-vance of Spelling and Punctuation Rules in Writing Stu-dies

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 2, 140 - 167, 31.12.2023
https://doi.org/10.61694/kbbd.1404704

Öz

This study was conducted to determine the 3rd and 4th grade students attending Bilsem and their compliance with spelling and punctuation rules in their writing activities. The research was structured according to a case study from qualitative research methods. The study group consisted of 43 3rd and 4th grade students attending Bilsem. The "spelling and punctuation errors chart" created by the researchers was used as a data collection tool in the study. During the data collection phase, students were asked to do free writing activities on a voluntary basis. The data obtained in this direction were analy-zed with the content analysis technique. It was found that 3rd and 4th grade students attending Bilsem mostly made mistakes in capitalization, spelling of words, and spelling of the conjunction da, de. The most common punctuation errors are as follows: missing period, missing comma, incorrect use of comma, incorrect use of period.

Kaynakça

  • Akça Üşenti, Ü. (2013). Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilere Uygulanan Farklılaştırılmış Türkçe Öğretim Uygulamalarının Etkililiğinin Sınanması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akkaya, A. (2013). 6. Sınıf Öğrencilerinin Yazım Yanlışları Sıklığı ve Yazım Yanlışlarının Nedenlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(4), 33-52.
  • Akmugan, A., M. (2019). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Çalışma Kitaplarında Yaptıkları Yazım ve Noktalama Hatalarının Tespiti (Erzincan Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
  • American Psychological Association. (2020). Publication Manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association.
  • Arıcı, A. F. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Hataları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 209-220.
  • Aydın, İ. (2014). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Çalışmalarındaki Sorunlar Üzerine Bir İnceleme. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014 (4), 166-170.
  • Bay, Y., Erdoğan, S. (2023). İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları ve Hataları. International Journal of Social Science Research, 12(1), 20-47.
  • Çetin, A. (2013). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazım ve Noktalama Kurallarını Uygulama Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir, C. (2018). Okullarımızda Yazım Eğitimi ve Sorunlarımız Üzerine. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 121-135.
  • Ertürk, E. (2018). Üstün Zekâlı 1. Sınıf Öğrencilerinin İlk Okuma Yazma Hatalarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Göker, O. (1996). Uygulamalı Türkçe Bilgileri I. İstanbul: MEB. Yayınları.
  • Kantemir, E. (1997). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Karagül, S. (2010). İlköğretim 6-8. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersi Öğretim Programında Belirtilen Yazım ve Noktalama Kurallarını Uygulayabilme Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kasa Ayten, B., Ekmekci, S. (2021). Covid-19 Pandemi Döneminde İlkokul 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Hatalarının Belirlenmesi. Turkish Studies- Language, 16(3), 1787-1810.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Aksoy, Ö. (2007). Yazılı ve Sözlü Anlatım (6. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Kemiksiz, Ö. (2020). Öğretmen Adaylarının Yazılı Anlatımlarındaki İmla Hataları. Journal of Language Education and Research, 6(1), 35-55.
  • Kurtlu, Y., Korucu, S. (2015). Altıncı Sınıf Öğrencilerin Dik Temel ve Bitişik Eğik Yazılarının Yazım Yanlışları ve Noktalama İşaretleri Bakımından Karşılaştırılması. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ERZSOSDER), 9(2), 167-190.
  • MEB. (t.y.).Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. MEB web sitesinden 01.12.2023 tarihinde https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_bilsem_yonergesi.pdf adresinden erişildi.
  • MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB. Oktay, E. (2019). Öğretim Kademelerine Göre Öğrencilerin Yazılı Anlatım Becerilerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öğüt, A. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Yazım Hatalarının ve Yazılarının Okunaklılık Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sever, E., Memiş, A. (2013). Süreç Temelli Yazma Modellerinin İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazım- Noktalama Becerisine ve Yazma Eğilimine Etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (9).
  • Süğümlü, Ü. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Çalışmalarındaki Yazım ve Noktalama Hatalarının Belirlenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 528-542.
  • TDK, Noktalama İşaretleri (Açıklamalar), TDK web sitesinden 14.11.2021 tarihinde https://www.tdk.gov.tr/icerik/yazim-kurallari/noktalama-isaretleri-aciklamalar/ adresinden erişildi.
  • Terziyan, T. L. ve Demirel, G. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Yazım Hatalarının Sınıflandırılması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 708-719.
  • Topçuoğlu Ünal, F., Altın, H. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Dilekçe Yazım Yanlışları Üzerine Bir İnceleme. Turkish Studies- 12(6), 741-760.
  • Ulu, H. (2019). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazılarının Okunaklılık ve Yazım Hataları Açısından İncelenmesi. International Journal of Field Education, 5(2), 195-211.
  • Uludağ, E. (2002). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Yazım ve Noktalama Kurallarını Uygulama Beceri Düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 97-114.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, D., Uludağ E. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Bazı Noktalama İşaretlerini ve Yazım Kurallarını Uygulayabilme Düzeyleri (İstanbul Örneği). EÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18-1, 327-342.

