The aim of this prospective teachers’ learning styles and their distribution to the lower size
of the study is to determine what is the level of learning styles. In the study group of the research
in the 2012-2013 academic year, 479 students from Inonu University form. The collection of
data and Sural Sarıtaş (2010) by the Turkish version of the Grasha-Reichmann Learning Style
Inventory was used. The data obtained were analyzed using SPSS 20 statistical software. One
sample to determine the distribution of learning styles of teachers-square test was used in
the research record. Competitive learning styles, depending on their score and subscales of
the learning styles of teacher candidates found high levels of scale; independent, dependent,
participatory, and collaborative has been timid moderate learning styles.
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının öğrenme stillerini ve öğrenme stillerinin
alt boyutlarına dağılımlarının ne düzeyde olduğunu belirlemektir. Araştırmanın çalışma
grubunu 2012-2013 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesinde öğrenim gören 479 öğrenci
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Sarıtaş ve Süral (2010) tarafından Türkçeye
uyarlanan Grasha-Reichmann Öğrenme Stili Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20.
istatistik programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının öğrenme stillerine
dağılımını belirlemek için tek örneklem kay-kare testi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının
öğrenme stilleri ölçeğinin alt ölçeklerinden aldıkları puanlara bağlı olarak rekabetçi öğrenme
stili yüksek düzeyde bulunurken; bağımsız, bağımlı, katılımcı, çekingen ve işbirlikli öğrenme
stilleri orta düzeyde bulunmuştur.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2016 |
Kabul Tarihi | 18 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 4 |