3.ve 4. Sınıf Bilsem Öğrencilerinin Yazma Çalışmalarında Yazım ve Noktalama Kurallarına Uyma Durumları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 2, 140 - 167, 31.12.2023
https://doi.org/10.61694/kbbd.1404704

Öz

Bu araştırma Bilsem'e devam eden 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin yazma çalışmalarındaki yazım ve noktalama kurallarına uyma durumlarını tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına göre yapılandırılmış-tır. Bilsem’e devam eden 43 3. ve 4. sınıf öğrencisi araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Türk Dil Kurumu’nun güncel Yazım Kılavuzu’ndaki yazım ve noktalama kuralları esas alınarak araştırmacılar tarafından oluşturulan “yazım ve noktalama yanlışları cetveli” kullanılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında gönüllülük esasına dayanılarak öğrencilerden serbest yazma çalışması yapmaları istenmiştir. Bu doğrultuda elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Bilsem'e devam eden 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin en çok büyük harflerin yazımı, sözcüklerin yazımı ve da, de bağlacının yazımında hata yaptıkları tespit edilmiştir. Noktalama ile ilgili olarak en çok yapılan hatalar ise şöyledir: nokta eksikliği, virgül eksikliği, virgülün hatalı kullanımı, noktanın hatalı kullanımı.

Kaynakça

  • Akça Üşenti, Ü. (2013). Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilere Uygulanan Farklılaştırılmış Türkçe Öğretim Uygulamalarının Etkililiğinin Sınanması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akkaya, A. (2013). 6. Sınıf Öğrencilerinin Yazım Yanlışları Sıklığı ve Yazım Yanlışlarının Nedenlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(4), 33-52.
  • Akmugan, A., M. (2019). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Çalışma Kitaplarında Yaptıkları Yazım ve Noktalama Hatalarının Tespiti (Erzincan Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi.
  • American Psychological Association. (2020). Publication Manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association.
  • Arıcı, A. F. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Hataları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 209-220.
  • Aydın, İ. (2014). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Çalışmalarındaki Sorunlar Üzerine Bir İnceleme. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014 (4), 166-170.
  • Bay, Y., Erdoğan, S. (2023). İlkokul Öğrencilerinin Yazma Hızları ve Hataları. International Journal of Social Science Research, 12(1), 20-47.
  • Çetin, A. (2013). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazım ve Noktalama Kurallarını Uygulama Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir, C. (2018). Okullarımızda Yazım Eğitimi ve Sorunlarımız Üzerine. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 121-135.
  • Ertürk, E. (2018). Üstün Zekâlı 1. Sınıf Öğrencilerinin İlk Okuma Yazma Hatalarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Göker, O. (1996). Uygulamalı Türkçe Bilgileri I. İstanbul: MEB. Yayınları.
  • Kantemir, E. (1997). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Karagül, S. (2010). İlköğretim 6-8. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersi Öğretim Programında Belirtilen Yazım ve Noktalama Kurallarını Uygulayabilme Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kasa Ayten, B., Ekmekci, S. (2021). Covid-19 Pandemi Döneminde İlkokul 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Hatalarının Belirlenmesi. Turkish Studies- Language, 16(3), 1787-1810.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Aksoy, Ö. (2007). Yazılı ve Sözlü Anlatım (6. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Kemiksiz, Ö. (2020). Öğretmen Adaylarının Yazılı Anlatımlarındaki İmla Hataları. Journal of Language Education and Research, 6(1), 35-55.
  • Kurtlu, Y., Korucu, S. (2015). Altıncı Sınıf Öğrencilerin Dik Temel ve Bitişik Eğik Yazılarının Yazım Yanlışları ve Noktalama İşaretleri Bakımından Karşılaştırılması. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ERZSOSDER), 9(2), 167-190.
  • MEB. (t.y.).Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi. MEB web sitesinden 01.12.2023 tarihinde https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_bilsem_yonergesi.pdf adresinden erişildi.
  • MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB. Oktay, E. (2019). Öğretim Kademelerine Göre Öğrencilerin Yazılı Anlatım Becerilerinin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öğüt, A. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Yazım Hatalarının ve Yazılarının Okunaklılık Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sever, E., Memiş, A. (2013). Süreç Temelli Yazma Modellerinin İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazım- Noktalama Becerisine ve Yazma Eğilimine Etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (9).
  • Süğümlü, Ü. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Çalışmalarındaki Yazım ve Noktalama Hatalarının Belirlenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 528-542.
  • TDK, Noktalama İşaretleri (Açıklamalar), TDK web sitesinden 14.11.2021 tarihinde https://www.tdk.gov.tr/icerik/yazim-kurallari/noktalama-isaretleri-aciklamalar/ adresinden erişildi.
  • Terziyan, T. L. ve Demirel, G. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Yazım Hatalarının Sınıflandırılması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 708-719.
  • Topçuoğlu Ünal, F., Altın, H. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Dilekçe Yazım Yanlışları Üzerine Bir İnceleme. Turkish Studies- 12(6), 741-760.
  • Ulu, H. (2019). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dik Temel Yazılarının Okunaklılık ve Yazım Hataları Açısından İncelenmesi. International Journal of Field Education, 5(2), 195-211.
  • Uludağ, E. (2002). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Yazım ve Noktalama Kurallarını Uygulama Beceri Düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 97-114.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, D., Uludağ E. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Bazı Noktalama İşaretlerini ve Yazım Kurallarını Uygulayabilme Düzeyleri (İstanbul Örneği). EÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18-1, 327-342.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aliye İlkay Yemenici 0000-0003-2460-5998

Selda Koca 0000-0001-9542-4196

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2023
Kabul Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yemenici, A. İ., & Koca, S. (2023). 3.ve 4. Sınıf Bilsem Öğrencilerinin Yazma Çalışmalarında Yazım ve Noktalama Kurallarına Uyma Durumları Üzerine Bir İnceleme. Kocatepe Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 140-167. https://doi.org/10.61694/kbbd.1404704